سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

بازگشت یواشکی شبکه بازار در آزمون و خطای تلویزیون!

bazar-tv

حالا و با اعلام این خبر از سوی علی عسگری که شبکه‌ای جدید با رویکرد صنایع کوچک و متوسط متولد خواهد شد، جدا از اینکه باید این رویکرد را ادامه راه مبتنی بر رهیافت سخت‌افزارمحور مدیریت عزت‌الله ضرغامی دانست، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا این اقدام بازگرداندن شبکه بازار با عنوانی دیگر است و قرار است بر پاشنه همان آزمون و خطاهای پیشین قرار بگیرد؟

به گزارش سوره سینما، افتتاح یک پروژه سخت افزاری دیگر در کنار وعده ایجاد شبکه‌ای جدید با رویکرد حمایت از صنایع کوچک و متوسط زودبازده، خبری بود که روز گذشته در خراسان شمالی از زبان علی عسگری، رئیس صداوسیما جاری شد؛ وعده‌ای که با توجه به بر زمین ماندن مطالبه چندساله رهبر انقلاب در باب اقتصاد مقاومتی در اکثر دستگاه‌های کشور، خبر امیدوارکننده‌ای به نظر می‌رسد، اما اختصاص یک شبکه به موضوعی که تنها بخشی از اقتصاد را در برمی‌گیرد خیلی کارشناسانه به نظر نمی‌رسد.

توسعه سخت‌افزار‌محور و فن‌سالار، رویکردی بود که باعث شد نزدیک به ۱۵ سال پیش رهبر معظم انقلاب را بر آن دارد که به لزوم تحقق یک جنبش نرم افزاری در کشور تأکید کنند. نیاز به تحرک نرم‌افزاری ناشی از عقب‌ماندگی علوم انسانی در کشور بود، اما این مطالبه رهبری نیز مانند بسیاری از مطالبات ایشان پس از یکی دو سال که لقلقه دهان مدیران کشور قرار گرفت، به تدریج رو به فراموشی گذاشت.

رویکرد نامتوازن صداوسیمای دوره ضرغامی که با شدت و قدرت در زمینه توسعه سخت‌افزاری و بزرگ کردن طولی سازمان همراه با عقب‌ماندگی نرم‌افزاری این سازمان رقم خورد به وضوح نمونه‌ای از ناکامی در این زمینه محسوب می‌شود. چند ماه پیش که زمزمه‌ها از روی کارآمدن عبدالعلی علی عسگری به عنوان رئیس جدید صداوسیما به گوش می‌رسید، بیش از همه تخصص و تحصیلات این مدیر نگاه‌ها را به خود جلب کرد؛ «کارشناس مهندسی الکترونیک و دکترای سیستم و بهره‌وری و معاون فنی سازمان صدا و سیما در زمان ریاست عزت‌الله ضرغامی». اینکه علی عسگری چقدر در معالجه بیماری نرم‌افزاری سازمان صداوسیما موفق عمل خواهد کرد، سؤال با اهمیتی است که البته پاسخ به آن از حالا قدری زود است، اما خبرهایی که از گوشه و کنار فعالیت‌های رئیس جدید صداوسیما به گوش می‌رسد، بیشتر از غلبه همان گرایش سخت افزارمنشانه‌ای حکایت دارد که به نوعی پا گذاردن بر جای پای سلف او قلمداد می‌شود.

پس از موضوع مغفول‌مانده جنبش نرم‌افزاری که علی‌القاعده باید دستگاه‌های فرهنگی، رسانه‌ای و آموزشی بیش از همه خود را مخاطب آن قلمداد می‌کردند، در سال‌های اخیر ترجیع‌بند سخنان رهبری حول اهمیت اقتصاد با کلید واژه اقتصاد مقاومتی دور می‌زند. به طور طبیعی انتظار می‌رود صداوسیما جزو دستگاه‌هایی باشد که در تبیین، تشویق و تدوین اصول راهبردی که رهبری بر آن تأکید دارند پیشرو بوده و بازتاب‌های عملی مطالبات رهبری به سرعت از اتاق‌های‌فکر این سازمان در قالب برنامه‌های مختلف و متنوع بروز و ظهور یابد، اما آنچه در سال‌های اخیر از این سازمان در باب اقتصاد مقاومتی به منصه ظهور رسیده چیزی جز تعدادی میزگرد و گفت و گو در چند برنامه پراکنده نبوده است. تولید و پخش برنامه نسبتا دغدغه‌مندی چون ثریا نیز که با نگاهی هدفمند‌تر و روزآمدتر به بحث اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده را نیز باید بیش از تحرک و خلاقیت مدیران ناشی از تلاش و خواست تعدادی جوان دانست که به شکلی انفرادی پیگیر برنامه‌سازی در بحث اقتصاد مقاومتی بوده‌اند.  اینکه صداوسیما پس از سال‌ها عاقبت به این نتیجه رسیده که باید برای مبحث مهمی چون اقتصاد مقاومتی گام‌های مؤثر‌تر و محکم‌تری بردارد، جای امیدواری دارد، اما از محتوای بیان علی عسگری اینطور برداشت می‌شود که نگاه به مسئله تا حدی سطحی و بدون کارشناسی لازم انجام شده است. دو سال پیش و در ابتدای صدارت سرافراز بر صداوسیما به شبکه ۵ سیما که تا آن زمان مختص به مسائل شهر تهران، برنامه تولید و روانه پخش می‌کرد، در راستای سیاستی که از آن با عنوان چابک‌سازی یاد می‌شد، مأموریت داده شد که با رویکرد اقتصاد ملی به تولید برنامه اقدام کند. نتیجه این تصمیم نیز تولید تعدادی برنامه گفت‌وگو‌محور بود که اثر آن به دلیل موفق نبودن در ارتباط‌گیری با توده مردم در اقتصاد کشور نامعلوم است. مدتی بعد سرافراز شبکه ۵ سیما و شبکه بازار را با مأموریت پرداخت به مسائل اقتصادی با هم ادغام کرد. حالا و با اعلام این خبر از سوی علی عسگری که شبکه‌ای جدید با رویکرد صنایع کوچک و متوسط متولد خواهد شد، جدا از اینکه باید این رویکرد را ادامه راه مبتنی بر رهیافت سخت‌افزارمحور مدیریت عزت‌الله ضرغامی دانست، این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا این اقدام بازگرداندن شبکه بازار با عنوانی دیگر است و قرار است بر پاشنه همان آزمون و خطاهای پیشین قرار بگیرد؟

منبع: جوان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>