سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۳۹۵ در ۶:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

اقتباس‌های ماندگار سینمای روسیه در «سینما کلاسیک» این هفته

shah-lir

برنامه «سینما کلاسیک» که هر شب ساعت ۱ بامداد از شبکه نمایش پخش می شود این هفته از ۸ تا ۱۴ خرداد مانند روند سابق به مرور آثار بزرگ تاریخ سینما می پردازد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سیما، «شاه لیر» و «هملت» اثر گریگوری کوزینتسف روس، «بیلی باد» اثر  پیتر اسوتینوف، «چراغ گاز» ساخته جورج کیوکر، «گرگ نمای لندن» اثر جین یاربروق، «قوش» اثر کن لوچ و  «حفره» ساخته ژاک بکر فیلم های منتخب این هفته هستند، که در برنامه «سینما کلاسیک» به نمایش در می‌آیند.

سینمای اقتباسی یکی از سبک هایی است که علاقمندان فراوان دارد و فیلم های ماندگار این سبک مانند «پدر خوانده» ، «بر باد رفته»، «دکتر ژیواگو» و «هملت» با تاریخ سینما و سینمای کلاسیک عجین شده است. سینمای روسیه به واسطه کارگردانانی مانند گریگوری کوزینتسف در سینما اقتباسی بسیار تحسین شده، زیرا اقتباس های سینمایی او از آثار شکسپیر و بزرگان ادبیات به اندازه ای قوی و خوش ساخت بوده است که برای همیشه در تاریخ سینما ماندگار خواهند بود.

گریگوری میخالوویچ کوزینتسف کارگردان و فیلمنامه نویس متولد کیف که در زمان اتحاد جماهیر شوروی به جهت فیلم هایی که ساخت تبدیل به چهره ای شناخته شده در سطح بین المللی شد. او  برای فیلم «دون کیشوت» محصول ۱۹۵۷ جزو نامزدین جایزه کن فرانسه بود، در ۱۹۶۴ برای فیلم «هملت» نامزد جایزه بفتا شد و جایزه هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. فیلم «شاه لیر» وی نیز  در ۱۹۷۱مورد تحسین قرار گرفت و در جشنواره فیلم شیکاگو حضوری موفق داشت. «شاه لیر» آخرین ساخته کوزینتسف بود و دو سال بعد در لنین گراد در گذشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>