سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ مهر ۱۳۹۵ در ۱۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

جشنواره فیلم مقاومت فرصتی برای نمایش آگاهی، استقلال و اعتراض

moghavemat

شش فیلمساز خارجی میهمان جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تحلیل و ارزیابی خود را از جشنواره بیان کردند.

به گزارش سوره سینما ، جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در چهاردهمین دوره‌اش با موفقیت و فضاسازی خبری خوبی به کار خود پایان داد. اتفاقی که هم نگاه‌های بسیاری از رسانه‌های داخلی و هم منطقه‌ای و بین‌المللی را به خود جلب کرد. نقطه برجسته این رویداد سینمایی در این دوره؛ هم سطح و کیفیت میهمانان بین‌المللی و آثار فیلمسازان خارجی بود و هم سیاست‌گذاری محتوایی در عرصه بین‌الملل. به همین بهانه نقطه نظرات و دیدگاه‌های چند تن از سینماگران خارجی میهمان را در تحلیل و ارزیابی این جشنواره با هم مرور می‌کنیم.

جاسمین دوراکوویچ فیلمساز، تهیه کننده و نویسنده بوسنیایی و بنیانگذار شبکه تلویزیونی دوپودو در سارایوو بوسنی هرزگوین معتقد است جشنواره مقاومت به خوبی می‌تواند الهام بخش کشورهای منطقه برای مستقل بودن و ظلم ستیزی باشد.

وی این رویداد سینمایی را نه ازجهت آشنایی با سینما و فیلم‌های ایرانی موثر می‌داند، بلکه بر این باور است جشنواره مقاومت محل خوبی برای آشنا شدن بیشتر با سینمای منطقه و فیلم‌ها و فیلمسازان آن است.

وی ادامه می‌دهد: ارتباط و برقراری مباحث گوناگون در کنار فیلمسازان دیگر، فرصت بزرگی برای من بوده؛ بویژه اینکه در جشنواره شاهد حضور فیلم‌هایی بودیم که در شرایط فعلی دنیا، مشکلات فراوان بوجود آمده توسط قدرت های بزرگ را در دنیا نمایش می‌دهند و من که از کشوری می‌آیم که جنگ را در همه ابعاد تجربه کرده‌ام، کاملا درک می‌کنم که سیاست چگونه می‌تواند تاثیر در زندگی و جهان افراد بگذارد. از این نقطه نظر به نظرم ایران که کشوری امن و با ثبات است بسیار می‌تواند نقش مهمی ‌در نمایش و گسترش مقاومت در این منطقه ناآرام ایفا کند.

وی اینگونه ادامه می‌دهد: ایران به خوبی می‌تواند با سینما و فیلم‌هایش، و همچنین این جشنواره مقاومت، الهام بخش کشورهای منطقه برای مستقل بودن و ظلم‌ستیزی باشد و اعتماد به نفس خوبی به آن‌ها دهد. حتی نه تنها ایران و منطقه، بلکه به نظرم جشنواره مقاومت می‌تواند پیام رسان مشکلات جهانی هم باشد.

دوراکویچ جشنواره مقاومت را فرصتی فوق‌العاده برای خودش برای شناخت مقاومت و رویکرد مقاومت از درون کشوری می‌داند که خود پیام‌آور آن است.

یورگ دوران از برزیل نکته مهم جشنواره مقاومت را تمرکز برفیلم‌های سیاسی با موضوع آزادیخواهی می‌داند و می‌گوید: تمرکز جشنواره فیلم مقاومت را بر روی فیلم‌های سیاسی بر مبنای مقاومت و آزادیخواهی، مهم‌ترین نکته آن می‌دانم. فیلم‌هایی که مغضوب جشنواره‌های غربی و آمریکایی‌اند در جشنواره مقاومت خودی نشان می‌دهند.

وی می‌افزاید: فیلم‌های مغضوب جشنواره‌های غربی و آمریکایی در این جشنواره خودی نشان می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: قطعاً این جشنواره می‌تواند تأثیر فراوانی بخصوص در منطقه داشته باشد. چراکه باعث ارتباط فیلم‌سازان و مقامات سینمایی منطقه می‌شود.

ملیکا زئیری معتقد است جشنواره مقاومت یک فرصت در دنیا است. از جشنواره فیلم مقاومت ممنونم به خاطر اینکه فیلم‌هایی را نشان می‌دهد که امکان نمایش آن ها در دنیا خیلی مهیا نیست و این جشنواره یک فرصت خوب است.

این فیلمساز زن فرانسوی با اشاره به اینکه نام فیلم من که در این جشنواره با آن حضور دارم محمد نام کوچک من است در ارتباط با حملات تروریستی است که در شهر پاریس رخ داد که واکنش‌های زیادی را در جهان با خود به دنبال داشت اما در واقع در دیگر شهرها نیز همواره این خطر وجود داشته است اما بعد از آن اتفاق یک موجی از اسلام‌هراسی به راه افتاد که من برای مقابله با این موج این فیلم را ساختم که بگویم هر مسلمانی تروریست نیست.

بلال خریس فیلمساز لبنانی هم بر این عقیده است که جشنواره فیلم مقاومت فرصتی است که ما از آن تقدیر می‌کنیم که باعث شده تلاش‌هایمان دیده شود و اثر خود را ارائه کنیم چنین فرصت‌هایی در دنیا زیاد نیست.

«محمد المغنی» فیلمساز فلسطینی می‌گوید: فیلمسازان جوان با فیلم‌های سیاسی در این جشنواره حضور دارند که بسیار جالب و جذاب است. من که اهل کشور فلسطین هستم و زندگی‌ام کاملا درگیر و تحت تاثیر سیاست است، همیشه دلم می‌خواست فیلمی بسازم و جایی آزادانه و مناسب نمایش دهم.

وی معتقد است قطعا چنین جشنواره هایی می‌تواند تاثیرگذار باشد. به خصوص نمایش مقاومت و مبارزه مردمی که در برابر ظلم می‌ایستند. مردمی که فقط مسلمان نیستند و از تمام دنیا حضور دارند. مثلا فیلمی را دیدم که درباره شورش در آفریقا است و مبارزه با ظلم را جهان‌شمول دیدم.

این فیلمساز فلسطینی ویژگی خاص این جشنواره را پرداختن به مقاومت و سیاست و سینما می‌داند و می‌گوید: فضا و نگاهی که اینجا دیده ام برایم بسیار جذابیت ایجاد کرده است. چرا که دیدم زیر پوشش سیاست، زندگی مردم نیز در اکثر فیلم‌ها به نمایش درآمده است.

صدام واحدی کارگردان افغانستانی جشنواره «مقاومت» را جشنواره‌ای برای تقویت ایدئولوژی اسلام و مقاومت می‌داند و می‌گوید: برای کسب تجربه و حضور در کنار دیگر فیلمسازان جوان از سراسر دنیا در این جشنواره حضور پیدا کردم. یکی از مهم‌ترین اهداف من هم حضور در کارگاه‌های آموزشی و بالا بردن سطح دانش فیلمسازی‌ام بوده است.

این فیلمساز جوان افغانستانی معتقد است وجود چنین جشنواره‌ای می‌تواند مفهوم مقاومت را گسترش دهد و پیام آن را به سایرین برساند.

وی ادامه می‌دهد: کشورهای غربی نه‌ تنها حضورنظامی خود را در منطقه ادامه می‌دهند، بلکه جنگ رسانه‌ای و تکنولوژیک هم به راه انداخته‌اند و وجود چنین جشنواره‌ای با این نوع نگاه و رویکرد، بسیار در جهت مقابله با آن‌ها مؤثر خواهد بود.

واحدی بر این عقیده است که این جشنواره ایدئولوژی اسلام و مقاومت را تقویت می‌کند و مهم‌ترین نکته‌اش حضور کشورها و ملت‌هایی است که در کنار هم زیر یک چتر در حال مبارزه با این سلطه‌جویی هستند. در جشنواره «مقاومت» فرصت گفتگو و تبادل‌نظر در این زمینه به‌خوبی فراهم است. این گفتگوها و آموزش‌هایی که داده می‌شود، فوق‌العاده مؤثر است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>