سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب

تبعیض جنسیتی و نژادی هالیوود به روایت گاردین

Hollywood Logo1

روزنامه گاردین گزارش داده است بازیگران لاتین و آسیایی تنها سهمی چهار درصدی از پرده سینما دارند.

به گزارش سوره سینما، روزنامه گاردین در گزارشی به فضای تبعیض‌آمیز جنسیتی و نژادی در هالیوود پرداخته است. طبق این گزارش با استناد به پنجمین ویراست «گزارش درباره وضعیت زنان و دختران در کالیفرنیا» در سال ۲۰۱۶، زنان تقریباً سه برابر بیشتر از نقش مقابل مرد خود در صحنه‌های برهنگی فیلم‌های هالیوود ظاهر می‌شوند.

گزارش سالانه وضعیت زنان و دختران در کالیفرنیا دریافته است ۲۶ درصد از شخصیت‌های مونث در ۱۰۰ فیلم موفق در گیشه سال ۲۰۱۴ آمریکا به شکل برهنه یا نیمه برهنه در فیلم ظاهر شده‌اند که در مقابل تنها ۹درصد از مردان وضعیتی مشابه داشته‌اند. زنان تنها در ۱۲ درصد از فیلم‌ها نقش اصلی را داشته و تنها ۲۳ درصد از شغلهای مطرح در سینما از آن زن بوده است. این در حالی است ۴۶ درصد نیروی کار در آمریکارا زنان تشکیل می دهند.

گزارش دانشگاه مونت سنت مری در لس‌آنجلس اشاره می‌کند بیشتر زنان مشغول به کار در پشت دوربین بودند. در ۱۵ سال گذشه، کمتر از یک پنجم این زنان نقش کارگردان، نویسنده یا تهیه‌کننده در یک پروژه سینمایی بزرگ داشتند.

براساس مطالعات پیشین، گزارش تاکید می‌کند زمانی که زنی در استخدام فیلمی قرار می گیرد، هالیوود نسبت به کارمندان زن به مراتب روی خوش نشان می‌دهد. نویسنده مطالعه ادعا می‌کند «زمانی که مردان به تنهایی در نقش کارگردان و نویسنده مشغول هستند، هفت تا ۱۵ درصد پروژه‌ها دارای نویسندگان، تدوینگران و کارگردان زن هستند. در مقایسه، زمانی که یک یا چند زن در چنین نقش‌هایی مشغول هسند، ۵۲ درصد کارگردانان، نویسندگان زن استخدام می کنند و ۳۵ درصد نیز از تدوینگران زن بهره می‌برند. در فیلم‌هایی با تهیه‌کنندگی زنان، بیش از ۲۰ درصد پروژه نویسندگان، کارگردانان و تهیه‌کنندگان زن دارد.»

مطابق این مطالعه سینما در قیاس تلویزیون به تنازع با تنوع ادامه داده است. در فیلم‌ها، ۳۰ درصد شخصیت‌های واجد دیالوگ زن هستند، در حالی که در صفحه کوچک‌تر تلویزیون این رقم به ۴۲ درصد می‌رسد.

هر دو فرم رسانه سطح نازلی از تنوع نژادی را حفظ کرده‌اند و ۷۴ درصد شخصیت‌ها چه در سینما و چه در تلویزیون سفیدپوست بوده‌اند. زنان سیاه پوست تنها ۱۵ درصد از نقش‌ها را بازی کرده‌اند؛ در حالی که بازیگران آسیایی و لاتین تبار تنها چهار درصد از شخصیت‌ها را به تصویر کشیده‌اند. علی‌رغم اینکه لاتین‌ها در سال ۲۰۱۴ بزرگترین جمعیت نژادی در ایالت کالیفرنیا – که لس ‌آنجلس و هالیوود بخشی از آن هستند – را تشکیل می‌دهند.

«گزارش درباره وضعیت زنان و دختران در کالیفرنیا» توسط دانشگاه مونت سنت مری شهر لس‌آنجلس منتشر شده است که طبق سرفصل‌های آن به وضعیت آموزش، فقر، سیاست، تجارت و … با موضوعیت زنان پرداخته است.

پیشتر بازیگران مشهور هالیوود از جمله مریل استریپ و اسپایک لی از تبعیض جنسیتی و نژادی در فضای هالیوود سخن گفته بودند.

منبع: تسنیم


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>