سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۲:۲۲ ب.ظ چاپ مطلب
حوزه هنری سیاهپوش شد/

خداحافظی اهالی فرهنگ و ادب با امیرحسین فردی

tashi-jenazeh-fardi

مراسم تشیع پیکر امیر حسین فردی نویسنده، روزنامه‌نگار و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری صبح امروز شنبه هفتم اردیبهشت در محوطه حوزه هنری انجام شد.

مراسم تشیع پیکر امیر حسین فردی نویسنده، روزنامه‌نگار و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری صبح امروز شنبه هفتم اردیبهشت در محوطه حوزه هنری انجام شد.

سوره سینما- از ساعت ۹ امروز صبح فضای بیرونی حوزه هنری مملو از جمعیتی بود که برای وداع با امیرحسین فردی آمده بودند. حیاط با تصاویری از این نویسنده و فعال فرهنگی تزیین شده بود و آهسته آهسته مسئولان، مدیران، چهره های سیاسی و همکاران و خانواده فردی برای تشییع پیکر او وارد محوطه می شدند.   مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فرهنگستان ادب و هنر، حسین شریعتمداری نماینده مقام معظم رهبری در موسسه کیهان، سید محمود دعایی نماینده مقام معظم رهبری در موسسه اطلاعات، حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی معلم رئیس فرهنگستان هنر، محمد علی زم و حسن بنیانیان روسای پیشین حوزه هنری محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری، مدیران مراکز حوزه هنری و محمد رضا سرشار، علیرضا قزوه، مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، فرج الله سلحشور، حبیب احمدزاده، رضا امیرخانی، نرگس آبیار، جلال سمیعی و … از حاضران در این مراسم بودند.

Tashi-fardi1

سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشییع امیر حسین فردی نویسنده پیشکسوت انقلاب اسلامی در حوزه هنری گفت: فردی نویسنده ایی مهربان، دلسوز، با انگیزه، صادق، خلاق و پی گیر و با تلاش فراوان بود.فردی چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از انقلاب در مسیری که انتخاب کرده بود گام برداشت و همواره از ارزش های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سخن می گفت.فردی در مسیر خود ثابت و استوار بود و امروز با ایشان وداع می کنیم اما آثار و شاگردانشان ماندگار خواهند بود و باقیات الصالحات وی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: درگذشت امیرحسین فردی برای ما درسی است و امیدوارم بتوانیم به بهترین وجه از زندگی ایشان استفاده کنیم و این احسن عمل است که می تواند برای ما ماندگار باشد و کسانی که مانند امیر حسین فردی در مسیر حق قدم برداشته اند پس از مرگ کارنامه شان را به دست راستشان می دهند. فردی به آرمان های امام راحل (ره) و اهداف عالی که رهبر معطم انقلاب اسلامی پیش روی ما قرار داده است عمل کرد و به خاطر ویژگی های شاخص انسانی بود که این همه علاقه مند دارد و هر جا که احساس می کرد به او نیاز هست همکاری می کرد.فردی هر جا که می توانست منشاء اثر باشد خدمت می کرد و این پشت کار قابل ستایش بود و انشا الله که بتوانیم در مسیری که او حرکت می کرد گام برداریم.

Tashi-fardi2

محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری دیگر سخنران مراسم بود که گفت: باورم نمی شود پیکر آرمیده در مقابل ما پیکر امیر فردی خودمان باشد. کسی که با نگاه کردن به او از آرامشش به آرامش می رسیدیم. وقتی که سخن می گفتند، امید پیدا می کردیم. کسی که سر تا پا شور و شوق و زندگی بودند. کسی که آنقدر مهربان بود که به قول دوستان شاعر، صمیمیت محض بود.  مصیبت امیر برای همه ما گران است. البته برای فرهنگ و ادب کشور این مصیبت بسیار عظیم است. آن طور که باید و شاید نقش ایشان در شکل گیری ادبیات انقلاب اسلامی شناخته نشده بود. چاره ای نداریم و تسلیم قضا و مشیت الهی هستیم. چشمان گریان ما به رحمت و فضل الهی است.

مومنی شریف افزود: خداوند در قرآن کریم فرمودند که در برابر مصایب و آزمایشات صبر پیشه کنید. ان شاء الله که با رحمت و فضل خدا با وجود اینکه جای خالی امیر خان خیلی احساس می شود، نبود او به گونه ای جبران شود. شخصیت انسانی امیر خان آنقدر والا، ارجمند و مکرم بود که بقیه عنوان های امیر خان در برابر آن کم و قابل ذکر نیستند. او به معنای واقعی کلمه انسانی خود ساخته بود. کارها و سکنات فردی بر مدار اخلاق بود. در روزگاری که همه سخن ها این است که اخلاق فراموش شده، نبود شخصیت هایی چون فردی خیلی احساس خواهد شد. فردی به انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی تعصب داشت و بر این آرمان ها چه در زندگی شخصی و چه در زندگی اجتماعی وفادار ماند.

وی گفت: فردی به دلیل منش و سلوک کریمانه خود دوستانی را در طیف های مختلف داشتند. اما همه شما دوستان می دانید آنجایی که مسئله مربوط به انقلاب می شد امیر فردی اهل چشم پوشی نبود. امیر خان به رهبری انقلاب عشق می ورزید. زمانی که متوجه شد حضرت آقا در جایی ابراز نگرانی کرده اند که رمان انقلاب فراموش شده است، فردی به میدان آمد و خود نخستین رمان را همچنان که در پیروزی انقلاب نوشته بود باز هم بعد از یک دوره، نخستین رمان خود به نام “اسماعیل” را نوشت. وقتی هم مقام معظم رهبری رمان را دیده بودند، فرمودند جای چنین رمانی خالی بود.  فردی به مادر خود علاقه فراوانی داشت. وقتی مادر ایشان حالشان اصلا خوب نبود، به من گفت من نمی توانم مرگ مادر را تحمل کنم. بعد از فوت مادرشان در بهشت الزهرا به فردی گفتم که دیشب را چگونه سر کردی؟

رئیس حوزه هنری ادامه داد: فردی در پاسخ گفت: «تمام شب را نخوابیده ام اما نه به خاطر مادر به خاطر آقا. من تمام شب را درد کشیده ام و مرگ مادرم را فراموش کرده ام چرا گروهی حال آقا را رعایت نمی کنند». ان شاءالله خداوند کسانی که قلب های بزرگ و مهربانی را به درد می آورند، هدایت کند. بعد از آنکه فردی سه سال برای دیدار با تعدادی از هنرمندان عزیز خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدند، ایشان با من تماس گرفتند که باید روی فردی در حوزه حساب شود. زمانی هم که نیاز شد فردی آمد. مرکز آفرینش‌های ادبی از بخش های مهم حوزه است که برای اداره کردن این بخش به شخصی چون فردی نیاز بود.

مومنی شریف در پایان گفت: فردی در جلسه معارفه گفت که در۶۰ سالگی در سنی نیستم که چنین مسئولیتی را قبول کنم اما چون حضرت آقا خواسته اند که نگاه ما به عرصه فرهنگ و هنر نگاهی جهادی باشد باید حق جهاد را ادا کنم. من گمان می کنم که امیر خان حق جهاد را ادا کرده اند و با وقت زیادی که گذاشته اند سلامتی خود را هم به خطر انداخته اند. امیدوارم که به خاطر خدمات صادقانه اش اجر مضاعف بگیرد. امیر حسین فردی مرگ را هم، آغاز زندگی دیگر می دانست. از طرف خود و همه دوستان به خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم.

Tashi-fardi3

پس از سخنرانی مومنی شریف، غلامعلی حداد عادلی  خاطرات خود از امیرحسین فردی را مطرح و بخش‌هایی از پیام رهبر معظم انقلاب درباره این نویسنده را قرائت کرد. حسین شریعتمداری سردبیر روزنامه کیهان درباره جایگاه علمی امیرحسین فردی سخن گفت و سپس حجت الاسلام دکتر محمدیان بر بالین پیکر مرحوم امیرحسین فردی نویسنده ادبیات انقلاب اسلامی و مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری نماز میت خواند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>