سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۴۴ ق.ظ چاپ مطلب

مراسم اکران مستند «غزال ایرانی» در دانشگاه شریف برگزار شد/ تیم غزال با تمام مشکلات و عدم حمایت‌ها ماندن را انتخاب کرده است

neshast-ghazal1

مراسم اکران دانشگاهی مستند «غزال ایرانی» با برپایی نشست تخصصی آینده خودروهای پاک در ایران به همت ستاد دانشکده های بسیج دانشجویی صنعتی شریف در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش سوره سینما ، در این مراسم دکتر گودرزی معاونت دفتر صنایع و نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن، مهندس ارشادی، مدیر عامل شرکت پاک خودرو و امیرحسین ابری نیا نماینده تیم غزال ایرانی پیش از نمایش فیلم به گفتگو پرداختند.

ابری نیا در مورد پروژه غزال ۳ گفت: فعالیت های تیم خودروی خورشیدی غزال، ۱۳ سال پیش آغاز شد و این خودرو اولین ماشین خورشیدی کشور وغرب آسیا بود . غزال ۱ به منظور شرکت در معتبرترین مسابقات خودروهای خورشیدی جهان یعنی مسابقات استرالیا ساخته شد . این مسابقات هر دو سال یکبار برگزار می شود که ماشین ها در مسیری از شمال به جنوب استرالیا مسافت ۳۰۰۰ کیلومتری را طی می کنند تا به خط پایان برسند.

وی افزود: متاسفانه خودروی غزال ۱، به دلیل برخی مشکلات مالی به مسابقات استرالیا نرسید و به ناچار در مسابقات بین المللی تایوان شرکت کرد.

نماینده تیم تولید پروژه غزال با بیان اینکه در مسابقات رتبه هفتم را به دست آوردند گفت: ما بعد از این ماجرا دعوتنامه ای از دانشگاه MIT دریافت کردیم که سرپرست و اعضای تیم ما به سمیناری پیرامون طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی دعوت شده بودند که آنجا هم وزارت خارجه آمریکا برای صدور ویزای اعضای تیم مشکلاتی را ایجاد کرد اما به هر حال اتفاق صورت گرفت.

ابری نیا با اشاره به  روند تولید نسل دوم پروژه غزال گفت: روند پروژه غزال ۲ چهار سال پس از نسل اول تولید شد و نهایتا در سال ۲۰۱۵ میلادی نسل سوم این خودرو را تولید کردیم که حاصل آن را در مستند غزال ایرانی می توانید ببینید.

وی افزود: هدف از شرکت در مسابقات استرالیا، سوق دادن تیم ها به سمت پیشرفت تکنولوژی است چرا که سطح مسابقات تیم ها را وادار به این فرآیند می کند.

این دانشجوی عضو تیم غزال گفت: تردیدی نیست که منابع نفتی با فرض سرعت مصرف کنونی تا ۳۷ سال آینده به اتمام خواهد رسید و ما چاره ای جز این نداریم که به سمت انرژهای دیگری مثل برق و خورشید برویم و در واقع حتی اگر آلاینده های زیست محیطی و مخاطرات خودروهای احتراق داخلی را هم نادیده بگیریم، بعدها چاره ای جز رفتن به سمت خودروهای خورشیدی که منبعی ۵ میلیارد ساله دارد، نخواهیم داشت.

ابری نیا اضافه کرد: طبق برنامه مسابقات خودروهای خورشیدی تیم ها باید تا سال ۲۰۳۰ به تولید تجاری برسند که البته تیم دانشگاه آیندهون هلند پیشبینی کرده است که تا سال ۲۰۲۵ به این مهم دست یابد و تلاش ما هم این است تا سال ۲۰۲۵ نمونه های محدودی از خودروهای سولار(خورشیدی) را به بازار عرضه کنیم.

neshast-ghazal2

نماینده تیم غزال گفت: تعریفی که ما از صنعت ارائه کرده ایم صحیح نیست. صنعت فقط به معنی ایجاد اشتغال نیست؛ نمی شود در کنار ایجاد شغل مواردی مانند آلودگی و در خطر افتادن جان و مال مردم را نادیده گرفت.

وی افزود: علی رغم اینکه سیاست های کلان کشور در راستای تولید و ساخت خودروهای پاک است اما در طی این سالها ما هیچ حمایتی از طرف دولت دریافت نکردیم و تمامی حامیان ما خصوصی بوده اند.

ابری نیا ادامه داد: در شروع کار غزال ایرانی،  ایران خودرو حامی اصلی ما بود اما در همان زمان هم توسط این شرکتها مورد تمسخر قرار می­گرفتیم تا اینکه در غزال ۳ اصلا حمایتی از ما صورت نگرفت؛ البته قول هایی داده شده است که در نسل چهارم خودرو حامی ما باشند.

نماینده تیم غزال با اشاره به اینکه در مرکز تولید پروژه غزال ایرانی دانش با مهارت همراه شده است گفت: در تیم ما به جای اینکه مسیر بسته تحصیلی طی بشود و یک دانشجو از کارشناس به کارشناس ارشد، بعد دکتری و هیئت علمی برسد، وارد کار حرفه­ای و عملی می شوند و طبیعتا باید این جوانان وارد صنعت بشوند.

وی ادامه داد: ما در این مرحله دو راه حل داریم، یا اینکه کشورمان را ترک کنیم و یا اینکه بمانیم و خودمان راهی بیابیم و ما در تیم غزال با تمام مشکلات و عدم حمایت ها ماندن را انتخاب کرده ایم.

در ادامه این جلسه دکتر گودرزی معاونت  دفتر صنایع و نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن پیرامون اهمیت خودروهای پاک گفت: ما به مشکلات گذشته رجوع نمی کنیم چون دردی از ما دوا نمی کند. در حال حاضر در مقطع فعلی دو چالش رو به روی حمل و نقل همه کشورهاست، یکی تهیه سوخت فسیلی است و دیگری اینکه با آلودگی هوا چه کنند؟

وی افزود: اگر کشور چین را مستثنی کنید در باقی کشورها تقاضای خودروهای برقی به حد مطلوب نرسیده است و شرکت های خودروسازی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارند .

گودرزی با اشاره به اینکه در کشورمان زیرساختی برای خودروی برقی نداریم، ادامه داد: وقتی خودروهای برقی و خورشیدی گران تر از خودروهای با سوخت فسیلی هستند تمایل مردم به خودروهای احتراق داخلی است و نسبت استفاده این دو نوع ماشین در کل دنیا فاصله بسیاری دارد؛ به علاوه اینکه سوخت فسیلی در کشور ما نسبت به برق ارزان است .

وی در پاسخ به این سوال که چشم انداز بلند مدت ما برای رسیدن به تولید خودروی برقی مطلوب چیست، گفت: تا وقتی برای زیرساخت ها و تقاضا برنامه ای نداریم نمی شود برای تولید اقدامی کرد و دولت اگر بداند این کار برایش سودآوری نداد دنبالش نمی رود.

مهندس ارشادی مدیرعامل شرکت پاک خودرو در ادامه جلسه پیرامون تولید ماشین های برقی گفت : چیزهایی که من می گویم بسیار متفاوت با آقای گودرزی است، من حدود ۲۰ سال بر روی خودروهای برقی تحقیق کرده ام و خودم سازنده خودرو هستم.

وی افزود: استفاده از خودروهای برقی یک انتخاب نیست، یک اجبار است و هر سال آلودگی و کمبود انرژی فسیلی گازانبر این اجبار را بیشتر فشار می دهد ؛ اینطور نیست که ما به دلیل اینکه همه دنیا به این سمت می رود باید سراغ ماشین برقی و خورشیدی برویم.

ارشادی با اشاره به اینکه با ادبیات جلسه ای نمی شود راه به جایی برد و باید کارگاهی و عملی صحبت کرد، گفت: مسئولان ما اصلا نمی توانند معنی سود آوری را شرح دهند در حالی که معنی سودآوری کار کردن در واحد زمان است .

این استاد دانشگاه افزود: مسئولین ما در صنعت بیشتر تاجر هستند برای همین ما دائما در اخبار می بینیم کنار فلان خودرو ساز چشم بادمی و خارجی عکس یادگاری می گیرند در حالی که متخصصین داخلی ما هم توان تولیدات محصولات به مراتب بهتری را دارند.

در ادامه جلسه  مستند غزال ایرانی برای دانشجویان به نمایش درآمد. مستند غزال ایرانی کاری از وحید فرجی و از محصولات مرکز مستند سوره است که هم اکنون در حال اکران دانشگاهی است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سینمامارکت در دانشگاه خود میزبان این فیلم باشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>