سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مهر ۱۳۹۵ در ۸:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در جشنواره فیلم مقاومت عنوان شد:

رحیم پور ازغدی: سینمای غیر ایدئولوژی دروغ محض است/ هنرمند غیر متعهد وجود ندارد

azghadi

حسن رحیم پور ازغدی گفت: اساسا سینمای غیر ایدئولوژی دروغ محض است. هر آدمی کنش و واکنش های سیاسی دارد. هرکسی که می گوید شعر و یا سینما را سیاسی نکن، این حرف خود سیاسی است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، آخرین کارگاه گفتمان انقلاب اسلامی با حضور حسن رحیم پور ازغدی و علاقه مندان به این حوزه در سالن ۳ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ازغدی در ابتدای این نشست درباره سینمای مقاومت گفت: دو قطبی هنر یا ایدئولوژی، کاذب است . اساسا سینمای غیر ایدئولوژی دروغ محض است. هر آدمی کنش و واکنش های سیاسی دارد. هرکسی که می گوید شعر و یا سینما را سیاسی نکن، این حرف خود سیاسی است.

وی در ادامه افزود: اساسا انسان یک منشور چند بعدی است و هر فعل ارادی انسان هم منشور گونه است و چند بعد دارد. با این تعبیر هر رویکرد بشری آثار و کارکردی دارد که نمی تواند عاری از جهت گیری سیاسی باشد. هرجا که بحث از سیاست پیش بیاید، جای ایدئولوژی است. و اینجاست که سینمای مقاومت معنا پیدا می کند.

ازغدی با بیان اینکه هر هنری تکنیک، فرم و محتوا دارد اظهار کرد: هرهنری می تواند در دو حیطه تکنیک و محتوا خوب و یا بد باشد. سینمای خوب سینمای تاثیر گذار است. سینمایی که روی اخلاق خوبی آدمی تاثیر می گذارد. هر فیلمی می تواند به لحاظ تکنیک آنقدر خوب باشد که شما رو جلوی تلویزیون میخکوب خود کند. اما دلیل نمی شود فیلمی که از لحاظ تکنیک خوب است از لحاظ محتوا نیز خوب باشد.

وی در ادامه افزود: موسیقی می تواند از لحاظ تکنیک عالی و فوق العاده باشد اما چنین موسیقی ای می تواند آنقدر افکار مالیخولیایی را به شما الغا کند که شما با سر به شیشه حمله کنید. این موسیقی از لحاظ محتوا مشکل دارد. محتوایی بد است که خوب را بد و بد را خوب جلوه دهد.

ازغدی با بیان اینکه سینمایی تاثیرگذار است که در فرم و محتوا هر دو خوب باشد، گفت: ما سینمای در فرم بد و در محتوا خوب و یا در فرم خوب و در محتوا بد هم داریم که نباید اینگونه باشد. مفهوم خوب و بد در تکنیک و فرم را بشناسیم تا تشخیص دهیم سینمای خوب چه سینمایی است.

وی با بیان اینکه می گویند هنرمند ارزشی و غیر ارزشی وجود ندارد، اشتباه است، گفت: در زمان پیامبر شاعری بود که پیامبر او را  به بهشت وعده داد و شاعر دیگر را به عذاب الهی ، این موضوع نشات گرفته از محتوای خوب و بد است. مگر می شود دروغ و حقیقت، عدل و ظلم و غیره را یکی کرد؟ آیا کسی که حقیقت را دروغ نمایش می دهد با کسی که حقیقت را به درستی نمایش می دهد یکی است؟

ازغدی در ادامه با بیان اینکه هنر مقاومت وجود دارد و این هنر جز از آدم های مقاوم و با شخصیت بر نمی آید، اظهار کرد: یک روش مبارزه با سینمای مقاومت این است که می گویند سینمای مقاومت با سینمای معنویت فرق دارد، ما مخالف تعریف مقاومت هستیم و موافق تعریف معنویت هستیم. در هیچ جای تاریخ شما نمی توانید مقاومت را بدون معنویت پیدا کنید. حضرت امام برای معنویت مقاومت کردند. امام از موضوع معنوی سیاسی بود. اسلام معنوی همان اسلام سیاسی است.

وی در ادامه افزود: معنویت و مقاومت هیچ وقت از هم جدا نمی شوند. بدون معنویت مقاومت محال است و بدون مقاومت، معنویت هم معنایی ندارد. معنویت، مقاومت، عقلانیت هر سه با هم معنا پیدا می کنند. هرجایی اگر دیدید این ۳ را از هم تفکیک می کنند و یا می خواهند هر کدام به طور مستقل معنا شود بدانید اشتباه محض است.

ازغدی با بیان اینکه سینمای مقاومت سینمای مسؤلیت است گفت: سینمای مقاومت به معنی این است که شما نمی توانید در مقابل آنچه در جامعه میگذرد بی تفاوت باشید. علاوه بر آنکه تمام فیلم ها سیاسی است. فیلم غیر سیاسی وجود ندارد. اگر کسی فیلم ۲ دقیقه ای آورد که هیچ پیامی از آن دریافت نشد حرفم را پس می گیرم.

وی در ادامه افزود: هر فیلمی یا در خودآگاه یا در ناخودآگاه خود سیاسی است. فیلمی که در ناخودآگاه سیاسی است یعنی به راحتی نمی توان پیام آن را دریافت کرد.

عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هر ژانری می تواند به اسلامی یا غیر اسلامی تقسیم شود، گفت: اسلامی یا غیر اسلامی بودن ژانر نیست اما هر ژانری می تواند اسلامی و یا غیر اسلامی باشد. مانند کمدی، شما در کمدی غیر اسلامی مفاهیم خوب را می بینید که زشت جلوه داده شده اند اما در کمدی اسلامی مفاهیم بد باید زشت جلوه داده شوند تا مردم درس اخلاقی نیز دریافت کنند.

ازغدی در خاتمه بیان کرد: هنر بدون ایدئولوژی دروغ محض است و هنرمند غیر متعهد نیز وجود ندارد. اما تعهد داشتن به خوب یا بد مهم است. هنرمند مقاومت پای مقاومت خود هزینه می دهد. مومن کسی است که هر کاری که انجام می دهد به بهترین نحو انجام دهد و هنرمند مقاومت باید فرم و تکنیک را توامان خوب انجام دهد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>