سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۱۱:۲۸ ق.ظ چاپ مطلب
قوی‌تن:

آنقدر گفتند شبیه سهراب هستی که تصمیم گرفتم فیلمش را بسازم

ghavi

علی قوی‌تن کارگردان سینما تاکید کرد پروژه سینمایی اش درباره سهراب سپهری قرار است فیلمی باشکوه و باعظمت درباره این شاعر معاصر است.

علی قوی تن کارگردان سینما تاکید کرد پروژه سینمایی اش درباره سهراب سپهری قرار است فیلمی باشکوه و باعظمت درباره این شاعر معاصر است. با این کارگردان درباره این فیلم و ویژگی‌های آن صحبت کردیم.

آیا صرفا شباهت ظاهری شما با سهراب سپهری بود که باعث شد به فکر ساخت فیلم زندگی او بیفتید؟

علی قوی‌تن: من از سال ۸۱ به دنبال این بودم که یک مستند خبری درباره سهراب سپهری بسازم. همان موقع هم تا حدودی کار کردم و تصاویری گرفتم. مدتی بعد دیدم روحیه ام به اندازه کافی آمادگی پرداختن به چنین موضوع زیبا و لطیفی را ندارد و به همین دلیل تصمیم گرفتم آن را موقتا کنار بگذارم تا خدای نکردهد سوژه حیف نشود.همان روزها هم کسانی بودند که می گفتند تو شباهت هایی به سهراب داری و من چندان جدی نمی گرفتم، اما به مرور که سنم بالا رفت و محاسنم که بلند شد دیدم بیراه هم نمی گویند و واقعا شباهت چهره بالاست. همچنان این صحبت ها بود تا اینکه من «پرواز بادبادک ها» را کار کردم و در جشنواره هم دوستان مطبوعاتی این موضوع را مورد اشاره قرار دادند و حتی گفتند نوع فیلمسازی شما برای روایت زندگی یک شاعر مناسب است و بودند کسانی که فکر می کردند این فیلم قسمتی از زندگی سهراب است، اما من با رد این فرضیه یادآور شدم که این فیلم ارتباطی با این شاعر ندارد.البته دیگر به طور جدی فکر ساخت این فیلم به سرم افتاده بود و احساس کردم دیگر به مرحله ای رسیده ام که به لحاظ روحی و روانی هم آمادگی آمادگی ساخت این فیلم را دارم. همین چند وقت اخیر هم برای تجلیلی که از «آفتاب، مهتاب، زمین» در قم به عمل آمد به این شهر سفری داشتم و آقای شمقدری اعلام کرد من خوشحالم که این پروژه را شروع کرده اید و همیشه منتظر این اتفاق بودم. من گفتم به عمل رسیدن این فکر نیازمند حمایت است که ایشان هم قول پشتیبانی داد.

و به اشعار او هم علاقمند بودید؟

من هم مثل همه مردم به این شاعر علاقه مند بودم و ارتباط خوبی را با نوشته های او برقرار می کردم. در ضمن من هم مثل او اهل نقاشی هستم و قبل از اینکه فیلمساز باشم به این هنر مشغول بودم.

پروژه سهراب سپهری امروز در چه مرحله ای است؟

هم اکنون در مرحله تحقیق و نگارش هستیم تا پس از آن وارد مرحله پیش تولید شویم. به عبارت بهتر گروهی در پژوهش ها من را همیاری می کنند و کار نوشتن فیلمنامه و جمع بندی نهایی بر عهده خودم است. ما جست و جوی خود را پیرامون این شاعر از زمان تولد تا مرگ انجام خواهیم داد و حتی قرار است محل هایی که او به آنجا سفر داشته است نیز به درستی مورد بررسی قرار بگیرند. جالب است بدانید سهراب در زندگی خود به ۱۵ کشور سفر داشته است و ما هم احتمال دارد به برخی از آنها مثل فرانسه و ژاپن و آمریکا سفرهایی داشته باشیم. همچنین به کاشان هم می رویم و درباره او از دوستان و نزدیکانش هم تحقیقاتی به عمل می آوریم. ما این پروژه را با وسعت زیادی پیش خواهیم برد.

با این حساب فیلم پرهزینه ای خواهد شد. برای تامین سرمایه چه فکرهایی دارید؟

در دیداری که با آقای شمقدری داشتیم، ایشان ابراز علاقه کردند نسبت به تولید این پروژه. راضی بودند و گفتند حمایت می کنیم، اما هنوز به طور رسمی جلسه ای برگزار نشده است تا دقیقا مشخص شود حمایت ایشان در چه اندازه و میزانی است. می دانم که اگر ما فیلمنامه مستحکمی را ارائه بدهیم، قطعا آنها هم وارد مشارکت خواهند شد.

از بازیگران چهره بهره خواهید جست؟

قطعا همه عوامل از میان حرفه ای ها انتخاب می شوند. درست است که من همیشه سینمای مستقل خودم را دارم، اما پروژه سهراب سپهری یک کار متفاوت در کارنامه من خواهد بود و لزوما باید با عظمت و شکوه کار شود.

به سراغ خانواده سهراب هم می روید؟

خانواده سهراب سپهری همه اطلاعات خودشان را در کتاب هایی که تا کنون به چاپ رسیده ارائه داده اند. آنان هم حتما جزو تحقیقات ما قرار می گیرند، اما فعلا مسیر تحقیقات ما کلی تر است و در آینده به این خانواده هم رجوع خواهیم داشت.

با توجه به اینکه کاشان محل تولد این شاعر است، آیا به این موضوع فکر کرده اید که فیلم را بستری برای معرفی و تبلیغ این شهر تاریخی قرار بدهید؟

قطعا این اتفاق به طور خود به خود رخ می دهد، چون دوره ای از کودکی و نوجوانی او در این شهر طی شده است. ما تحقیقات و نگارش خود را تا پایان نیمه اول سال به اتمام می رسانیم و ان شاء الله در شش ماه دوم سال کار را کلید خواهیم زد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>