سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۸ ق.ظ چاپ مطلب

از صدام تا داعش/ هویت، گمشده کودکان قربانی جنگ

Zemnaco

مستند «زمناکو» ساخته مهدی قربان‌پور که در جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود، روایتی درباره کودکانی است که در جنگ از ریشه و هویتشان دور می‌شوند.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری، «زمناکو» درباره جوانی کرد به نام علی است که هنگام بمباران شیمیایی حلبچه توسط رژیم صدام از سرزمین مادری اش جدا شده، به ایران آورده می‌شود. او در کنار زنی ایرانی بزرگ شده، اما با مرگ مادر ایرانی علی، او به دنبال هویت گمشده خود به کردستان عراق بازمی‌گردد. فیلمساز با کنار هم گذاشتن گذشته و امروز، با روایت دغدغه ها، تنهایی و پریشانی شخصیت اصلی، درباره ادامه جنگ در کشورهای همسایه و تداوم غربت و گم شدگی نسل‌های درگیر خشونت و آوارگی هشدار می‌دهد.

«زمناکو» یک مستند داستانی و بسیار جذاب است. تماشاگر در آغاز فیلم با بحران اصلی زندگی علی آشنا می شود و همراه او مسیر رسیدن به حلبچه و یافتن نشانی از گذشته را طی می‌کند. این مستند ویژگی های بصری خاص دارد و با نگاهی شاعرانه به بحران هویت می پردازد. پایان فیلم و نمایش اردوگاهی که در گوشه و کنار آن کودکانی از ترس داعش، آرام گرفته و به آینده چشم دوخته‌اند تسلسل پایان ناپذیر جنگ در کشورهای همسایه را نشان می دهد. این فصل، به «زمناکو» کارکردی فراتر از یک مستند شخصیت محور داده و آن را به اثری درباره یک موضوع انسانی و جهان شمول تبدیل کرده که تماشایش در این روزگار، هشداردهنده و البته تلخ است.

«زمناکو» در بخش نمایش های ویژه سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده می‌رود. جشنواره جهانی فیلم فجر اول تا ششم اردیبهشت ماه امسال با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می شود. برای اطلاع از اخبار جشنواره به سایت آن با نشانی www.fajriff.com مراجعه کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>