سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۱ مرداد ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۲ ق.ظ چاپ مطلب

اردوی ۳ روزه آموزشی مدرسه سینمایی عمار/ از ابوالقاسم طالبی تا شهیدی در «راه نما»

madrese-ammar

نخستین دوره آموزشی و توانمندسازی فیلمسازان برگزیده عمار با عنوان «راه نما» به مدت ۳ روز از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب، در محل فرهنگسرای بعث در صفادشت تهران برگزار شد.

به گزارش سوره سینما ، در افتتاحیه این دوره که با سخنرانی مادر شهیدان خالقی پور همراه بود، وی با بیان این که جنگی امروزه از سوی استکبار آغاز شده که سخت تر از آن دوران است، اظهار داشت: در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن، جوان ما متوجه نمی شود که دشمن در حال سرمایه گذاری بر اوست و رفته رفته مرعوب ظاهر فریبنده دشمن می شود.

مادران شهیدان خالقی پور، اظهار داشت: آمریکا دشمن بزرگ کشور ماست و درصدد جبران شکست های این سال های اخیر با راه اندازی جنگ نرم است و در این میان جوانان مؤمن و انقلابی ما باید باید با تجهیز خود از مرزهای فرهنگی کشور دفاع و توطئه دشمن را خنثی کنند.

در روز نخست این دوره، ابوالقاسم طالبی، کارگردان نام آشنای سینمای ایران انقلابی بودن و در مسیر انقلاب ماندن را هدفی بزرگ برای قدم نهادن در مسیر فیلمسازی دانست و گفت: عدم برتری و خود بینی در این مسیر امری مهم است؛ چرا که خودبرتر بینی سبب می شود که فیلمساز ما به یک آدم نق نقو تبدیل شود که از همه و از زمین و زمان ایراد می گیرد.

در ادامه این کارگاه ۶ ساعته آثار برتر فیلمسازان عماری پخش و سپس استاد طالبی به همراه سایر شرکت کنندگان به بیان نظراتی در جهت بهتر شدن فیلم ها پرداخت.

هنر می تواند تغییر الگو دهد

در روز دوم این دوره اسفندیار شهیدی از تصویربرداران شناخته شده کشور که تاکنون تجربه همکاری با کارگردان های بسیاری را داشته کارگاهی ۴ ساعته با موضوع تصویربرداری و زیبایی شناسی برگزار کرد و به بیان اهمیت های رنگ و قاب تصویر در میزانسن پرداخت.

وی در این کارگاه با بیان این که وظیفه هنر آموزش نیست و هر زمان که هنر به دنبال آموزش بوده، به بیراهه رفته است، اظهار داشت: هنر در بهترین شرایطش می تواند تغییر الگو دهد و شرایط امروز جامعه به دلیل الگوبرداری جوانان از غرب است.

شهیدی، اوضاع و احوال امروز هنر ایران را به دلیل سیاست های غلط صدا و سیما و ارشاد دانست و افزود: این نهادها همواره به دنبال آموزش بوده اند، در حالی که فیلم رسوخ کننده به ذهن مخاطب است و تماشاگر باید خودش به این مهم برسد.

وی با بیان این که اگر محتوای شما فرم مناسبی نداشته باشد، ارزشی نیز ندارد، اظهار داشت: در بازآفرینی واقعیت هیچ چیز به اندازه تصویر واقعیت ندارد.

پس از پایان کارگاه اسفندیار شهیدی، کلاس «سینما تجربه» با حضور محمدباقر مفیدی کیا کارگردان تقدیر شده در ششمین جشنواره عمار برگزار شد و پس از پخش نماهنگ ایستاده ایم ۲، مفیدی کیا به بیان تجربیاتی از پشت صحنه این اثر و دیگر کارهای خود پرداخت.

اکران فیلم «خانه ای کنار ابرها» پایان بخش برنامه های روز دوم کارگاه آموزشی «راه نما» بود که پس از پخش این فیلم جلسه نقد و بررسی آن با حضور سید جلال اشکذری، کارگردان اثر برگزار شد.

در روز سوم این کارگاه ناصر هاشم زاده، مشاور و نویسنده در فیلمنامه های آثاری چون بید مجنون، رنگ خدا،‌ زیر نور ماه و آواز گنجشکها به نکاتی در باب جذابیت های فیلمنامه و اهمیت ساختار فیلمنامه پرداخت.

ایده زیاد اما شکارچی کم

وی با بیان این که تفکر انسان را بروز ایده ها مجبور می کند، اظهار داشت: چگونه اندیشیدن و به چه اندیشیدن امری مهم است و زمانی هم که از ایده سخن به میان می آید، منظور ایده دراماتیک و قابل تصویری شدن است.

هاشم زاده، با بیان این که ایده در اطرافمان زیاد است، اما شکارچی آن کم، گفت: خواندن داستان تخیل انسان را ارتقاء می بخشد و ذهن آدمی باید با قصه فکر کند.

پس از این صحبت ها، فیلم های کوتاه شرکت کنندگان در دوره پخش شد و استاد هاشم زاده به بیان نکاتی پیرامون فیلمنامه های این آثار پرداخت.

در گام پایانی این برنامه حسین دارابی، کارگردان فیلم دایو و علمک نیز در کلاس «سینما تجربه» به بیان اندوخته ها و تجربیات خود در طول این سال ها پرداخت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>