سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ فروردین ۱۳۹۲ در ۱۲:۴۵ ق.ظ چاپ مطلب
تحسین فیلم‌های حوزه هنری/

مهکام: همکاری میرکریمی با نسل جوان نتایج درخشانی داشت

mahkam

فیلمنامه‌نویس «هیچ» تأکید کرد رضا میرکریمی ثابت کرد در همکاری‌اش به عنوان تهیه‌کننده با نسل جدید هم می‌تواند نتایج درخشان به دست آورد.

فیلمنامه‌نویس «هیچ» تأکید کرد رضا میرکریمی ثابت کرد در همکاری‌اش به عنوان تهیه‌کننده با نسل جدید هم می‌تواند نتایج درخشان به دست آورد..

سوره سینما- آبان عسکری: حسین مهکام فیلمنامه‌نویس سینما، درباره اتفاقات کلی سینما در سال ۹۱ و سینما در سال جدید با سوره سینما صحبت کرد. او با تحسین دو محصول حوزه هنری «خسته نباشید» و «تاج محل» همکاری سیدرضا میرکریمی به عنوان تهیه کننده در این اثار را مثبت و قابل تقدیر دانست.

سال ۹۱ چه فعالیتی در سینما داشتید؟

حسین مهکام: در سال ۹۱ فقط فیلم «گهواره‌ای برای مادر» را نوشتم که البته از محصول نهایی راضی نبودم.

از نظر شما بهترین اتفاقی که در سینما در سال ۹۱ افتاد چه بود؟

بهترین اتفاقی که در سال ۹۱ افتاد حضور فیلمسازان فیلم اولی بود. تعامل و ادبیاتی که در سینما برای خود تعریف کرده‌اند بسیار امیدبخش است. این نسل لحن جدیدی را وارد سینما رده است که اگر آن را ادامه بدهد به نتایج خوبی خواهد رسید. اما باید بتواند با اتکا به سینمای مستقل مسیر خود را ادامه بدهد. اگر گرفتار سینمای مطلقا دولتی که در حال حاضر داریم شود از مسیر خود دور می‌ماند.

سینما در سالی که گذشت شاهد بحران‌های زیادی بود. شما عمده‌ترین نقطه ضعف سینما در سالی که گذشت را چه می‌دانید؟

نه تنها امسال بلکه در همه ادوار مشکل سینمای ما دولتی بودن است. بخش خصوصی بودجه اندکی برای تولیدات خود دارد. مدیریت دوست دارد که سینما را همچنان دولتی نگه دارد در حالی که اگر اجازه بدهد سینما روی پای خودش بایستد روند کلی سینما عوض خواهد شد. دولتی بودن روی همه اجزای سینما تأثیر گذاشته است. حتی فیلمنامه‌نویسی را تحت‌الشعاع قرار داده است. بسیاری از قصه‌ها و داستان‌ها در محدوده مشخصی تعریف می‌شوند و فیلمنامه‌نویسان نمی‌تواند در لوکیشن‌های متعدد قصه خود را تعریف کنند. این محدودیت‌ها اگر حذف شود نتایج درخشانی به بار خواهد آمد اما لازمه‌اش این است که سینمای بخش خصوصی جان بگیرد.

چه آرزویی برای سینما در سال جدید دارید؟

امیدوارم سینما از شکل مطلقا دولتی خارج شود. چون واقعا این شکل مدیریت سینما بحث محتوایی را تحت تأثیر معذوریت‌ها قرار می‌دهد و قطعا نتایج مثبتی به بار نخواهد آمد.

می‌توان امیدی به بازگشت سینماگران شاخص و صاحب‌نام که در سال‌های گذشته بیکار بوده‌اند در سال جدید داشت؟

قطعا آرزوی همه ما این است که همه سینماگران ممتاز بتوانند هر سال فیلم بسازند. برخی از فیلمسازانی که در سال‌های گذشته کم‌کار بوده‌اند از نسل جدید هستند که حضورشان در سینما اتفاقا موتور حرکت است. باید از حضور فعال این نسل در سینما استقبال کرد. مهمترین حرفی که راجع به مدیریت وجود دارد این است که مدیران باید به خاطر داشته باشند که هنرمندان همیشه در صحنه هستند و فیلم می‌سازند اما آنها مدام جای خود را به مدیر بعدی خواهند داد و ماندگار نخواند بود.

بهترین فیلم‌هایی که در سال ۹۱ دید چه فیلم‌هایی بودند؟

فیلم‌های زیادی هستند که نظرم را جلب کردند. فیلم‌های «پرویز»، «قاعده تصادف»، «آسمان زرد کم‌عمق» از بهترین فیلم‌هایی بودند که دیدم. در بین فیلم اولی‌ها دو فیلم «خسته نباشید» و «تاج محل» جزو فیلم‌های درخشان بودند. واقعا رضا میرکریمی علاوه بر توانایی‌اش در حوزه کارگردانی ثابت کرد در جایگاه تهیه‌کننده وقتی با نسل جوان کار می‌کند نتایج درخشانی را رقم می‌زند. بازی‌های درخشان فیلم سینمایی «حوض نقاشی» را هم دوست داشتم. «حوض نقاشی» در مجموع نظرم را جلب کرد ولی راجع به فیلمنامه‌اش نظراتی دارم. اما دو فیلم «تاج محل» و «خسته نباشید» واقعا درخشان بودند.

خودتان در سال جدید چه برنامه‌هایی دارید؟

در سال جدید قصد دارم فیلم اولم را بسازم. در حال حاضر مشغول نگارش یک یفلمنامه سینمایی برای یکی از  دوستان هستم ولی خودم دو فیلمنامه سینمایی آماده ساخت دارم که تلاش می‌کنم شرایط ساخت یکی از این فیلمنامه‌ها را فراهم کنم.

فیلم اولتان در چه حال و هوایی خواهد بود؟

هر دو فیلمنامه در گونه اجتماعی جای می‌گیرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>