سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۳۹۴ در ۳:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
جشنواره سی‌وچهارم فجر در «سوره‌سینما» -54/

مهمترین نکات نشست‌های مطبوعاتی فیلم‌های روز نهم جشنواره فجر/ دوری از فرهادیسم!

neshast-khane-1

فیلمبردار فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» با اشاره به اینکه حمیدرضا قربانی می‌توانست مثل خیلی های دیگر به فرهادیسم بیافتد، گفت: با این همه او فیلم خودش را ساخته است!

به گزارش خبرنگار سوره سینما، صبح امروز و در دهمین روز از برگزاری سی‌‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر، نشست مطبوعاتی سه فیلم «لاک قرمز»، «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» و «خشم و هیاهو» با حضور منتقدین و عوامل این آثار در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

مجید مجیدی تهیه‌کننده این فیلم نیست!

اولین نشست امروز مربوط به فیلم سینمایی «لاک قرمز» به کارگردانی سید رسول حاتمی بود. در این نشست سید رسول حاتمی (کارگردان)، کامران مجیدی (تهیه کننده)، محمدرضا سکوت (فیلمبردار)، حمید نجفی‌راد (تدوین)، پردیس احمدیه (بازیگر)، مرتضی پور حیدری (طراح صحنه)، شبنم زین‌العابدین به عنوان منتقد و حمیدرضا مدقق (مجری) حضور داشتند.

سیدرسول حاتمی کارگردان این اثر درباره نحوه شکل‌گیری قصه فیلم گفت: ایده اولیه مربوط به علیرضا طالب‌زاده بود، با تحقیقاتی که روی فیلم‌نامه صورت گرفت امیر عبدی به فیلمنامه خوب و منسجمی رسید و حرفی که دوست داشتم در اولین کارگردانی‌ام بزنم با این فیلم‌نامه محقق شد.

وی افزود: تحقیقاتی داشتیم در این راستا که چگونه می‌توان حکم رشد برای دختری ۱۶ ساله از قاضی گرفت در شرایطی که به سن قانونی نرسیده همچنین رفتارشناسی نوجوان ۱۶ ساله را مورد توجه قرار دادیم.

neshast-lak-ghermez

در ادامه نشست کامران مجیدی تهیه کننده در پاسخ به سوال مجری که چقدر مجید مجیدی در تهیه این فیلم نقش داشت، توضیح داد: با توجه به این که فیلم اول بودیم نیاز به تهیه کننده با سابقه داشتیم که برای کارهای اداری و دریافت پروانه ساخت معرفی کنیم. ما از آقای مجیدی خواستیم از ما حمایت کند، ایشان حق پدری به گردن من داشتند اما در حوزه تهیه و تولید فیلم مستقل عمل کردم. اگر آقای مجیدی قصد تهیه این کار را داشت ممکن بود قصه عملیاتی و ساخته نشود.

وی ادامه داد: در شرایط جشنواره امسال دوستان در حوزه فعالیت ما ۱۰۰ درصد قانونی عمل کردند در حالیکه در سال‌های گذشته برادران محمودی که فیلم اول بودند با اغماض با آنها رفتار شد، در مورد فیلم ما شیطنت شد. من به دوستان قبل از جشنواره توضیح دادم که آقای مجیدی تنها از فیلم حمایت کردند اما نام ایشان را به عنوان تهیه کننده ذکر کردند.

همچنین پردیس احمدیه به این مهم اشاره کرد: ما قبل از نمایش فیلم قصد نداشتیم این موضوع را مطرح کنیم تا مخاطب به راحتی با نقش من ارتباط برقرار کند اما من ۲۳ ساله هستم و نقش دختری ۱۶ ساله را بازی کردم، تست گریم و لباس انجام شد و با تلاش من و حضورم در دبیرستان دخترانه خزانه آقای حاتمی اعتماد کردند و این نقش را به من سپردند.

دوری از فرهادیسم!

دومین نشست امروز مربوط به فیلم سینمایی «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی بود. در این نشست قربانی به عنوان کارگردان با بیان اینکه پس از سال ها دستیاری به این نتیجه رسیدم که می توانم فیلم خودم را بسازم، گفت: پس از درباره الی با آقای رضوی صحبت کرده بودیم که من بتوانم فیلمی بسازم که بعد از مدتی من داستانی واقعی را مطلع شدم که برایم جذاب بود و به عنوان طرح فیلمنامه ارائه کردم و مورد پسند آقای رضوی شد.

وی با اشاره به طرح این فیلم از یک داستان واقعی افزود: ما فقط طرح کلی را گرفتیم اما جزئیات را حذف کردیم و جزئیات از مال ماست.

قربانی همچنین درباره اینکه کار به یک ملودرام تبدیل نشده، گفت: می خواستم از یک ملودرام حسی و سطحی به یک تعقل و عمق برسم و دوست داشتم بیننده وقتی از سالن سینما بیرون می آید فضای حسی نداشته باشد و به تعقل برسد.

neshast-khane-2

سید محمود رضوی تهیه کننده کار نیز، این فیلم را در ادامه مسیر آثاری دانست که تهیه کنندگی کرده و گفت: نگاه انسانی فیلم و نگاه درست باعث شد که این کار را انتخاب کنم چراکه کاراکترها در این اثر خارج از عرف کاری نمی کنند و کار تلخی نیز ساخته نشده است.

از نکات جالب توجه در این نشست حضور دو بازیگر کودک فیلم بود و همچنین ارسال پیام از سوی مهناز افشار برای اظهارخواهی از اصحاب رسانه به خاطر عدم حضور در این جلسه و اینکه فیلمبردار کار می‌گفت قربانی می‌توانست مثل خیلی های دیگر به فرهادیسم بیافتد اما او فیلم خودش را ساخته است!

دفاع ارشاد از بازیگران و تغییر شخصیت اصلی «خشم و هیاهو»

سومین نشست و آخرین نشست امروز به فیلم سینمایی «خشم و هیاهو» به کارگردانی هومن سیدی اختصاص داشت. در ابتدا هومن سیدی گفت: فضای این فیلم از آثار قبلی من کاملاً به دور است و دوست داشتم با حفظ مسیری که در سینما انتخاب کردم، پیش بروم. برای من تجربه ساخت این فیلم بسیار لذت‌بخش بود و سعی می‌کنم تا در آینده فیلم‌های کامل‌تری را بسازم.

همچنین نوید محمدزاده بازیگر این فیلم سینمایی بیان کرد: من سعی می‌کنم در فیلم‌هایی که بازی می‌کنم، خود را به ذهن کارگردان نزدیک کنم و هومن سیدی جزو باهوش‌ترین آدم‌هایی است که تا به امروز دیده‌ام. او به خوبی می‌داند که چه چیزی از بازیگر می‌خواهد و به خوبی توانسته من را در نقشم هدایت کند.

وی توضیح داد: نقش من در «خشم و هیاهو» نقش یک آرتیست متمول است که جایگاه اجتماعی متفاوتی نسبت به دیگر نقش‌های من دارد. نباید این را فراموش کنیم که بازیگر به تنهایی نمی‌تواند نقش خود را بدون حمایت کارگردان انجام دهد. البته این همکاری و رسیدن به نتیجه مناسب، یک کار مشترک بین کارگردان و بازیگر است.

neshast-khashm

سعید سعدی تهیه‌کننده «خشم و هیاهو» گفت: ما در این فیلم به دنبال یک تلنگر به آحاد مختلف جامعه بودیم و سعی کردیم به جامعه نشان دهیم که مراقب کردار و رفتار خود باشند تا از برخی اتفاقات در امان باشند. ما به دنبال جریان‌سازی خاصی در این فیلم نبودیم و تنها می‌خواستیم به مردم نشان دهیم که باید مراقب رفتارهای خود باشند.

هومن سیدی در پاسخ به این پرسش که قرار بود در ابتدا این فیلم درباره یک فوتبالیست ساخته شود، توضیح داد: در ابتدای نگارش فیلمنامه قرار بود این کاراکتر، یک بازیگر باشد و اصلاً حرفی از فوتبالیست نبود اما بعد از ارسال فیلمنامه به وزارت ارشاد، به ما پیشنهاد دادند که کاراکتر اصلی، بازیگر نباشد. به همین دلیل و با توجه به اینکه شخصیت اصلی داستان ما باید یک شخصیت معروف در بین جامعه باشد، باید خواننده، بازیگر و یا ورزشکار می‌بود که ما سراغ خواننده رفتیم.

سعید سعدی تهیه‌کننده این فیلم نیز توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد بود که با توجه به هجمه‌هایی که علیه سینما و بازیگران در جامعه وجود دارد، بهتر است خودمان خودزنی نکنیم و پیشنهاد کردند که به قشر دیگری جز بازیگر بپردازیم. البته این دوستان نسبت به موسیقی هم مشکل داشتند و پیشنهاد می‌دادند که یک چهره غیرهنری باشد اما ما در نهایت تصمیم گرفتیم تا یک خواننده و مصائب او را به تصویر بکشیم.

هومن سیدی نیز در پایان این نشست گفت: کارگردانی و بازیگری را دوست دارم و هر دو به من در پیشرفت کارم کمک می‌کند و احساس بهتری از کار در این ۲ رشته دارم. البته امسال تمرکز خود را روی بازیگری می‌گذارم چون کاری برای ساختن ندارم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>