سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۲:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی»: حق این فیلم در فجر ملی نادیده گرفته شد

marjan-ashrafizadeh

کارگردان فیلم «آبجی» که فیلمش در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد از این حضور راضی است و می‌گوید فعلا زمان اکران عمومی اثر مشخص نیست.

به گزارش سوره سینما، مرجان اشرفی زاده، کارگردان فیلم «آبجی» که اثرش روز گذشته در سی‌وچهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد، گفت: «آبجی» نخستین فیلم بلند سینمایی من است که متاسفانه به دلایل نامشخص از حضور در بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بازماند، اما خوشبختانه فرصت دو بار نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر را پیدا کرده است.

وی افزود: فیلم «آبجی» برای نخستین بار از ساعت ۱۰ صبح روز گذشته ۴ اردیبهشت ماه برای اهالی رسانه، دست‌اندرکاران جشنواره و مخاطبان خارجی به نمایش درآمد. با وجودی که ساعت ۱۰ صبح معمولا زمان مناسبی برای پخش فیلم نیست، اما سالن پر بود و مخاطبان نیز واکنش‌های خوب و نظر مساعدی نسبت به فیلم داشتند. طبق برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده، زمان نمایش دوم فیلم نیز عصر دوشنبه ۶ اردیبهشت است.

این کارگردان درباره انتخاب نشدن فیلم «آبجی» در بخش ملی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز اظهار کرد: علت اصلی این مساله را نمی‌دانم. در فراخوان جشنواره اعلام شده بود که فیلمسازان می‌توانند نسخه «راف کات» اثر را نیز به دبیرخانه ارائه کنند که این اتفاق برای فیلم «آبجی» نیز رخ داد. پس از مدتی اعلام شد که آن نسخه، نظر هیات انتخاب را جلب نکرده است. پس از چند روز نسخه کامل تحویل جشنواره شد و با وجود اینکه مورد پذیرش هیات انتخاب قرار گرفت، اما برخی حاشیه‌ها باعث شد تا دبیر جشنواره به ضوابط عمل کرده و فیلم از جشنواره بیرون آید.

اشرفی‌زاده همچنین با اشاره به این نکته که حضور در بخش ملی جشنواره حق فیلم «آبجی» بود، گفت: حتی در جشنواره فیلم کن نیز هیات انتخاب پس از انتخاب نهایی آثار، فیلم ارزشمند جدیدی را ببینند، آن را به جشنواره اضافه می‌کنند. بر این اساس حق فیلم «آبجی» این بود که در میان فیلم‌های بخش «نگاه نو» جشنواره ملی حضور داشته باشد که متاسفانه این حق ضایع شد. اما با همه این اوصاف خوشحالم که فیلم با حضور در بخش بین الملل جشنواره فرصت دیده شدن پیدا کرده است.

کارگردان «آبجی» در ادامه درباره زمان اکران عمومی این فیلم نیز اشاره کرد: هنوز زمان قطعی برای اکران فیلم مشخص نشده است، اما با توجه به حضور نیافتن فیلم در بخش ملی جشنواره فیلم فجر و در نتیجه نداشتن بازتاب‌های مطبوعاتی باید بررسی کنیم که بهترین موعد برای اکران چه زمانی است.

اشرفی زاده در پایان گفت: چند ایده برای کار بعدی‌ام درنظر دارم، اما به یقین فیلم بعدی‌ام را پس از اکران عمومی «آبجی» و سنجیدن بازخورد آن در میان مخاطبان خواهم ساخت.

داستان فیلم «آبجی» درباره طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری است که سالیان سال است کنار هم زندگی می کنند؛ سال هایی به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال، اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می رسد. این جدایی در حالی اتفاق می افتد که «آبجی» به دلیل شرایط ویژه ای که دارد بسیار وابسته به مادر است و «طلا» در زمان باقی مانده به دنبال امنیتی برای آینده «آبجی» است؛ آینده ای بدون حضور خودش.

گلاب آدینه، معصومه قاسمی پور، پانته‌آ پناهی‌ها، بابک حمیدیان، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان بخش، امیر دلاوری واز جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند. فیلمنامه «آبجی» توسط مرجان اشرفی زاده، ناهید طباطبایی، علی اصغری (کارگاه قلم) نوشته شده است.

بنیاد سینمایی فارابی و نرگس آبیار سرمایه گذاران فیلم سینمایی «آبجی» هستند.

منبع: مهر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>