سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ دی ۱۳۹۴ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
گزارش مفصل «سوره سینما» از اولین نشست خبری جشنواره فیلم فجر ؛

«آشغال‌های دوست داشتنی» در جشنواره حضور ندارد / عدم پاسخ صریح دبیر جشنواره به گمانه‌ها درباره تعدد فیلم‌های تلخ و خیانت‌محور در این دوره / اسامی فیلم‌های بخش «نگاه نو» + پوستر جشنواره

fajr-neshast

در اولین نشست خبری جشنواره فیلم فجر علاوه بر پرسش و پاسخ خبرنگاران با محمد حیری دبیر جشنواره، اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو و هیئت انتخاب بخش مستند جشنواره نیز اعلام شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، اولین نشست خبری محمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضور اهالی رسانه صبح امروز در محل هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد حیدری دبیر جشنواره با تقدیر از تلاش دبیران ۳۳ دوره گذشته جشنواره فیلم فجر گفت: هرآنچه که امروز شاهد آن هستیم و تجربه می‌کنیم، زحمات دبیران و برگزارکنندگان ۳۳ دوره گذشته است که از تلاش و زحمات همه عزیزان سپاسگزارم.

*فرصت ده روزه جشنواره، پاسخگوی تولیدات یکساله سینمای ایران نیست

حیدری در ادامه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در دبیرخانه سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر از زمان حضور او در این جشنواره و تصمیماتی که در آن گرفته شده است، اظهار کرد: بحث‌های زیادی درباره کم کردن جوایز جشنواره فیلم فجر داشتیم همانطور که می‌دانیم جشنواره علاوه بر جشن سینمای ایران، رویدادی رقابتی است که سی و سه دوره آن تا کنون سپری شده و بخش زیادی از تولیدات سینمای ایران در این جشنواره رونمایی می‌شود.

وی افزود: بر اساس اتفاقات رخ داده در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر، همه سینماگران، آغاز به کار آثار خود را از جشنواره فیلم فجر می‌دانند و در هر دوره اغلب تولیدات سینمای ایران برای حضور در جشنواره به دبیرخانه این رویداد ارسال می‌شود.

حیدری با اشاره به اینکه هر سال بسیاری از فیلم‌ها به دلیل محدودیت پذیرش آثار در بخش مسابقه، پشت دیوار جشنواره جمع می‌شوند یادآور شد: قطعا مدت زمان برگزاری ۱۰ روزه جشنواره فیلم فجر پاسخگوی نمایش همه تولیدات سینمای ایران در یکسال نیست.

*توانمندی و محبوبیت دو ویژگی مشاوران این دوره از جشنواره فیلم فجر

دبیر جشنواره فیلم فجر در ادامه درباره دلایل استفاده از مشاورانی از میان هنرمندان در این دوره از جشنواره گفت: استفاده از دو مشاور هنرمند سینمای ایران، مهتاب کرامتی و شهاب حسینی صحبت‌های زیادی شد و رسانه‌ها به آن پرداختند. هدف مهم جشنواره فیلم فجر که متعلق به هنرمندان سینمای ایران است، این است که همیشه شاهد هنرنمایی این عزیزان و تأثیرگذاری هنرمندان در عرصه ملی و جهانی بودیم.

وی اضافه کرد: مشاوران این دوره از جشنواره علاوه بر توانمندی محبوب مردم نیز هستند، امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد حضور هنرمندان بیش‌تری در سطح برگزارکنندگان جشنواره باشیم. جشنواره متعلق به این هنرمندان است و این هنرمندان مخاطبان بیش‌تری را به ارمغان می‌آورند.

*دلیل عدم اعلام اسامی هیئت انتخاب جشنواره سی‌و‌چهارم فجر

مدیرعامل موزه سینما با اشاره به سیاست مسئولین این دوره از جشنواره فیلم فجر برای عدم اعلام اسامی هیات انتخاب جشنواره بیان کرد: انتصاب هیات انتخاب در هر دوره از جشنواره فیلم فجر فراز و نشیب زیادی دارد و بسیاری از فیلمسازانی که می‌توانند در این بخش حضور داشته باشند به دلیل حضور آثارشان در این رویداد سینمایی نمی‌تواند در ترکیب هیات انتخاب قرار گیرند.

وی افزود: از بین فیلمسازانی که در جشنواره حضور ندارند بر اساس گفت‌و‌گوهایی که انجام شد به ترکیبی هفت نفره رسیدیم که همه این افراد در این بخش سابقه خوبی دارند و کوشیدیم شرایطی برای هیات انتخاب فراهم شود که در فضایی آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشینند.

حیدری با اشاره به اینکه این تصمیم تجربه موفقی بوده است، در دفاع از این تصمیم اظهار کرد: با معرفی نکردن نام هیات انتخاب، از اظهار نظر شخصی این عزیزان به عنوان هیات انتخاب جلوگیری شد. نظرات شخصی هریک از اعضای هیات انتخاب در صورتی که به جمع بندی نهایی نرسیده باشد می‌تواند برای یک فیلم شرایط حاشیه‌ای ایجاد کند که در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

*جلوگیری از جریان «سفارش» به هیات انتخاب

وی همچنین گفت: اعلام اسامی هیات انتخاب هر چند موجب گرمی بازار اخبار می‌شود اما روی دیگر معرفی هیات انتخاب، آشفتگی فکری در بازبینی فیلم‌ها برای افراد هیات است که اغلب ناشی از فشار برای مصاحبه و اظهارنظر از سوی مطبوعات و جاری شدن جریان «سفارش» از جوانب مختلف برای فیلم‌ها می‌شود. مسلما این دست تماس‌های شبانه‌روزی اعضای هیات انتخاب را در موقعیت ارزیابی عادلانه قرار نمی‌دهد.

حیدری خاطرنشان کرد: تلاش شد هیات انتخاب درباره هیچ فیلمی اظهار نظری انجام ندهد و از فیلم‌ها صیانت شود. قصد دبیرخانه جشنواره فیلم فجر مخفی نگاه داشتن اسامی هیات انتخاب نیست بلکه معتقدیم عدم معرفی اسامی موجب شد هیات انتخاب در فضایی آرام کار بازبینی آثار را انجام دهد.

*زمانبدی جشنواره و گلایه از رسانه‌هایی که خبرها را زودتر منتشر می‌کنند

محمد حیدری درباره آغاز به کار هیات انتخاب گفت: هیات انتخاب از ۱۲ آذر کار خود را آغاز کرده و طبق جدول زمانبندی تا ۲۰ دی ماه فیلم‌های بخش‌های مختلف جشنواره در بخش رقابتی معرفی خواهند شد.

وی درباره انتشار اخبار نادرست از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مبنی بر بازبینی آثار رسیده به جشنواره از سوی گروهی غیر از هیات انتخاب یاد آور شد: صحبت‌هایی که در این باره شد غیر منصفانه بود؛ باید منصفانه به این مسئله نگاه کنیم. همه ما در برابر کاری که می‌کنیم مسوول هستیم.

دبیر دوره سی و چهارم فیلم فجر افزود: در فضایی که همه تولیدات سینمای ایران به دست ما سپرده شده بود، گروهی یا شخصی بجز ترکیب هفت نفره هیات انتخاب فیلم‌ها را ندیدند و راجع به فیلم‌ها اظهار نظری نکردند. بعد از پایان انتخاب فیلم‌ها اهالی رسانه می‌توانند با هیات انتخاب وارد گفت‌و‌گو شوند. جشنواره از فیلم‌ها تمام و کمال صیانت کرده و تنها نتیجه نهایی از سوی هیات انتخاب اعلام خواهد شد.

fajr-neshast2

*چهارمین بزرگداشت جشنواره برای یک تهیه‌کننده سابق سینما!

حیدری در ادامه این نشست خبری به بزرگذاشت‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر برای رضا کیانیان، مهدی فخیم‌زاده، رویا تیموریان و محمد مهدی دادگو اشاره کرد و گفت: شاید سینماگران بسیاری برای برگزاری بزرگداشت در جشنواره فیلم فجر مورد نظر باشند اما برای برخی از دو یا سه بار بزرگداشت گرفته شده بود به همین دلیل برای بزرگداشت چهار تن از بزرگان سینما به سراغ عزیزانی رفتیم که تاکنون برای آنان در جشنواره فیلم فجر بزرگداشتی برگزار نشده است.

نکته جالب در ارتباط با این بزرگداشت‌ها آن است که سه نفر اول این اسامی پیش از این اعلام شده بود ولی نام نفر چهارم به دلیل انتشار برخی از خبرها در ارتباط با فعالیت‌های اخیر او در خارج از کشور تا به امروز رسانه‌ای نشده بود، اما اعلام بزرگداشت محمد مهدی دادگو که از جمله تهیه‌کنندگان سابق سینمای ایران است، باعث شد تا مشخص شود مدیران جشنواره امسال تا چه حد در مقابل حفاظت از اطلاعات ناتوان هستند!

*اعلام اسامی فیلم‌های بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر

پس از این بخش بود که محمد حیدری اسامی ۱۱ فیلم پذیرفته شده در بخش مسابقه «نگاه نو» سی‌و‌چهارمین جشنواره فیلم فجر را به شرح زیر اعلام کرد:

«ابد و یک روز» به کارگردانی سعید روستایی

«ایستاده در غبار» به کارگردانی محمد حسین مهدویان

«برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری

«پل خواب» به کارگردانی اکتای براهنی

«جشن تولد» به کارگردانی عباس لاجوردی

«خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی

«خماری» به کارگردانی داریوش غذبانی

«گیتا» به کارگردانی مسعود مددی

«لاک قرمز» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی

«متولد ۶۵» به کارگردانی مجید توکلی

«من» به کارگردانی سهیل بیرقی

* در کشور کاخی برای اهالی مطبوعات نداریم

در ادامه این نشست خبری سیدصادق موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره نیز با اشاره به اینکه ما در کشور کاخی برای اهالی مطبوعات نداریم، اظهار داشت: برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره برای عوامل تولید، خبرنگاران و اهالی رسانه، منتقدان و هنرمندان برپا خواهد بود.

وی ادامه داد: ایده ما احترام به رسانه‌ها بود و ممکن است این تصور وجود داشته باشد که برخی سانس‌ها در زمان نمایش فیلم‌ها پر نمی‌شود، ولی خیال ما آسوده است که ازدحام غیر قابل کنترلی که باعث بشود برخی روی سکوها بنشینند را نداشته باشیم.

موسوی تاکید کرد: ما به دنبال احترام و نظم توامان هستیم و با این برنامه مطمئن هستیم در شلوغ ترین سانس‌ها هم شان شما اهالی رسانه می‌شود. همچنین باید از انعطاف دوستان رسانه‌ای تشکر کنم چون سهمیه‌های بسیاری از رسانه‌ها، در مقایسه با سال گذشته حدود یک سوم شده است.

* معرفی اعضای هیات انتخاب مستند

پس از آن یک بار دیگر  محمد حیدری دبیر جشنواره صحبت کرد و با اعلام اعضای هیات انتخاب مستند، گفت: در بخش مستند ۸۵ فیلم شرکت کردند که ۹ فیلم به جشنواره نرسید. شش فیلم توسط هیات انتخاب مورد بازبینی قرار گرفتند. وی ادامه داد: هیات انتخاب بخش مستند عبارتند از: محمدرضا شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بیزارگیتی و آثار راه یافته به این بخش را تا روز سه شنبه اعلام خواهند کرد.

fajr-neshast3

* جشنواره فیلم فجر، جشن سیاسی نیست!

حیدری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه همیشه شاهد حضور و تأثیر پررنگ سیاستمداران در عرصه فرهنگ و هنر هستیم، با توجه به انتخابات پیشرو، جشنواره سی و چهارم چه برنامه‌ای برای عدم دخل و تصرف سیاسیون در جشنواره و توجه به عرصه فرهنگ و هنر دارند، اظهار کرد: به‌دلیل تعدد سوالات مجبور به کوتاه پاسخ دادن هستم، جشنواره فیلم فجر، یک جشن مردمی است، جشن سیاسی نیست، جشنواره سیاسی هم نیست. انتخابات موعد مقرر انجام خواهد شد، ما را با سیاست کاری نیست.

*عدم پاسخ صریح دبیر جشنواره به گمانه‌ها درباره تعدد فیلم‌های تلخ و خیانت‌محور در این دوره

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال خبرنگار «سوره سینما» در ارتباط با اخبار منتشر شده پیرامون حضور تعداد زیادی از فیلم‌های تلخ و خیانت‌محور در این دوره از جشنواره گفت: فیلم‌هایی که در بخش نگاه نو برای شما معرفی کردیم از همه ژانرها در آن وجود دارد و آمار دقیق آن را نیز اعلام خواهیم کرد.

وی که مشخص بود علاقه‌ای به دادن پاسخی صریح به این پرسش نداشت، افزود: در هر صورت باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که سینمای ما و فیلم‌های ما ماحصل آن چیزی است که در جامعه ما رخ می‌دهد. فیلم‌سازان ما نگاه تیزبینانه‌ای به آنچه که در جامعه رخ می‌دهد دارند و خوشحالیم که بخشی از آنها نگاه نقادانه‌ای نسبت به مسائل اجتماعی داشته باشند.

حیدری در ادامه درباره اینکه بخشی از آثار در بخش نگاه نو دچار ممیزی شده ‌اند نیز گفت: ابتدا باید بگویم که خطوط قرمز در تمام کشورها با توجه به ضوابطشان وجود دارد و کسی نمی‌تواند این را کتمان کند به هر حال در چارچوبی که فعالیت می‌کنیم باید شرایط آن را بپذیریم و آن را رعایت کنیم.

*«آشغال‌های دوست داشتنی» معضل هر ساله فیلم فجر شده است

دبیر سی‌و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با حضور فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» در این دوره از جشنواره گفت: این فیلم سینمایی معضل هر ساله جشنواره فجر شده است. ولی به دلیل اینکه این فیلم در سی و دومین جشنواره فرم تقاضا برای حضور را پر کرده و نتوانسته پروانه نمایشش را در طول این دو سال اخذ کند و بر اساس آیین نامه جشنواره فیلم فجر ما این فیلم را به هیأت انتخاب ارائه نکردیم.

* حضور چشم‌گیر بخش خصوصی در تامین بودجه جشنواره امسال

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره بودجه جشنواره گفت: اصل بر این است که صرفه‌جویی در این حوزه صورت گیرد اما این نکته را در نظر بگیرید که جشنواره فجر جشن سینمایی ایران است و باید با کیفیت برگزار شود و باید در شأن سینمای ایران برگزار شود امسال حامی مالی تلاش می‌کند تا مشکلات را مرتفع کند.

حیدری در ادامه گفت: ۸۰ درصد از بودجه مالی جشنواره فجر را حامی مالی که بخش خصوصی است تأمین خواهد کرد.

*حضور خیریه یک بازیگر زن در کنار جشنواره و اکران فیلم‌های جشنواره در شهرستان‌ها

سید صادق موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره درباره خیریه خانم کتایون ریاحی که در نشست به آن اشاره شد، گفت: حضور این گروه مختلف مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است، حضور بانوی خوب سینمای ایران در این گروه‌های خیریه فرصت مغتنمی است که همه آحاد مردم را به سمت فعالیت‌هایی از این دست سوق دهیم.

حیدری درباره اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها نیز گفت: بخش حقوقی مادی و معنوی فیلم‌ها متعلق به تهیه‌کنندگان است باید تعاملی میان مدیران کل استان‌ها شکل گیرد تا با همکاری مراکز استان‌ها این مهم (نمایش فیلم‌های جشنواره در استان‌ها) محقق شود.

وی تاکید کرد: این موضوع با تعیین شدن حامی مالی جشنواره به طور مشخص خواهد شد.

*اضافه شدن بخش انیمیشن های سینمایی به فجر

حیدری در ادامه نشست رسانه‌ای خود از افزوده شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده در این بخش اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه ۷ فیلم انیمیشن در این بخش حضور دارند، توضیح داد: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در راستای حمایت از آثار انیمیشن بخشی را به این آثار اختصاص داده و فیلم‌های حاضر در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: سازوکار داوری و جزئیات این بخش در روزهای آتی از طریق روابط عمومی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

*رونمایی از پوستر جشنواره فیلم فجر

در پایان مراسم محمد حیدری درباره طراحی پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اظهارکرد: معتقدم سیمرغ‌های واقعی جشنواره به عنوان نماد این رویداد سینمایی خود هنرمندان هستند. 

وی یادآور شد: در طراحی پوستر دوره سی و چهارم تلاش کردیم بدعتی جدید در جهت گرامیداشت جایگاه هنرمندان بنا گذاریم و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های بعدی جشنواره نیز رخ داده و از تصویر دیگر هنرمندان و بزرگان عرصه سینمای کشوردر این راستا استفاده شود. 

حیدری همچنین گفت : طراحی پوستر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بر عهده مجید برزگر،نقاشی آن را بزرگمهر حسین پور و عکاسی آن بر عهده امیر عابدی بود است.

poster-fajr-34-L


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>