سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۲۱ ق.ظ چاپ مطلب
پیگیری دستمزد بازیگران زن تا دفتر ریاست جمهوری/

سلطانی: وضعیت دستمزد بازیگران زن نگران کننده است

faghihe-soltani

یک بازیگر زن با اعتراض به دستمزد پایین بازیگران زن تأکید کرد تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند زنان همه درآمد خود را صرف زیبایی می‌کنند پس احتیاجی به دستمزد بالا ندارند.

یک بازیگر زن با اعتراض به دستمزد پایین بازیگران زن تأکید کرد تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند زنان همه درآمد خود را صرف زیبایی می‌کنند پس احتیاجی به دستمزد بالا ندارند.

فقیهه سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون درباره فعالیت‌های جدیدش به سوره سینما گفت: در حال حاضر مشغول بازی در نمایش «روز سیاوش» به کارگردانی شکرخدا گودرزی هستم. حال و هوای این نمایش اساطیری است. من نقش سودابه را بازی می‌کنم. از امروز ۴اردیبهشت در سالن سنگلج این نمایش روی صحنه می‌رود.

بازیگر فیلم سینمایی «نغمه» گفت: قصه سیاوش و سودابه هیچوقت از تازگی نمی‌افتد و آقای گودرزی هم با شیوه‌ و روایتی جدید این نمایش را کارگردانی کرده است که می‌تواند در نوع خود خاص باشد. در «روز سیاوش» با دوستان زیادی همبازی هستم. بهرام ابراهیمی، نوید گودرزی، فریدون محرابی، لیلا بلوکات، حبیب دهقان‌نسب، خسرو شهراز، و … از بازیگران این نمایش هستند.

وی افزود: به تازگی در فیلم سینمایی «آخرین چراغ خاموش» به کارگردانی فربد نامور آزاد بازی کردم. این فیلم درباره زنی است که به خاطر سلامتی‌اش نباید بچه‌دار شود اما برای حفظ زندگی‌اش بچه‌دار می‌شود و این مسئله را از همسرش پنهان می‌کند و در ادامه متوجه می‌شود که همسرش به او خیانت کرده است.

سلطانی درباره دلایل حضور کمرنگش در سینما و تلویزیون نسبت به سال‌های اخیر توضیح داد: اتفاقا پیشنهادهای زیادی دارم. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ پیشنهاد تلویزیونی داشته‌ام که همه را رد کرده‌ام. مشکل اصلی من که اتفاقا بین بازیگران زن فراگیر است دستمزد است. مبالغ پیشنهادی به حدی پایین است که باورکردنی نیست.

این بازیگر اضافه کرد: واقعا با مبالغی رو به رو می‌شوم که هیچ ارزش مادی برای من ندارد.  دستمزدی که به بازیگران زن پیشنهاد می‌دهند دستمزد یک کارگر هم نیست. نمی‌خواهم شأن کارگران عزیز را پایین بیاورم. قصدم نقد دستمزدهای غیراصولی و غیرحرفه‌ای است که حتی سابقه ۲۰ ساله بازیگر را در آن لحاظ نمی‌کنند. چند وقت پیش دستمزد دوازده سال پیش را به من پیشنهاد کردند. روی چه حسابی باید با نرخ دوازده سال پیش سر کار بروم. چه کسی این شکل برخورد را تعریف کرده است.

سلطانی ادامه داد: بعضی وقت‌ها دستمزدها را آنقدر دیر پرداخت می‌کنند که چاره‌ای جز شکایت برای بازیگر باقی نمی‌ماند. من چندین بار از تهیه‌کنندگان شکایت کردم و حتی تا پای حکم ممنوع‌الکار کردن یک تهیه‌کننده ماجرا را پیگیری کردم. اما انگار برای این طیف از تهیه‌کنندگان ممنوع‌الکار شدن مهم نیست.

بازیگر «صورتی» گفت: ما بازیگران برای پیگیری این ماجرا دستمان به جایی بند نیست. من حتی به آقای رییس جمهور نامه نوشتم و شکایت کردم و وضعیت دستمزدهای ناچیز بازیگران خانم را توضیح دادم. از دفتر ریاست جمهوری به من تلفن شد و اظهار تعجب کردند از این وضعیت. به هر حال نمی‌دانم بی‌توجهی به دستمزد خانم‌های بازیگر از کجا ناشی می‌شود. شاید تهیه‌کنندگان با خود فکر می‌کنند که خانم‌ها همه پولهایشان را خرج لوازم آرایش و هزینه‌هایی از این قبیل می‌کنند اما واقعیت این است که اجاره خانه و هزینه زندگی اینقدرها هم شوخی نیست و زنان باید برای استقلال خود زحمت بیشتری بکشند.

سلطانی در توضیح وضعیت دستمزدها در تئاتر گفت: تئاتر شرایط سخت‌تری دارد. دستمزد را قسط‌بندی می‌کنند و قسط‌ها مبلغ ناچیزی دارند. یک قسط، این ماه پرداخت می‌شود قسط دیگر ۶ ماه بعد. واقعا دلم برای بچه‌های تئاتر می‌سوزد. کسانی که با تعهد، نیمی از روز خود را صرف تمرین و اجرا می‌کنند و نهایتا به این شکل دستمزد خود را دریافت می‌کنند. واقعا می‌توانم بگویم یک شرایط غیرانسانی و ظلمی زیرپوستی بر تئاتر حاکم است.

بازیگر «معجزه خنده» در پاسخ به این سؤال که چه چیزی او را ترغیب می‌کند در تئاتر بازی کند گفت: تئاتر عرصه‌ای است که بازیگر را در حرفه‌اش زنده نگه می‌دارد. بازیگری که تئاتر را کنار می‌گذارد دچار فرسودگی می‌شود. تمام آمادگی جسمانی، حسی و عاطفی بازیگر، تا حدود زیادی با دوری از تئاتر از بین می‌رود. بازیگر در تئاتر مدام در حال تمرین است. تمرین اعتماد به نفس و تعهد به ایفای نقش در درست‌ترین شکل ممکن پیش روی مخاطب. من به عشق این چیزها در تئاتر حضور دارم و درآمدم از تئاتر نیست.


2 thoughts on “سلطانی: وضعیت دستمزد بازیگران زن نگران کننده است”

  1. شیلا می‌گه:

    بسیار به جا و سنجیده…ممنون خانم سلطانی از اظهارات صریح و دلنشینتان..امید که بشنوند کسانیکه باید..

  2. فقیهه سلطانی می‌گه:

    البته قابل ذکر است که این تیتر منصفانه ای برای این مصاحبه نیست..چون برخی از تهیه کننده گان کم لطف هستند و این موضوع شامل حال همگی ایشان نمیشود…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>