سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ بهمن ۱۳۹۴ در ۲:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
محمد حیدری در نشست خبری جشنواره فجر:

امسال سیاه نمایی نداریم/ جایزه ویژه برای سینمای امید درنظر نگرفتیم/ سیاست‌های جشنواره فجر و سازمان سینمایی یکی است

neshast-fajr1

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که دلیل حضور این حجم از آثار سیاه نما در این دوره از جشنواره فجر چیست، بیان کرد: بیشتر فیلم های امسال بیشتر داستانگو شده اند و در بیشتر آثار نقد اجتماعی داریم اما این به معنای سیاه نمایی نیست و نقطه امید هدفمندی را در فیلم ها می بینیم.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، دومین نشست رسانه‌ای جشنواره فیلم فجر صبح امروز سه شنبه ۶ بهمن با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره، مهتاب کرامتی، بهروز غریب پور و مجید مظفری در هتل لاله در برگزار شد.

حیدری در ابتدای این مراسم گفت: مجموعه بهترین آثار فیلم‌های ادوار سینمای ایران و مجموعه صداهای ماندگار و ۱۰۰اثر موسیقی فیلم بعد از انقلاب در روزهای پنجشنبه و جمعه رونمایی خواهد شد. همچنین از ۱۴ دوبلور تقدیر به عمل خواهد آمد.

حضور پررنگ بانوان در داوری جشنواره فجر امسال

وی همچنین درباره چگونگی انتخاب هیئت داوران گفت: در این بخش سعی کردیم از طیف های مختلف استفاده کنیم و به خصوص در بخش سودای سیمرغ این مساله لحاظ شود. همچنین در بخش نگاه نو از داورانی بهره بگیریم که کمتر در کسوت داوری حضور داشتند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به حضور برخی بانوان سینمای ایران در ترکیب هیات های داوری توضیح داد: استفاده از بانوان در بخش های مختلف داوری در جشنواره امسال اتفاقی نیست و به این مهم توجه داشتیم. در انتخاب داوران «نگاه نو» هم بیشتر از نسل میانی سینما استفاده کرده ایم و تلاش شده از مجموع تجربه و نگاه و سلایق مختلف در این ترکیب حضور داشته باشند.

neshast-fajr2

سیاست‌های جشنواره فجر و سازمان سینمایی یکی است

دبیر جشواره همچنین درباره سیاست های فجر و هماهنگی آن با سازمان سینمایی گفت: آثار مختلفی که در جشنواره حضور دارند از ابتدای سال تولید خود را آغاز کرده‌اند و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار گرفته اند. همه ما می‌دانیم آثاری که در جشنواره دیده می‌شوند، در سال بعد در چرخه اکران قرار می‌گیرند از همین رو سیاست‌های جشنواره فجر و سازمان سینمایی با هم یکی است.

وی ادامه داد: اگر دبیری برای چند دوره در جشنواره حضور داشته باشد می‌تواند در همه بخش های تولیدی یک فیلم حضور داشته باشد و پیگیری کند و ما امیدواریم چنین اتفاقی در آیین‌نامه‌ای که باید برای جشنواره تدوین شود، بیفتد، در غیر این صورت دبیری که یک دوره در جشنواره حضور دارد نمی‌تواند روی محتوای آثار انتخابی خیلی تاثیر داشته باشد.

سیاه نمایی نداریم، نقد اجتماعی است!

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش که دلیل حضور این حجم از آثار سیاه نما در این دوره از جشنواره فجر چیست، بیان کرد: بیشتر فیلم های امسال بیشتر داستانگو شده اند و در بیشتر آثار نقد اجتماعی داریم اما این به معنای سیاه نمایی نیست و نقطه امید هدفمندی را در فیلم ها می بینیم.

جایزه ویژه برای سینمای امید نداریم

وی همچنین در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار «سوره سینما» در ارتباط با سیاست جشنواره فجر برای حمایت از سینمای امید که مورد تاکید رئیس جمهور نیز بوده است، اظهار کرد: ما همه به امید زنده هستیم! البته ما در جشنواره این امکان را نداریم که بخواهیم به طور ویژه جایزه‌ای را برای سینمای امید قرار دهیم. البته باید بگویم که فیلمهایی که در جشنواره امسال می‌بینیم پر از امید هستند. امسال جایزه ای خارج از جوایز هیئت داوران به فیلم ها نمی دهیم و من کسی نیستم که بخواهم جایزه بدهم.

neshast-fajr3

بنی‌اعتماد و عیاری، داوری جشنواره را رد کردند

حیدری در مورد حضور رخشان بنی‌اعتماد و کیانوش عیاری در هیئت داوران گفت: از خانم بنی اعتماد دعوت کردم ولی سفری به هندوستان سفر داشتند. آقای عیاری هم خودشان نپذیرفتند. اما هیچ فشاری برای انتخاب هیات داوران وجود نداشته است.

تمام آثار سینمای ایران با حمایت ارگان ها ساخته می شوند

وی در ادامه با اشاره به اینکه رای هیات داوران به کیفیت فیلم‌ها بستگی دارد، اضافه کرد: هیات داوران به کیفیت اصلی آثار توجه می‌کند نه اینکه این اثر از جانب چه ارگان یا سازمانی مورد حمایت قرار گرفته‌است. همه ما می‌دانیم تمام آثاری که در سینمای ایران تولید می‌شوند از سوی ارگان‌های مختلف حمایت می‌ شوند و پشت آن‌ها هستند. در این شرایط ما از این سازمان‌ها تشکر می‌کنیم که در کنار سینمای ایران ایستاده‌اند.

چرا از منتقدان برای داوری جشنواره فجر استفاده نشد؟

حیدری درباره همکاری با انجمن منتقدان سینما نیز گفت: جلسه ای با آنها تشکیل دادیم که پیشنهاد حضور منتقد در هیات داوران را مطرح کردند ولی اسمی را اعلام نکردند. ما پیشنهادها را می شنویم و در نهایت خودمان انتخاب می کنیم که چه داورانی حضور داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا حضور نداشتن برخی از فیلم ها در بخش ملی به دلیل حضور داشتن آنها در بخش بین الملل است؟ گفت: تعداد آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند براساس نظر انتخاب هیات انتخاب بوده است و هیچ صحبتی درباره بخش بین الملل اتفاق نیفتاده است.

neshast-fajr4

فقط یک فیلم خواهان حضور در بخش خارج از مسابقه بود

حیدری در ارتباط با بخش خارج از مسابقه این دوره از جشنواره فیلم فجر نیز بیان کرد: قبلا در فرخوان اعلام شده بود بخش خارج از مسابقه نداریم و تنها یک فیلم به درخواست سازندگان داوری نمی شوند و هیات انتخاب در جلسه پایانی این فیلم را برای بخش خارج از مسابقه اعلام کرد. نام های دیگری که برای خارج از مسابقه اعلام شد اولویت های بعدی هیئت انتخاب برای بخش مسابقه بودند که خود فیلمسازان نخواستند در این بخش باشند و ما هم ظرفیتی بیش از این نداشتیم که فیلمهای بیشتری را نمایش دهیم.

در پایان این نشست خبری همچنین از پوستر بخش های نگاه نو و سینماحقیقت و اپلیکیشن جشنواره که بخش‌های مختلفی دارد، رونمایی شد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>