سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ در ۲:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب

واکنش تند تهیه‌کننده «مختارنامه» به یک ادعای مسئولین صدا و سیما

mokhtarname

از نظر این تهیه‌کننده قدیمی، اگر تلویزیون تمام توان خود را بگذارد و از ظرفیت‌های خود برای ساخت سریال‌های الف استفاده کند، در نهایت می‌تواند سالی دو سریال الف تولید کند که در نهایت ممکن است در مدت ۵ سال، ساخت بیش از ۱۰ سریال خوب به نتیجه برسد.

به گزارش سوره سینما، روزگذشته معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی ادعا کرد در صورت تصویب یک طرح در مجلس، ۲۵۰ سریال الف و الف ویژه طی پنج سال در تلویزیون ساخته خواهد شد. ادعایی که با توجه به شرایط اقتصادی و بحران‌های اخیر که تلویزیون را در ملتهب‌ترین وضعیت خود قرار داده، بسیار عجیب به نظر می‌رسد. نظر محمود فلاح مدیر قدیمی و تهیه‌کننده «مختارنامه» را در این‌باره جویا شدیم.

حجت‌الاسلام سید رمضان موسوی‌مقدم، معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی، روز گذشته همراه عبدالکریم خیامی رئیس مرکز سیمای استان‌ها از پشت صحنه سریال «روزهای بی‌قراری» بازدید کردند. در جریان این بازدید، وقتی بازیگرانی چون ابوالفضل پورعرب، پژمان بازغی، کامران تفتی، سارا صوفیانی و الهام حمیدی بحث بیکاری و مشکلات هنرمندان صداوسیما را پیش کشیدند، حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم در پاسخ از طرحی در مجلس خبر داد و گفت: «هم اکنون طرحی وجود دارد که در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی در طی پنج سال ۲۵۰ سریال الف و الف ویژه در تلویزیون ساخته خواهد شد و قرار است اعتبارات آن پیش‌بینی شود.»

به گفته او، در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است از ابتدای برنامه ششم توسعه هزینه‌های تهیه و ساخت ۵۰ سریال فاخر و الف ویژه را علاوه بر اعتبارات معمول به سازمان صدا و سیما اختصاص دهد که در صورت تصویب چنین طرحی بسیاری از مشکلات بیکاری و معشیتی هنرمندان و بازیگران برطرف می‌شود.

این ادعا درباره تولید سریال‌های الف ویژه و فاخر، در سازمانی که این‌سال‌ها از پس ساخت سالی یک سریال فاخر نیز برنیامده، بسیار عجیب و البته تبلیغاتی به نظر می‌رسد. چون حتی اگر مشکلات اقتصادی را نیز حل شده فرض کنیم نیروی انسانی لازم برای ساخت ۲۵۰ سریال در طی ۵ سال در سازمان صدا و سیما وجود ندارد!

یکی از نمونه‌های موفق سریال‌های فاخر در تلویزیون در دهه گذشته، سریال «مختارنامه» به تهیه‌کنندگی محمود فلاح و کارگردانی داوود میرباقری است که زمان ساخت آن تا رسیدن به پخش، از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ به طول انجامید.

اولین واکنش فلاح در گفت و گو با آی‌سینما درباره ادعای عجیب حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، این جمله کوتاه است: «شاید ایشان برنامه صد سال آینده را گفته‌اند.»

با توجه به زمان هشت ساله‌ای که برای سریال «مختارنامه» صرف شده است، از این تهیه‌کننده می‌پرسیم تلویزیون توانایی تحقق بخشیدن به ادعای معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی را دارد یا خبر؟ که پاسخ می‌دهد: «من فکر می‌کنم در سطح اول، مسائل اقتصادی مطرح است. زمانی که من هشت سال درگیر پروژه مختار شدم از ابزار و تکنولوژی قدیمی‌تری استفاده می‌کردیم اما در حال حاضر سیستم‌هایی وجود دارد که به کم شدن زمان تولید کمک می‌کند. اگر ما هم سیستم ویژوال فعلی را داشتیم خیلی از نظر زمانی جلوتر بودیم. اما همان‌طور که این سیستم‌ها کار را جلو می‌برند، هزینه‌ها را نیز سنگین‌تر می‌کنند.»

البته با توجه به این‌که یک پای دیگر ساخت سریال‌های الف و الف ویژه، حضور هنرمندان توانمند در این حوزه است، از محمود فلاح می‌پرسیم اگر مشکلات اقتصادی صداوسیما را حل شده فرض کنیم، باز هم امکان ساخت ۲۵۰ سریال الف در مدت ۵ سال برای این سازمان وجود دارد؟ که پاسخ می‌دهد: «نه به نظر من واقعا امکان این اتفاق وجود ندارد. چون امکانات و نیروی انسانی برای چنین کاری در اختیار نداریم که خودش شرط اول برای ساخت سریال است. حتی بعد از تامین امکانات حداقلی و نیروی انسانی، مشکل دیگر این‌ است که ما فیلم‌نامه‌نویس خوب نداریم، در واقع قصه‌های زیادی داریم اما فیلم‌نامه خوبی از آن‌ها وجود ندارد. به هر حال ایشان معاون پارلمانی سازمان هستند، اما نمی‌دانم که بر چه اساس چنین حرفی زده‌اند.»

به گفته او در حال حاضر برآورد و شرایط ساخت سریال‌های سنگین و الف ویژه چندان تفاوتی ندارد: «در واقع اگر میانگین بگیرید، تفاوتی میان ساخت یک سریال خوب و یک سریال فاخر وجود ندارد، شرایط طوری شده که باید یک سریال هرشب از تلویزیون پخش شود تا بتواند مخاطب داشته باشد. اگر هم سریالی طولانی و هرشبی باشد هزینه‌های آن چندان فرقی با یک سریال فاخر نخواهد داشت.»

از نظر این تهیه‌کننده قدیمی، اگر تلویزیون تمام توان خود را بگذارد و از ظرفیت‌های خود برای ساخت سریال‌های الف استفاده کند، در نهایت می‌تواند سالی دو سریال الف تولید کند که در نهایت ممکن است در مدت ۵ سال، ساخت بیش از ۱۰ سریال خوب به نتیجه برسد؛ عددی که با آن‌چه معاون امور مجلس و استان‌های رسانه ملی داده است تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارد.

فلاح در پایان، با اشاره به بحران‌های اخیر سازمان صداوسیما، می‌گوید: «فکر می‌کنم قبل از این‌که فکر کنیم چند سریال فاخر و الف ویژه ساخته خواهد شد، باید به فکر مدیریت نیروی انسانی در تلویزیون باشیم. چون الان بسیاری از نیروهای مثبت از سازمان رفته‌اند. به هر حال تنها کاری که می‌شود کرد این است که صبر کنیم ببینیم چه پیش خواهد آمد.»

منبع: آی سینما


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>