سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۴ در ۲:۰۵ ب.ظ چاپ مطلب

سلحشور با فیلمهایش، جهان انسانیت را با حقیقت پیامبران الهی آشنا کرد

salahshoor

در پی رحلت هنرمند مردمی و جهانی انقلاب، مرحوم فرج الله سلحشور، برخی افراد، فعالان فرهنگی و اندیشمندان کشورهای دیگر مثل مصر، تونس و … نظرات و خاطرات خود را درباره سریال «یوسف پیامبر» این هنرمند بیان کردند.

به گزارش سوره سینما ، درگذشت هنرمند مردمی و جهانی انقلاب، مرحوم فرج الله سلحشور، با واکنش‌ها و بازخوردهای زیادی از طرف گروه‌ها و قشرهای مختلف مردم، هنرمندان و چهره‌های مختلف همراه بود.

بنابرین گزارش، برخی افراد، فعالان فرهنگی و اندیشمندان کشورهای دیگر مثل مصر، تونس و … هم نظرات و خاطرات خود را درباره سریال «یوسف پیامبر» مرحوم فرج الله سلحشور که در کشورهای عرب زبان با عنوان «یوسف الصدیق» از شبکه های مختلف پخش شده بود، بیان کردند که در اداممه بخشی از آنها را می‌خوانید:

Adel Abd Elaal: در منزلش با ایشان دیدار کردیم. خدا رحمتش کند. برایش بسیار مهم بود که بداند نگاه مردم مصر به سریال چگونه است. وقتی فهمید که ما و بسیاری از مصریها این سریال را دیده ایم خیلی خوشحال شد. بسیاری از مردم مصر داستان حضرت موسی را به شکل ساده و زیبایی یاد گرفتند. درباره بازیگری نقش پیامبران در سینما با گفتگو کردیم. ایشان در این باره دیدگاهی داشت که همه به آن احترام گذاشتیم.

گفتیم: با اینکه الازهر فتوا به حرام بودن بازیگری در نقش پیامبران داده است، توجه به این سریال و مشاهده اش نسبت بسیار بالایی در بین مردم مصر داشت. لبخند زیبایی زد و گفت: ما در قرن ۲۱ زندگی می کنیم باید برای این نسل داستان های پیامبران را به شکل روان و ساده بیان کنیم.

سلحشور کارگردانی بود که فیلمهایش را نه فقط به جهان عرب و مسلمانان ارایه کرد بلکه باعث شد جهان انسانیت با حقیقت پیامبران الهی آشنا بشود.

محمد حسن: هر کس سریال یوسف پیامبر را می دید، به خوبی تفسیر سوره یوسف را یاد می گرفت و دیگر تفسیر این آیات از ذهنش بیرون نمی رفت.

Tasbeeh Elzahraa شاید نتوانیم بگوییم خاطراتمان از فیلم. چون من و خانواده ام تا الان هم سریال یوسف پیامبر را با همان لذت بار اول می بینیم. بعد از دیدن این فیلم سوره یوسف را به روانی می خوانم و تک تک کلمات آن را می فهمم و توانسته ام بیشتر آیات این سوره را حفظ کنم چون معانی آن را درک می کنم.

Alaa El Sonoty حقیقتا و واقعا دلهای ایرانی ها و مصریها را به هم نزدیک کرده بود.

دیدگاه برخی دوستانم را وقتی که برای اولین باری این سریال در یکی از شبکه های مصری پخش شده بود، به خاطر می آورم. واژه معروفی را برای توصیف سریال به کار می بردند: «این سریال ایرانی است». همین عبارت کافی بود که برخی انسانهای ساده و جاهل را از دیدن سریال متنفر و پشیمان کند ولی تاثیر سریال قوی تر بود به دلیل اینکه بیشتر مردم مصر یوسف پیامبر را مشاهده کردند. بسیاری از مصریها عکس یوزارسیف را به عنوان تصویر صفحه شخصی خودشان در فیس بوک گذاشتند.

این دیدگاه یکی از مصری‌ها بعد از دیدن فیلم بود:

اسماعیل توفیق: انصافا نکته ای را باید اعتراف کنم اینکه: دیدگاه من نسبت به شیعه خیلی بد بود ولی بعد از اینکه درباره این سریال مطالبی را شنیدم و فهمیدم تولید ایران است همچنین بعد از اینکه مدتی است وارد این صفحه(صفحه سریال در شبکه‌های اجتماعی) شدم تلاش میکنم حقایق را بهتر بفهمم. خداوند بین دلهای مسلمانان الفت برقرار نماید، خیلی‌ها مثل او همین نظر را داشتند. خدا رفتگان و زندگانی که در ساخت این کار بزرگ مشارکت داشتند رحمت کند و این سریال را در ترازوی حسناتشان قرار بدهد.

جعفر الجعفرى: موقع پخش فیلم برخی افراد متعصب نمی خواستند فیلم را ببینند ولی بعد از پخش قسمت های اول به بیننده های پر و پا قرص فیلم تبدیل شدند. یکی از این افراد به من می گفت: این سریال در زندگی من تاثیرگذار بود. هنوز هم شبکه های ماهواره ای مصری تا امروز، این سریال را پخش می کنند.

سید غریب قدیدی: این سریال بسیاری از مصریها را با وجود گرایشهای فکری و دینی متفاوتشان به خود جذب کرده بود. مسلمانان و مسیحیان، بزرگ و کوچک همگی با شور و اشتیاق منتظر رسیدن روز پخش سریال بودند و هر روز درباره قسمت قبلی و حوادث سریال گفتگو می کردند. وقتی مطلع می شدند که این سریال ایرانی است شگفت زده می شدند. خیلی ها ابتدا گمان می کردند که این سریال تولید ترکیه است به همین خاطر تعجب می کردند. تصور نمی کردند که ایران به این سطح از تولید سینمایی رسیده باشد. همین مساله باعث شده بود در اینترنت به دنبال مشاهده فیلمهای دیگر سینمای ایران بروند مثل فیلم مریم مقدس و … خداوند این درگذشته را به خاطر خدماتش به اسلام و مسلمین رحمت کند.

یاسر مرسى الجوهرى: سریالی بود که بیشترین حکمت و موعظه را منتقل کرد. بین دو ملت ایران و مصر قرابت فرهنگی ایجاد کرد. من این سریال را خوب دنبال می کردم. رحمت خدا بر او باد. امیدوارم کارهای سینمایی شبیه به این سریال خوب تکرار بشود.

حسین علی :آرزو داشتم قبل از وفاتشان بتوانند سریال حضرت موسی علیه السلام را بسازند. به ویژه اینکه در داستان حضرت موسی وقایع بزرگ و فراوانی اتفاق می افتد . وقتی که موسی به رود نیل می افتد و در خانه فرعون پرورش می یابد تا وقتی که به میقات الهی می رود تا پایان داستان زندگی ایشان. شاید رزوگار سلحشور دیگری را به ما کرامت کند. ان شاء الله

عمار حمید الزیرجاوی: از خداوند متعال خواهانیم در مقابل کارهای او به ویژه سریال حضرت یوسف پیامبر علیه السلام پاداشی به او بدهد که شایسته رضایت الهی و شایسته کسانی است که در دنیا نیکی و در آخرت نیکی را به دست می آورند. کاری که سلحشور انجام داد برای خداوند متعال بود و باعث معرفت یا هدایت بسیاری از مردم به خداوند سبحان و پیامبران و کتابهای آسمانی خواهد بود.

Eman Elkelani Furaha سریال یوسف پیامبر از عالی ترین سریال هایی بود که در طول عمرم دیدم. با این که دوبله انگلیسی سریال را دیدم ولی در قله زیبایی بود. خداوند این سریال را در تراوزی نیکوکاریهایش قرار بدهد و در میانه بهشت برین جایش دهد.

زهراء أحمد: اول: اینکه خداوند استاد سلحشور را رحمت کند و با کسانی که دوست داشت یعنی محمد و خاندان پاکش که بهترین همنشینان هستند محشور نماید.

دوم: درباره خاطراتم از سریال یوسف پیامبر باید بگویم: این فیلم ما را از روند روتین سریال های دینی بیرون آورد و در افق جدیدی به پرواز درآورد. متوجه شدیم اگر چهره پیامبران در یک فیلم دراماتیک به نمایش گذاشته شود به شرطی که بازیگر بعدها نقشی منافی با اخلاق اسلامی در سینما نداشته باشد، اتفاق بدی نخواهد افتاد.

سوم: اینکه مادرم ۹۰ سال سن دارد. بیننده قوی این سریال بود بلکه چند بار سریال را مشاهده کرد. به من می گفت: فیلم حضرت یوسف را دوباره پخش نمی کنند؟

خانواده های فامیل من در تونس این سریال را در ماه مبارک رمضان مشاهده کردند. در عید فطر که دور همدیگر جمع شده ایم تمامی گفتگوهای کوچک و بزرگ خانواده درباره این سریال بود. این مساله اگر بیانگر چیزی باشد بیانگر این است که سریال در قلب توده ها نفوذ و در آنجا مستقر شده است.

با شور و اشتیاق منتظر کامل شدن فیلم حضرت موسی علیه السلام بودیم ولی قضا و قدر سرعت بیشتری داشت. امیدواریم این سریال هم به زودی به پایان برسد و از تولید دیگری از این کارگردان ارزشمند که رحمت الهی بر او باد، استفاده کنیم و یقینا این حرکت تکریم ایشان خواهد بود.

Alaa El Sonotyخدا رحمتش کند. در مصر از دیدن این سریال بسیار لذت می بردیم. من در منطقه البدرشین ساکن هستم در کنار سیلوهایی که حضرت یوسف علیه السلام برای ذخیره کردن گندم از آن استفاده می کرد. خداوند هر دو را رحمت کند.

جیهان حسین: خاطره من این است که این سریال باعث شد در گام اول جمهوری اسلامی را و سپس خواهران شیعه ام را بشناسم و در پایان داستان به خودم ختم شد. برنامه ای تلویزیونی را مشاهده کردم که مهمان برنامه آقای مصطفی زمانی بود. خدا حفظش کند. در پایان دیدار گفت: «در پناه ولایت امیرمومنان باشید که راه حق است. یا علی» بعد از این برنامه یک هفته مطالعه مستمر درباره امام علی علیه السلام در کتابهای اهل سنت داشتم. و در پایان شهادت دادم اشهد ان علیا ولی الله

زینب الحوراء: همه از خداییم و به سوی او بازخواهیم گشت. هیچ خواست و اراده ای به جز خواست و اراده خداوند محقق نخواهد شد. کارگردان مشهور، هنرمند نوآور و آرمانگرا و مومن و انقلابی . اینها القابی است که اگر به زبان بیایید مستقیما بر استاد گرانقدرمان مرحوم فرج الله سلحشور صدق خواهد کرد. رضوان الهی شامل حال او باد. واقعا رحلت زودهنگامش برای ما بسیار دردناک بود. سلحشور را با سریال زیبایش یوسف پیامبر شناختیم. سریالی که توانست زندگی معطر یکی از پیامبران بزرگ الهی و داستانی از قرآن را که خداوند از آن به بهترین داستان تعبیر کرده، برای ما به نمایش بکشد.

یوسف پیامبر سریال بسیار ارزشمندی است که افراد زیادی در جهان آن را مشاهده کردند. بسیاری با استفاده از این فیلم با مسایل اساسی زندگی به شکل کامل آشنا شدند. انتهای این فیلم بسیار بسیار متفاوت بود چون با یاد مولای ما بقیت الله حضرت مهدی عج به پایان رسید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>