سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ فروردین ۱۳۹۵ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
سید محمود رضوی:

جای «چهل چراغ» در میان جشنواره‌های سینمایی خالی بود

razavi

جای جشنواره ای مانند «چهل چراغ» در کشور ما میان سایر جشنواره‌های سینمایی خالی بود، البته اینکه سالیانه، دوسالانه و درکل به صورت مستمر برگزار شود، به مدیریتی قوی و برنامه ریزی هدفمند و طولانی مدت بستگی دارد.

به گزارش سوره سینما ، سید محمود رضوی تهیه کننده سینما درخصوص اهمیت برگزاری جشنواره فیلم و عکس”چهل چراغ”با موضوعیت زندگی امام حسین(ع) و واقعه عاشورا به ستاد خبری این جشنواره گفت: در کل برگزاری جشنواره های دینی باعث ایجاد انگیزه بین بچه‌های هنرمند بخصوص جوان‌ها در راستای ساخت فیلم‌های کوتاه، بلند، داستانی و مستند می شود، در کنارش از بزرگان این حوزه قدردانی خواهد شد که همه اینها بازتاب های گسترده و مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود:از طرفی امام حسین(ع) شخصیتی است که همه مردم ایران به ایشان ارادت دارند، البته این علاقه مندی قبل از انقلاب اسلامی کمتر و بعد از انقلاب بیشتر و پررنگ تر شد و بالطبع سینماگران جزو همین مردم هستند، پس این رویکرد می تواند در آثارشان به صورت ویژه تر و بیشتر، چه مستقیم و چه غیر مستقیم نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر جای جشنواره ای مانند “چهل چراغ”در کشور ما خالی بود،البته اینکه سالیانه، دوسالانه و درکل به صورت مستمر برگزار شود، به مدیریتی قوی و برنامه ریزی هدفمند و طولانی مدت بستگی دارد.

این تهیه کننده اضافه کرد: رویکرد برخی جشنواره ها تقدیر از آثار ساخته شده است، اما برخی دیگر جدا از تقدیر از کارگردان و تهیه کننده آثار برگزیده،حمایت هایی در ساخت دیگر آثار آنها نیز انجام می دهند که اگر به این سمت برود آثار بیشتری در این حوزه ساخته خواهد شد و برگزاری جشنواره “چهل چراغ” نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید به این موضوع توجه کند.

رضوی در مورد اهمیت مردمی برگزار شدن جشنواره “چهل چراغ” عنوان کرد: اگر قرار باشد جشنواره ای به اسم مردمی و به شکل شعاری برگزار شود و به صورت غیر مستقیم ازطرف دولت حمایت شود، بعد از مدتی محو می شود، اما اگر به معنای واقعی مانند برگزاری تکیه ها و هیات ها به صورت کاملا مردمی برگزار شود، همان طور که ۱۴۰۰ سال شاهد زنده ماندن فرهنگ عاشورا هستیم، این جشنواره هم ماندگار و گسترده ادامه خواهد داشت.

تهیه کننده فیلم “خانه ای در خیابان چهل و یکم”افزود: با این تفاسیر برای برگزاری جشنواره ای مردمی هدف گذاری حرف اول را می زند که در این خصوص وظیفه هنرمندان ریل گذاری و وظیفه مردم برگزاری است، یعنی هنرمند از جایی شروع می کند و بعد از راه اندازی سکان را به دست مردم می دهد.البته باید توجه داشت برای اینکه فیلم های تولیدی در این بخش به سمت شعارزدگی نرود نیاز به نظارت صحیح است و فیلمسازان نیز باید دلی و با اعتقاد راسخ و بالا کار کنند.

این تهیه کننده در مورد قابلیت جهانی شدن جشنواره “چهل چراغ” و فیلم هایی که در این بخش ساخته می شود اظها داشت: این موضوع به نوع ساخت فیلم ها بستگی دارد، یعنی بعضی مواقع به جای جهانی کردن زبان فیلم از استانداردهای جهانی در ساخت آنها استفاده می کنیم که غیر از دیگر کشورها حتی در کشور خودمان نیز مورد استقبال قرار نمی گیرد، اما اگر در آثار با زبان بین المللی به موضوع مهم و ارزشمندی مانند قیام عاشورا بپردازیم برای تمامی جهان جذابیت و تاثیرگذاری فراوانی را به دنبال خواهد داشت، چون یک خطی قیام عاشورا از ارزش،اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>