سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ شهریور ۱۳۹۵ در ۳:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

پخش مستند «حقیقت پنهان» برای نخستین بار از شبکه مستند سیما

haghighat-penhan

مستند فلسفی «حقیقت پنهان» به کارگردانی روز جمعه ساعت ۱۵ از شبکه مستند سیما پخش می شود.

به گزارش سوره سینما ، «حقیقت پنهان» که مستندی فلسفی پیرامون عقل و زندگی محسوب می‌شود طی دوسال گذشته مراحل پژوهش و تولید را پشت سر گذاشته است و گواه آنست که موضوعات فلسفی آن قدر بکر و گسترده و پررمز و راز است که برای شناخت بیشتر آن باید قدم در راه گذاشت.

عباس صالح مدرسه‌ای، مستندسازی است که نامش با گونه‌ای از فیلم‌های مستند همراه است که کمتر مستندسازی به دنبال ساخت و تولید آنها بوده است، انتخاب مضامینی چون زندگی و یا مرگ، تولید فیلم‌های مستندی که فاقد منابع تصویری‌اند و انتخاب موضوعات پرچالشی که نیازمند شهامت یا لااقل بی‌پروایی خاصی است.

او همزمان با نویسندگی، شروع به کارگردانی فیلم کرد و ۸۲ فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند را ساخت که از آن جمله می‌توان از آثاری چون «آرزو»، «فرار»، «بلیط اتوبوس»، «کیف پول»، «زنگ تفریح»، «لحظه‌های دیر»، «رویش سبز»، «فکر بلبل همه آنست…»، «نشان از بی‌نشان‌ها»، «آبی، قرمز»، «بی‌نام و نشان»، «دارالشفاء»، «پیامبران سرزمین ما»، «مردی از آسمان»، «از خاک تا افلاک»، «آهنگ ابدیت»، «منتظر تا صبح فردا»، «پرده آخر»، «بودن در بی نهایت»، «مشق تعزیه»، «خطوط زرین»، «نامه‌ای به مقصد بهشت»، «تنها تو برای همیشه‌ای»، «شور و سُرور»، «من و ناصر»، «آوای عشق»، «پایان تنهایی»، «داستان تقریب»، «راز آشکار»، «مجموعه مستند امام‌زادگان تهران»، «مجموعه مستند فرصت»، «مجموعه مستند خورشید مصر»، «مجموعه مستند میراث جاودان» و مستند سینمایی «چند رکعت عشق» نام برد.

مستند فلسفی «حقیقت پنهان» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی صالح مدرسه‌ای آخرین دستاورد فعالیت وی پس از نمایش مستند «داستان تقریب» است که قصد دارد به طور جدی موضوع پرچالش عقل را تبیین کند.

کارگردان «میراث جاودان» بابیان این نکته که ساختن مستند فلسفی پیچیدگی‌های مخصوص به خود را دارد افزود:دنیای فلسفه  فراز و فرودهای زیادی داشته است ولی در حال حاضر نیاز به طرح تخصصی عقلگرایی داریم تا جامعه به طور کاربردی از آن بهره‌مند شود.

صالح مدرسه‌ای درباره نگاه این فیلم به عقل‌گرایی گفت: چندسالی بود که دغدغه ساختن یک کار پژوهشی پیرامون عقل را داشتم ولی درباره ساختارفیلم به نتیجه نرسیده بودم تا این که به نظرم رسید موضوع را با یک شخصیت پیش ببرم .خوشبختانه دربین شخصیتها  بایک چهره متفاوت که از قبل هم می شناختم مواجه شدم. او “عباس قلیچ لو ” بود، فارغ التحصیل روانشناسی ،محقق و پژوهشگری منظبط و کوشا. وارد فکر و زندگی اش شدم و دغدغه هایمان را با زاویه دید مشترکمان مطرح نمودیم.شخصیت فیلم،پشتکار عجیبی دارد ولی در عین حال، آدمی دقیق ، حساس و متفکر است.

مستند بازسازی «حقیقت پنهان» اثری ۱۰۰ دقیقه‌ای و محصول خانه هنرمندان امروز است. شخصیت اصلی این فیلم عباس قلیچ‌لو بوده و جلال فاطمی و دکتر ایمن المصری نیز او را در این اثر فلسفی همراهی می‌کنند. مهرداد زاهدیان به عنوان (مشاور پروژه)،محمد هادی صالح(تصویر بردار)،احمد افشار(صدابردار)، احمد وفایی و منیژه مصطفی زاده (تدوینگر) و مهرداد جلوخانی (طراحی و ترکیب صدا) در این پروژه حضور دارند.

گفتنی است که این مستند روز جمعه ساعت ۱۵ از شبکه مستند سیما پخش می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>