سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ بهمن ۱۳۹۴ در ۱۰:۱۶ ق.ظ چاپ مطلب

اشتباه در انتخاب داوران بخش نگاه‌ نو/ آیا مهتاب کرامتی می‌تواند داور باشد؟

mahtab-keramati

مهتاب کرامتی با دریافت حکم مشاور دارای شخصیت حقوقی است که این امر مانع استقلال در امر داوری ایشان خواهد بود.

به گزارش سوره سینما، بخش نگاه نو در سه سال اخیر شاهد تغییراتی بود که بالاخره قرار شد طبق فراخوان در بخش «نگاه نو» (مسابقه فیلم‌های اول) یک هیات داوری متشکل از سینماگران و صاحب‌نظران فرهنگی هنری، جوایز این بخش متشکل از سیمرغ بلورین بهترین فیلم،سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران را اهداء کنند. بیراه نیست اگر بگوییم داوران در این بخش نسبت به داوران سودای سیمرغ کار سخت‌تری را عهده دار هستند زیرا در سالهای اخیر شاهد فعالیت و توجه نسل جوان و ایده‌ها و خلاقیت‌ها در این حوزه حتی بیش از کارگردانان با سابقه بودیم. اما بنظر می‌رسد اشتباهی در انتخاب داوران  این بخش رخ داده است.

مهتاب کرامتی بازیگر سینمای ایران پیش از این که سمت داوری بخش نگاه نو را عهده دار شود از سوی دبیر جشنواره به عنوان مشاور هنری منصوب شده است و در جشنواره سی‌و چهارم دارای شخصیت حقوقی است که این امر مانع استقلال داوری خواهد بود زیرا مشاور در راستای نظر دبیر جشنواره فعالیت می‌کند و در حوزه داوری به دلیل سمت حقوقی استقلال داور خدشه‌دار می‌شود.

نکته مهمتر این که قرار است در بخش نگاه نو تنها سه جایزه اهداء شود که در میان جوایز جایزه بازیگری وجود ندارد که در میان هیات داوران دو بازیگر مطرح سینما دیده می شوند البته حمید فرخ نژاد تجربه ساخت یک فیلم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است اما خانم کرامتی تنها در حوزه بازیگری فعالیت داشته است و البته تهیه‌کنندگی را نیز به طور محدود تجربه کرده، پس نمی‌تواند در میان داورانی که کار سختی را برعهده دارند گزینه اصلحی باشد.

قرار است داوران بخش نگاه نو با ارایه جایزه این بخش مسیر درستی را به کارگردانانی که با سختی به تولید اثر در شرایط حرفه ای رسیده‌اند نشان دهند اما در میان داوران کارگردانی حضور دارد که در آثارش نوآوری و خلاقیت خاص و در خور توجه دیده نمی‌شود. او علاوه بر ساخت آثاری چون مکس، نهنگ عنبر که تنها به گیشه توجه داشته است فیلمی را در کارنامه‌اش به ثبت رسانده است که به دلیل محتوا سالهاست توقیف شده است. این کارگردان که در آثارش خلاقیت خاصی دیده نمی شود و تنها دل در گرو گیشه دارد چگونه می تواند به درستی کار کارگردانان بخش نگاه نو را که قرار است آینده سینمای ما را رقم بزنند به قضاوت بنشیند؟

آنچه مشخص است این که نگاه نو بخش قابل توجهی است که تنها سه سیمرغ به این بخش اختصاص می یابد اما با انتخابی شتابزده در حوزه داوری بسیاری از کارگردانان این بخش که با سختی و مرارت در شرایط سینمای حرفه‌ای قرار گرفته‌اند را ناامید می‌کند.

منبع: فارس


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>