سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
سینماگران و انتخابات/

کاسه‌ساز: سینماگران در شکل‌دهی به آرای سیاسی مردم موثرند

javad-kase-saz

یک کارگردان حضور سینماگران در صحنه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را به نفع همگان دانست.

یک کارگردان حضور سینماگران در صحنه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را به نفع همگان دانست.

محمدجواد کاسه‌ساز کارگردان سینما درباره تحلیل خود از فعالیت تبلیغاتی فیلمسازان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: جامعه هنرمندان هر کشوری به عنوان یک نهاد پیشرو می‌توانند آینده را زودتر و بهتر از دیگران تشخیص دهند. بنابراین حضور آنها در صحنه تبلیغات ریاست جمهوری می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: اما به یاد داشته باشیم که هنرمندان همواره مستقل عمل می‌کنند. یعنی می‌توانند برای یک نامزد فیلم تبلیغاتی و سفارشی بسازند اما به نامزد دیگری رأی بدهند. شاید فکر کنیم که حضور هنرمندان در صحنه انتخابات به آغشته شدن هنر و سیاست دامن می‌زند اما این دو یکی نیستند. فیلمساز فیلم تبلیغاتی‌اش را به عنوان یک وظیفه و یا سفارش با اتکا به صداقت می‌سازد و از هرگونه اغراق و بزرگ‌نمای دوری می‌کند. در این صورت چیزی از سیاست به هنر او الصاق نمی‌شود. او تنها دید سیاسی خود را در قالب یک فیلم بیان می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: این حرف درست نیست که هنرمند نباید حرف سیاسی بزند. هنرمند هم دید سیاسی دارد و ملزم به بیان دیدگاهش است. فکر نمی‌کنم این شکل از حضور کارگردانان در صحنه سیاسی به جایگاه هنری آنها لطمه‌ای وارد کند. من در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری پیشنهاد ساخت فیلم تبلیغاتی داشتم و در این زمنیه همکاری داشتم و شاهد تبعات منفی بعد از آن نبودم.

وی گفت: چیزی که می‌تواند هنرمند را از حضور در صحنه تبلیغاتی دلزده و سرد کند این است که بعد از پایان انتخابات در شیوه مدیریت سینما، شاهد ضرباتی از ناحیه نامزد برنده انتخابات باشد. به عنوان مثال اگر یک نامزد بعد از پیروزی برای کسانی که فعالیت تبلیغاتی‌شان را در دفاع از دیگری معطوف کرده‌اند خط و نشان بکشد و یا آنها را از صحنه هنری حذف کند هنرمند از تکرار تجربه حضور در تبلیغات ریاست جمهوری می‌ترسد و کنار می‌رود.