سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ فروردین ۱۳۹۲ در ۱:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب

۲۰ روحانی برای جشنواره «روحانی در قاب سینما» فیلم ساختند

sarlak

دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» از تولید ۲۰ فیلم توسط روحانیون برای این جشنواره سینمایی خبر داد.

دبیر جشنواره «روحانی در قاب سینما» از تولید ۲۰ فیلم توسط روحانیون برای این جشنواره سینمایی خبر داد.

سوره سینما-  فارس نوشت: نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره روحانی در قاب سینما با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک دبیر جشنواره، جعفر گودرزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌المللی بنیاد سینمای فارابی و اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

حجت‌الاسلام سرلک دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما در ابتدای این نشست گفت: طبیعتاً اتفاقاتی که در سینما رخ می‌دهد جزو برجسته‌ترین اتفاقات است که فینال آن در جشنواره فیلم فجر مشاهده می‌شود و چیزی که ما به آن توجه کردیم روحانی و سینما بوده چون این انقلاب با کودتا به وجود نیامده و سردمدار آن حضرت امام (ره) بوده است و تلاقی آن به نپرداختن درست به موضوع روحانیت باعث ایجاد سوءتفاهم شده است.

وی افزود: طرح این مسئله از اسفند ماه سال ۹۰ به ذهن ما خطور کرده که رفته رفته این موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که این موضوع را در قالب همایش – جشنواره به جریان بیاندازیم. در این عرصه با بزرگان سینما و روحانیت گفت‌وگو کردیم که امیدوارم این گفت‌وگوها ثمربخش باشد. ما در مرحله طرح مسئله روحانی در قاب سینما هستیم و حل این موضوع در جشنواره به ثمر می‌نشیند.

دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما گفت: طبیعتاً جرثقیل‌ها با تمام توان کارهایشان را بلند نمی‌کنند و من فکر می‌کنم برای آغاز اتفاق خوبی روی داده است که فکر می‌کنم چشم‌انداز خوبی داشته باشد. ابهام رابطه سینما و روحانی باعث آسیب جدی به کل جامعه می‌شود نباید به موضوع روحانی در سینما بی‌توجهی شود. باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت بگیرد تا خوب به این مسئله پرداخته شود. جایی که ابهام وجود داشته باشد، شیطان در آن جا تخم‌ریزی خواهد کرد و باید در این زمینه ابهام‌زدایی صورت بگیرد.

وی در ادامه به اعلام آثار ارسالی به این جشنواره پرداخت و گفت: ما پوسترهای کمی پخش کردیم و تیزر تبلیغاتی تلویزیون نداشتیم ولی با استقبال بسیار خوبی روبرو شدیم. ۱۴۰ اثر به دست ما رسیده و توسط هیأت انتخاب و هیأت داوران شامل حجج اسلام کریمان مجد و آقایان محمدرضا عرب و … پس از بررسی به ۱۵ مستند و ۸ فیلم کوتاه دست پیدا کردیم و ۶ اثر ارسال شده در بخش خارج از مسابقه جای گرفته است که مجموعاً ۲۹ فیلم در بخش اصلی به نمایش در می‌آید.

وی افزود: همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به یکی از بخش‌های ویژه دانشجویی اهدا خواهد شد.

حجت‌الاسلام سرلک در خصوص جوایز این جشنواره گفت: جوایز نقدی همراه با تندیس جشنواره به برگزیدگان اهدا خواهد شد و ۳ جایزه در هر بخش به فیلم‌ها می‌رسد که شامل ۶ تندیس و ۲ جایزه ویژه است.

دبیر جشنواره روحانی در قاب سینما از حامیان این جشنواره خبر داد و عنوان کرد: دلمان می‌خواست که بدنه جشنواره را شناخته شدگان سینما و چهره‌های مطرح تشکیل بدهند که این مسئله را با بنیاد سینمایی فارابی در میان گذاشتیم که انصافاً بنیاد فارابی در این قصه جوانمردانه وارد میدان شد که به عنوان همراه اصلی و میدان‌دار در این جشنواره حضور دارد همچنین انجمن سینمایی جهان مرکز گسترش فعالیت‌های قرآنی و یکی از خبرگزاری‌ها بیشترین همراهی را با ما داشته است. از این جهت برای این مراسم نام همایش را به کار بردیم تا صاحب‌نظران در این عرصه وارد شده و با هم دیالوگ برقرار کنند.

حجت‌الاسلام سرلک بیان کرد: در این همایش نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود که در دو بخش از کارشناسان دعوت کردیم که یک بخش روحانیون منتقد و بخش دیگر دانشجویان هستند که امیدواریم روحانیون منتقد بتوانند به این جشنواره با نقدهایشان کمک کنند. همچنین روحانیون سیاسی و مشاور نیز در این جشنواره ما را همراهی می‌کنند.

در ادامه این نشست گودرزی مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این جشنواره افتتاحیه ندارد و از ۱۰ اردیبهشت در سینما فلسطین آغاز به کار می‌کند که هیأت داوری جشنواره از فردا کار خود را بر روی آثار ارسالی آغاز می‌کند. سرلک در پاسخ به این سئوال که بازده زمانی آثار ارسالی به این جشنواره چگونه خواهد بود گفت: هیأت انتخاب از افراد سرشناس و شناخته شده سینمایی تشکیل شده است. هیأت انتخابمان را به طوری انتخاب کردیم که نظر قاطع خود را اعلام کند و خط قرمزی برای این موضوع تعیین نکردیم چون ما مسئول فرهنگ‌سازی هستیم. ما متکفل خط قرمز نیستیم و موارد را بررسی می‌کنیم.

وی در خصوص محدودیت زمان فیلم‌ها برای شرکت در جشنواره گفت: چون این جشنواره از دو بخش جنبی تشکیل شده است به همین دلیل محدودیتی برای زمان نداریم.

سرلک در پاسخ به این سئوال که آیا از دفتر حوزه علمیه حمایتی انجام نشده است گفت: ما با حوزه علمیه قم جلساتی داشتیم که مسئولین حوزه گفتند هر کاری از دست ما ساخته باشد برای بهتر برگزار شدن این جشنواره انجام می‌دهیم که حجت‌الاسلام نقوی در جریان کامل این موضوع قرار گرفته‌اند همچنین با علمای بزرگ از جمله  آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی مسئله را در میان گذاشتیم.

وی افزود: اگر بخواهم به این جریان امتیازی بدهم نمره ۷۰ را اختصاص می‌دهم به این علت که موضوع گسترده‌ای است.تمامی آثار ارسالی به صورت مستغل به دست ما رسیده است که ۷۰ درصد آثار فراخوان و باقی مانده به صورت مستغل به دست ما رسیده است. انشاءالله بتوانیم با کمترین بودجه این جشنواره را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.اکثر آثار متعلق به شهرستان است و بسته‌هایی که از شهرستان به دست من می‌رسید بسیار جالب بود.حدود ۲۰ نفر روحانی برای این جشنواره فیلم ساخته‌‌اند.

همچنین در ادامه این نشست گودرزی گفت: قرار بود اسفند ماه سال گذشته این جشنواره را برگزار کنیم ولی به علت اینکه زمان کافی نداشتیم و هنوز سایت، پوستر و بقیه موارد آماده نشده بود این جشنواره را به اردیبهشت ماه امسال موکول کردیم که اگر در اردیبهشت ماه هم برگزار نمی‌شد به بعد از انتخابات موکول می شد.ما در چشم‌اندازهای این موضوع قطعاً رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام سرلک در پاسخ به این سئوال آیا این جشنواره در بین مردم قم و شهرهای دیگر هم تأثیر دارد گفت: ما بنا داشتیم این جشنواره را دو روز در شهر قم و باقی را در تهران برگزار کنیم اما بنا به دلایلی این موضوع را در تهران متمرکز کردیم. فیلم مارمولک یک فیلم نخستین بود که همان‌طور که موج راه انداخت همانطور هم حساسیت‌زدایی کرد انسان موجودی است که با شرایط انس می‌گیرد و من نگاه سیاسی به این جشنواره را نمی‌فهمم و متوجه نمی‌شوم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>