سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۴ در ۹:۴۲ ق.ظ چاپ مطلب
جشنواره سی‌وچهارم فجر در «سوره‌سینما» -3/

متلک اندازی کارگردان«آشغال‌های …» به ایوبی: سازمان سینمایی شبیه پادگان است!/ ایوبی: اگر سازمان سینمایی پادگان نبود از دادگو دعوت می‌کردم جای من قبول مسئولیت کند

Eftetahie Fajr34 (5)

جشنواره سی‌و چهارم فیلم فجر با شروع آئین افتتاحییه در تالار وحدت و با حضور مسئولان سینمایی، کارگردانان صاحب اثر در این دوره از جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش سوره سینما، افتتاحیه جشنواره فیلم فجر با حضور اصحاب رسانه، سینماگران و همچنین  محمد حیدری دبیر جشنواره، حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز در تالار وحدت برگزار شد.

پیش از آغاز رسمی برنامه مراسم فرش قرمز با حضور هنرمندان و عکس یادگاری در محل از پیش تعبیه شده برگزار شد.

 

 

 مراسم با حضور هنرمندان روی فرش قرمز با حضور: رضا کیانیان،رویا تیموریان،مهدی فخیم زاده،پژمان بازغی، مصطفی کیایی،مهدی کرم پور، آرش معیریان، شهرام اسدی،مهدی محقق، رضاعطاران، ستاره اسکندری، لاله اسکندری، نگار عابدی،شقایق فراهانی،میلاد کی مرام سحر قریشی، مسعود رایگان، بهاره کیان افشار ، رضا ناجی ،بهروز شعیبی ،بهنوش طباطبایی ،فرهاد قائمیان،حامد کمیلی ،بهروز غریب پور، باران کوثری، کتایون ریاحی، الهام کردا، احسان کرمی، آزاده نامداری،اشکان خطیبی،محمود رضوی، نوید محمدزاده، هومن سیدی، ناصر هاشمی ، جواد یحیوی ، پیمان معادی، مهدی هاشمی، شیرین یزدان بخش ، حمیدرضا آذرنگ ،هاتف علیمردانی، حامد بهداد،طناز طباطبایی، مهدی پاکدل ، باران کوثری، پانته آ پناهی ها،حامد کمیلی، بهروز شعیبی، مریلا زارعی ،عباس غزالی ،فرشاد اکتسابی، محمد داوودی ، مهدی ترابی،هادی معصوم دوست، محسن استاد علی، فرزاد موتمن و …. برگزار شد.

 

 

برپایه این گزارش اجرای مراسم که توسط احسان کرمی انجام می‌شد، قرار بود در بخش‌هایی از آن که مربوط به بزرگداشت‌ها می‌شد، مهناز افشار و بهرام رادان او را همراهی کنند.

 

 

در ابتدای مراسم حیدری که پیش از این وعده کرده بود در مراسم افتتاحیه خبری زا سخنرانی نباشد پشت میکروفون رفت و به حاضران در سالن خیر مقدم گفت و برای سینمای ایران آرزوی موفقیت کرد.

 

 

در ادامه مراسم ، در بخش مسابقه تبلیغات سینما (عکس، پوستر، آنونس) سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با حضورهیئت داوران متشکل از غوغا بیات و آقایان مصطفی خرقه پوش، علی وزیریان، بهرام عظیمی و رضا حداد، اسامی نامزدها و برنده سیمرغ بلورین هر بخش به شرح زیر معرفی شدند:
نامزدهای بهترین عکس:
۱- «جلال حمیدی» برای فیلم «ارغوان»
۲- «محمد بدرلو» برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من»
۳- «حبیب مجیدی» برای فیلم «بهمن»
۴- «احمد رضا شجاعی» برای فیلم «یحیی سکوت نکرد»
۵- «امید صالحی» و «مهدی دلخواسته» برای فیلم «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه»
برنده سیمرغ بلورین بهترین عکس:
ضمن تقدیر ویژه از «جلال حمیدی» برای فیلم «ارغوان»
سیمرغ بلورین تعلق می گیرد به «محمد بدرلو» برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من»
نامزدهای بهترین پوستر:
۱-«علی باقری» برای فیلم «من می خوام شاه بشم»
۲-«طه ذاکر» برای فیلم «خواب تلخ»
۳-«بهزاد خورشیدی» برای فیلم «کپی برابر اصل»
برنده سیمرغ بلورین بهترین پوستر:
ضمن تقدیر ویژه از «طه ذاکر» برای فیلم «خواب تلخ»
سیمرغ بلورین تعلق می گیرد به «علی باقری» برای فیلم «من می خوام شاه بشم»
نامزدهای بهترین آنونس و تیزر:
۱-«مسعود فرجام» برای فیلم «فصل فراموشی فریبا»
۲-«آرش معیریان» برای فیلم «محمد رسول الله»
۳-«بهروز داوودی» برای فیلم «احتمال باران اسیدی»
۴-«معین کریم الدینی» برای فیلم «آتلان»
۵-«محسن امیر یوسفی» برای فیلم «خواب تلخ»
برنده سیمرغ بلورین بهترین آنونس و تیزر:
با تشکر ویژه از «معین کریم الدینی» برای فیلم «آتلان»
سیمرغ بلورین تعلق می گیرد به «محسن امیر یوسفی» برای فیلم «خواب تلخ»

 

 

ایوبی: در سینما صبوری و همدلی مشق کردیم

رییس سازمان سینمایی در ادامه مراسم سخن خود را اینگونه آغاز کرد : میگشاییم سی و چهارمین دفتر مثنوی بلند سینمای ایران را ، به نام فجر و به نام نور از سرزمین خورشید.

حجت الله ایوبی در افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با بیان این که امسال تصمیم داریم به دستور علی جنتی در اختتامیه سخنرانی نداشته باشیم، خطاب به هنرمندان حاضر گفت: هنرمندان ارجمند و گرامی اهالی سینمای پرافتخار ایران
آغاز سال نوی سینما بر شما مبارک باد. سالی سرشار از غرور و پیروزی. سال پیروزی حکمت و عقلانیت ایرانی. سال پیروزی تمدن بر بربریت. سالی که کلیده واژه اش برجام است. و برجام یعنی پیروزی سخن بر شمشیر، یعنی ن و القلم و ما یسطرون یعنی و جادلهم بالتی هی احسن. و ما اینک در پسابرجامیم. جهان آغوشش را به روی سخن گشوده است. جهان همه گوش است. و ما یک دنیا سخن شنیدنی. و چه خوب که در جهان کنونی شنیدنی ها را می توان دید. و این است هنر سینما. و چه خوش اقبالند مردمانی که کلید داران گنج های گرانبهای سخن اند و دستی توانا در هنر تصویر دارند.
و ما در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر رونمایی می کنیم از سخنان دیدنی فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی. رمزگشایی می کنیم از قدرت اندیشه جوانان این سرزمین. می گشاییم سی و چهارمین دفتر مثنوی بلند سینمای ایران را.

 

 

به نام فجرو به نام نور از سرزمین خور ( خورشید) به تماشا می خوانیم همه جهان را:
تماشا می روی؟ تماشا می خواهی؟
بیا اندرون من تماشاکن.
تفرج عالم خود و اندرون خود کردی
تفرج عالم من و اندرون من بکن «شمش تبریزی»
ما در سینما صبوری، همراهی و همدلی را مشق کرده ایم و امروز می بینیم میوه های این صبوری را. آشتی مردم با سینما، آشتی سینما با مردم. احترام به سینمای اندیشه وپاسداری از رونق گیشه. روزآمدی، نو شدن، جهانی شدن، حفظ ریشه ها و پیوند با اندیشه ها، حرکتی است که در سینما آغاز شده و پرشتاب به پیش می رود. «نوگرایی» ، روزآمدی و دست برداشتن از عادتهای کهنه و منسوخ را باید از مدیریت سینما آغاز کرد. سینمای دیجیتال با فکر و اندیشه و رفتار و مدیریت نگاتیو ناممکن است. می توانیم نوستالژی آپارات را در کلکسیون نوستالژیهای خود همچنان داشته باشیم. اما باید بدانیم که تند باد دیجیتال در سینمای ایران وزیدن گرفته. سینمای ایران پوست انداخته . چاره ای جز «نوگرایی» و روزآمدی نیست.
رویش جوانه های امید در سینما آغاز شده. پرده های سینما روز به روز پر رونق تر و نوتر و سفره سینما کم کم گسترده تر می شود. سینما به سبد کالای مردم بازمی گردد . با پایان تردید بخش خصوصی، سرمایه و هوش ایرانی به سوی ما می آید. با هجوم جوانان خوش ذوق، سینمای ایران به آوردگاه طرح ها و اندیشه های نو تبدیل شده.

 

 

به همه سینماگران عرصه های گوناگون از فیلم کوتاه تا داستانی و بلند، بشارت می دهم که موج تازه ای از صنعتی شدن در راه است. بر بستر بی انتهای وی .او .دی.، هر اثر دیدنی دیده خواهد شد. اقتصاد سینما و همه مناسبات به سود تولیدگران دگرگون می شود.
آری می توان دید رویش جوانه های امید را. و می توان حس کردوزیدن این نسیم جانبخش را. وزش بادصبایی که ابرهای تیره ناامیدی را از آسمان پرستاره فرهنگ ایران بیرون می راند. در این هوای صاف و پاک درخشش ستاره ها را می شود بهتر دید. و جشنواره سی و چهار، جشن ستاره ها با طعم نوگرایی است. آفرین می گویم به محمد حیدری که دیروز را دید ولی نگاهش به امروز و فردا بود. جشنواره ملی فجر جشن سینمای ایران و جشن سینماگران است. میزبان شمائید. خانه خانه شماست وچه خانه ایی که:
خاک و خس این خانه همه عنبر و مشک است
بانگ درِ این خانه همه بیت وترانه است
و آفرینی از ته دل به شما جوانانی که طراوات وشادابی و اندیشه های تازه را به سینما آوردید. شما آمدید تا نشان دهید که سینمای ایران ادامه دارد. تا با صدای بلند اعلام کنید که فرهنگ و هنر در این سرزمین پایان ناپذیر است. بی گمان شما به رسم ایرانی زانوی ادب خواهید زد در برابر بزرگانی که قامت در این راه به کمان نشانده اند تا شما سروگون و استوار بایستید. یادمان نمی رود این سفارش حضرت مولانا که:
مرغ پرنارسته چون پران شود لقمه هرگربه دران شود
چون درآرد پر بپرد او بخود بی تکلف بی صفیر نیک و بد
و درود می فرستم به همه آنها که هفته هاست که به پیشواز فجر شتافته اند. سلام می کنم به چشمان خسته، دستهای توانا، ذهنهای خلاق، ذوق سرشار و عشقتان به فرهنگ. شما که سراپا دیده اید بی آنکه دیده شوید. سراپاگوشید بی آنکه شنیده شوید. ادای احترام می کنم به شما اهالی بی ادعای رسانه. خبرنگاران، منتقدان، عکاسان و فیلمبرداران و همه شما که با عشق می کوشید تا سینمای ایران تا هنر این سرزمین و تا هنرمندان ایرانی دیده شوند.
و در پایان از طرف جامعه سینمایی درود می فرستیم بر قدم های استوار، نگاه های تیزبین، بازوان قدرتمند و قامت های افراشته سرداران رشید، سربازان دلاور، پاسدارن حریم و حرم و رزمندگان مقاومت. و تقدیم می کنیم افتخارات سی و چه
ارمین جشنواره فیلم فجر را به چشمان بر در مانده همسران وفرزندان شهیدان حرم. شهیدان مقاومت. پاسداران امنیت وآرامش ایران بزرگ.

 

 

اولین بزرگداشت مربوط به مهدی فخیم‌زاده بود که برای تقدیر از وی علی جنتی و مریلا زراعی به روی صحنه حاضر شدند.

مریلا زراعی طی سخنانی گفت: ابتدا این جشن را به سینمای ایران تبریک می ‌گویم و باید بگویم که مهدی فخیم‌زاده جزء کارگردانانی است که همکاری با او سعادت می‌خواهد و هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال وقتی جایی کم می‌آورم به گنجینه‌ای که او به من یاد داده بود رجوع می‌کنم. او با ما اعتماد به نفس را یاد داد تا بتوانیم بازیگر شویم.

همچنین جنتی با تبریک آغاز دهه فجر گفت: دولت تدبیر و امید با تمام وجود در کنار سینماگران ایستاده و خوشحال است که سینمای ایران در مسیر تکامل قرار گرفته است. شخصاً همواره سریال‌هایی را که این کارگردان ساخته بود دنبال می‌کردم.

 

 

همچنین در ادامه مراسم نوبت به بزرگداشت محمد دادگو رسید و حجت‌الله ایوبی نیز به همراه فاطمه معتمدآریا برای بزرگداشت دادگو به روی صحنه حاضر شدند که معتمدآریا در سخنانی اظهار داشت: دادگو جزء افرادی است که به من سینمای علمی، هنری و خردمندانه را یاد داد مردی که دانشش خردمندانه است. سینما علم، هنر و مهر است این چیزی بود که دادگو یاد داد.

ایوبی نیز در این مراسم گفت: در ابتدای مسئولیتم زمانی که وارد این حوزه شدم تلاش دادگو را به یاد دارم.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت‌هایی که کارگردان «آشغال‌های دوست داشتنی» انجام داده بود که سازمان سینمایی را همچون پادگان تشبیه کرده بود، گفت: اگر سازمان سینمایی پادگان نبود از دادگو دعوت می‌کردم که به جای بنده قبول مسئولیت کند.

همچنین در ادامه دادگو  قبل از دریافت لوح یادبودش گفت: هر زمان که از اهل هنر یاد می‌شود، خوشحال می‌شوند. چرا که آنها دل‌ نازک‌اند اما دیگر از دل نازکی من گذشته است اما از ایوبی تشکر می‌کنم. برخی صندلی‌ها به مدیران اعتبار می‌دهند اما ایوبی از نظر من کسی است که هرجا مسندی بگیرد به آن اعتبار می‌دهد.

با توجه به اینکه در این مراسم بزرگداشت‌ها از افراد به نحوی انجام می‌شد که آنها به همراه همسرشان وارد صحنه شوند دادگو گفت: از برگزارکنندگان جشنواره سپاسگزارم که در این مراسم خانواده را پاس داشتند. چرا که همواره خانواده هنرمندان شرایط سختی را به دلیل کاری که همسرشان دارند، تحمل می‌کنند. همچنین جا دارد که یادی کنم از همسر فاطمه معتمدآریا که همه ما می‌دانیم شرایط سختی را تحمل می‌کند.

معتمدآریا هنگام پایین رفتن از سن پشت میگروفن قرار گرفت و گفت: خیلی خوب است که ما برای شادی با هم هستیم وقتی دور هم هستیم آدم احساس امنیت می‌کند.

در ادامه حجت اشرف‌زاده دو قطعه‌ از آهنگ‌هایش را برای حضار اجرا کرد.

نوبت به بزرگداشت رضا کیانیان رسید و بهرام رادان در کنار احسان کرمی روی سن قرار گرفت.

 قبل از اینکه کیانیان روی صحنه حاضر شود کلیپ متفاوتی از وی برای حاضرین به نمایش درآمد که خواننده آن اشکان خطیبی بود.

 

 

برای این بخش از بزرگداشت علی ربیعی و داود کیانیان به روی صحنه آمدند.

رضا کیانیان در صحبت‌هایش گفت:‌ زندگی ما به شانس بستگی دارد به خصوص در ایران مثلاً اینکه در چه خانوادهای و در کجا به دنیا می‌آیی من جزء آن دسته‌ای بودم که همواره شانس آوردم خانواده خوبی داشتم، برادر بزرگ‌تری که گروه تئاتر داشت و من بالاجبار با خود همراه کرد.

در ادامه قرار شد که داود کیانیان لوح یادبود را به برادرش اهدا کند که در پشت میکروفن قرار گرفت و گفت: من یک فرد تئاتری هستم و به نظرم این جایزه را باید یک سینماگر بین‌المللی به برادرم اهدا کند به همین دلیل به خاطر همان مسائلی که می‌دانید از بانوی سینمای ایران فاطمه معتمدآریا می‌خواهم این کار را انجام دهد. در ادامه این مراسم فاطمه معتمد آریا این لوح را به کیانیان تقدیم کرد.

چند نکته اساسی در این مراسم که می‌توان از آنها به عنوان ایراد یاد کرد این است که ابتدا قرار نبود سخنرانی صورت بگیرد که تعداد زیاد و زمان طولانی سخنرانان باعث شد این جلسه به درازا بکشد.

 

 

نکته دوم اینکه حضور بهرام رادان و مهناز افشار به عنوان بازیگران ستاره «همچون سلبریتی‌ها»‌ به روی صحنه هیچ توضیحی نداشت و نتوانست بازخوردی را که انتظار می‌رفت در برنامه داشته باشد.

بزرگداشت رویا تیموریان نیز با حضور ویشکا آسایش و محمدحیدری برگزار شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>