سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۱۱:۵۰ ق.ظ چاپ مطلب

بیانیه پنجم شورای راهبردی چه بود؟

shoraye-rahbordi

باتوجه به مسئله بحران مخاطب و ریزش آن در سالهای گذشته، شورا براین باور است که رابطه مخاطب و سینما تنها در صورتی در مسیر خود حرکت خواهد کرد که نمایش فیلم درسینماهای ایران صرفا در رابطه سینمادار با تهیه‌کننده تعریف شود.

به گزارش سوره سینما، شورای راهبردی که کاملا مستقل برگزار می‌شود در پنجمین بیانیه خود با عنوان «لزوم آزادسازی چرخه اکران فیلم‌های سینمایی» خواستار تغییر در ساختار نمایش فیلم درسینماهای ایران صرفا در رابطه سینمادار با تهیه کننده است. متن کامل بیانیه را در ذیل آمده است.

«لزوم آزادسازی چرخه اکران فیلم های سینمایی» ضمن تبریک موفقیت سینمای ایران در جلب مخاطبان در دو ماه نخست سال ١٣٩۵،شورای راهبردی سینمای ایران با تأکید بر لزوم به رسمیت شناختن سینمای ایران به عنوان یک صنعت ملی در حوزه قوانین و دستوالعمل‌ها ،لازم می‌داند پیرامون مسئله پخش واکران فیلم ها نکاتی را طرح نماید.

باتوجه به مسئله بحران مخاطب و ریزش آن در سالهای گذشته، که نقش اصلی در عدم رشد بخش خصوصی سینما را دارد ، این شورا براین باور است که رابطه مخاطب و سینما تنها در صورتی در بهترین مسیر خود حرکت خواهد کرد که نمایش فیلم درسینماهای ایران صرفا در رابطه سینماداربا تهیه کننده تعریف شود

 تجربه نشان داده وجود هرگونه واسطه  به ارتباط گسترده و سالم فیلم با مخاطب خدشه وارد کرده و احتمالا باعث ایجاد رانت های مختلف برای برخی افراد و نهادها خواهد شد.

شورای راهبردی با تکیه بر آمار و تحقیقات و تجربیات سالهای گذشته بر این عقیده است که با این شکل نمایش سهمیه ای سینمای ما هیچگاه صاحب فیلم های بزرگ و پرمخاطب نخواهد شد و نحوه شکست و پیروزی فیلم ها بر مداری نامشخص وناعادلانه خواهد چرخید.

با آزادسازی چرخه اکران و ضابطه مند کردن نحوه نمایش فیلمها در سالن های سینما، این مکان برای رویارویی بی واسطه سینما با مخاطب فراهم می‌شود و تنها وجود یک نهاد بازرسی برای پیگیری حقوق تضییع شده سینماگران و صاحبان سالن ها کفایت خواهد کرد.

هشتم اردیبهشت ماه ۱۳۹۵


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>