سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

جمال شورجه: در عدم نمایش فیلم‌های مسئله‌دار به حوزه هنری حق می‌دهم

jamal-shoorje

جمال شورجه با دفاع ازعملکرد حوزه هنری مبنی برعدم نمایش تعدادی از فیلم‌های مسئله‌دار گفت: چرا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد نمی‌کنید که به این فیلم‌ها مجوز ساخت می‌دهد؟

جمال شورجه تهیه کننده و کارگردان سینما ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با سوره سینما توضیح داد: در تمام کشورهای صاحب سینما، محدودیت های اکران برای پاره ای از فیلم ها قائل می شوند و این مسئله کاملا طبیعی است و در آیین نامه وزارت ارشاد ایران هم چنین قانونی داریم. پیش از انقلاب هم این مقررات وجود داشت. چرا که پاره ای از فیلم ها برای نمایش برخی سنین مناسب نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما از آنجاییکه ژانرهای متنوع نداریم کمتر شاهد هستیم که برای فیلمی شرایط سنی قائل شوند و وقتی هم برای برخی فیلم ها محدودیت سنی قائل می شوند؛ انگار اقدام غیرمترقبه ای رخ داده و همه تعجب می کنند و بعضا، از این پارامتر برای تبلیغ فیلم خود هم استفاده می کنند.

کارگردان فیلم «۳۳ روز» در بخش دیگری از صحبت خود گفت: اما نکته بسیار مهم اینکه دین ما یکسری محدودیت هایی دارد که فیلمسازان باید تابع این قوانین باشند و نباید در فیلم هایشان به ترویج خشونت، ترس، بزهکاری و صحنه های اروتیک یا ترویج همجنس گرایی بپردازند، البته نه تنها در ایران که در بسیاری از جوامع هم این عرف و قانون است.

شورجه گفت: در روایات هم آمده که در صورت ترساندن افراد باید به آنها دیه بدهیم و ترساندن افراد بی دلیل امری غیرمعمول و ناخوشایند است و باید هیجان را در جوانها مدیریت کرد. حال می بینیم که برخی فیلمسازان تمام تلاش خود را در جهت ایجاد وحشت و ترس در دل مخاطبان سینما می کنند.

وی در عین حال گفت: اما نمی توانیم در مضامین فیلم هایمان از مشکلات جامعه سخن نگوییم و نگاه نقادانه و ارشادی به مشکلات پیرامونمان نداشته باشیم و تا جایی که می دانم نقد مشوقانه همواره با استقبال مسئولان ما همراه بوده است و باید جامعه برای رشد و پیشرفت از نقد هنرمندان بهره ببرد اما به این نکته مهم باید توجه داشت که نقد با تخریب دو مقوله کاملا جداست. نمی توانیم فیلم های تلخ و گزنده که اساس نظام را زیر سوال می برند نقد بدانیم.

شورجه ادامه داد: حوزه هنری یک نهاد دینی و انقلابی است و باید در این مکان سینمای انقلابی ترویج شود، وقتی فیلمی مغایر اهداف انقلاب باشد و کل نظام را زیر سوال ببرد و با اهداف کلان این حوزه مغایرت داشته باشد کاملا طبیعی است که مسئولین نتوانند تعدادی فیلم ها را در سالن هایشان به نمایش بگذارند چون در صورت اکران باید پاسخگو باشند .

وی خاطرنشان کرد: من به حوزه هنری حق می‌دهم که در عدم نمایش تعدادی فیلم‌ها ملاحظاتی داشته باشد چون آنها در جهت آرمان‌ها و خواسته‌های رهبری گام بر می‌دارند.

این تهیه کننده و کارگردان گفت: به نظر من انتقادات در نمایش تعدادی از فیلم ها را باید از وزارت فرهنگ و ارشاد داشته باشیم که چرا به فیلم هایی با مضامین بعضا تلخ و گزنده پروانه ساخت می دهد. مگر نام این وزارت خانه وزارت فرهنگ و هنر است؟ وزارت فرهنگ و ارشاد باید متناسب با نام خودش گام بر دارد و برای فیلم هایی پروانه ساخت صادر نکند که اشاعه ناهنجاری ها در جامعه باشد. صدور مجوز ساخت و پروانه نمایش فیلم های نابهنجار در ماموریت این وزارتخانه نیست.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>