سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۴۶ ق.ظ چاپ مطلب
فیلمبردار «تنهای تنهای تنها»:

نسل جدید کارگردانان جرأت شکستن قواعد را دارند

saed-nikzad

فیلمبردار فیلم سینمایی «تنهای تنهای تنها» با تحسین کار فیلمبرداران نسل جدید تاکید کرد این نسل می توانند قواعد مرسوم را تغییر دهند.

فیلمبردار فیلم سینمایی  «تنهای تنهای تنها» با تحسین کار فیلمبرداران نسل جدید تاکید کرد این نسل می تواند قواعد مرسوم را تغییر دهد.

ساعد نیک‌ذات در مورد فعالیت‌های جدیدش به سوره سینما گفت: سینما از انتخابات دچار رخوت می‌شود و تولیدی اتفاق نمی‌افتد. دو قرارداد سینمایی بستم که فعلا متوقف است. مدتی پیش یک کارگاه آموزشی درباره واکاوی نور در سینما و عکاسی در مشهد داشتم. استقبال خوبی از این کارگاه شد.

نیک‌ذات که فیلمبردار «تنهای تنهای تنها» بوده درباره این فیلم و تجربه همکاری‌اش با احسان عبدی‌پور گفت: احسان پرانرژی و اهل مطالعه است. سینما هدفش نیست وسیله‌ای برای ارائه تفکراتش است. برای سودای سینما وارد این حرفه نشده است. من تجربه همکاری با بچه‌های فیلم اولی را زیاد داشته‌ام. احسان به دنبال این است که فیلمش حرفی برای گفتن داشته باشد.شرایط فیلمبرداری این فیلم در شرجی و گرمای بوشهر سخت بود اما صمیمیت و دوستی بین گروه فضا را راحت کرده بود. احسان اصرار داشت ۳۵ کار کنیم. می‌گفت: تا ۳۵ کار نکنیم کسی ما را به عنوان فیلمساز نمی‌شناسد.

 این فیلمبردار ادامه داد: «تنهای تنهای تنها» در راستای سینمای ملی است. سینمایی که دوستان خیلی حرفش را می‌زنند اما در عمل کاری برایش نمی‌کنند. تا سینمای بومی نداشته باشیم سینمای ملی اتفاق نمی‌افتد.این فیلم در جشنواره مورد توجه داوران قرار نگرفت در حالی که یک نگاه انسان‌دستانه و مردمی را به موضوع انرژی هسته‌ای دارد. احسان تأکید داشت کسی فیلم را مال خودش نکند، این فیلم متعلق به همه مردم است. جای تقدیر از چنین نگاهی که یک کارگردان فیلم اولی به سینمای بومی و ملی دارد خالیست.

این فیلمبردار ادامه داد: در فیلمبرداری با هم به مفاهمه رسیدیم. این فیلم حالتی از رئالیسم جادویی در ادبیات را برای من تداعی می‌کرد به همین دلیل در طراحی نور به این سمت رفتم و سعی کردم نور را به ادبیات نزدیک کنم. بازخوردهایی که بعد از نمایش فیلم دیدم نشان از این داشت که تا حدودی در این کار موفق عمل کرده‌ام.

nikzad-1

وی درباره تعلق خاطرش برای حضور در سینمای مستند و تجربی گفت: تعلق خاطر من جایی است که شور و انرژی وجود داشته باشد. طبیعی است که دوست دارم با کارگردانان صاحب‌نام همکاری کنم. چیزی که در نسل جوان کارگردان، وجود دارد جرأت شکستن قواعد است. جوانان وقتی قاعده را خوب می‌شناسند جرأت شکستنش را دارند. اتفاقی که بین کارگردانان پیشکسوت کمتر می‌افتد.

فیلمبردار «مروارید» اضافه کرد: وقتی یک فیلم معمولی کار می‌کنم که کارگردانش هیچ شور و انرژی و تازگی در کارش ندارد انگیزه‌ام گرفته می‌شود. همیشه به دنبال یادگرفتن هستم. در «مروارید» به کارگردانی سیروس حسن‌پور تجربه‌های خوبی به دست آوردم. اگر فیلم را ببینید تلاش فیلمبردار برای هماهنگی تصاویر زیر آب و روی آب را خواهید دید.

 نیک‌ذات اضافه کرد: به عنوان فیلمبردار همیشه به این مسئله دقت دارم که فیلمبردار کسی است که قرار است افکار کارگردان را به تصویر بکشد. پس نباید فقط حرف خودش را بزند. باید بتواند اشتباهات کارگردان را اصلاح کند. خوشبختانه همیشه اعتماد به وجود آمده است و مشکلی در این زمنیه با کارگردانان نداشته‌ام. البته هستند کارگردانانی که با رانت وارد سینما شده‌اند و طبیعی است که کار کردن با این آدمها سخت و اذیت‌کننده است چون سواد کافی ندارند.

نیک‌ذات درباره اینکه دوست دارد تجربه همکاری با کدام کارگردانان برایش اتفاق بیفتد گفت: بهرام بیضایی، رخشان بنی‌اعتماد، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی  و داریوش مهرجویی که البته تجربه همکاری با او در یک  مستند را دارم از کسانی هستند که مشتاقت می‌کنند تا منتظر همکاری با آنها باشی. این کارگردانان مؤلف هستند و قطعا چیزهای زیادی در همکاری با آنها یاد می‌گیری.

نیک‌ذات درباره کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری توسط هومن بهمنش در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: «دربند» را دیدم و هومن کار خوبی ارائه کرده بود. نورپردازی یکدست در جهت قصه از امتیازات کارش بود. خیلی برایش خوشحالم و در مقابل کسانی که اعتراض کردند به این جایزه و گفتند جایزه را نباید به جوانان داد باید بگویم که قرار نیست به موی سپید جایزه بدهیم.

وی گفت: پیشکسوتانی مثل محمود کلاری خودشان و توانایی‌شان را به همه ثابت کرده‌اند و همه توانایی این دوستان را می‌شناسند بهتر است این توجه و تقدیر نصیب جوانان شود. هومن کسی است که از مشورت پرهیز ندارد. مسیر دانشجویی را طی کرده و دست از تلاش برنداشته و با انگیزه وارد سینما شده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>