سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ آذر ۱۳۹۵ در ۲:۴۵ ب.ظ چاپ مطلب

مراسم افتتاح و جشن ده سالگی جشنواره سینماحقیقت برگزار شد

eftetah-haghighat

دهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت همزمان با برش کیک ده سالگی این جشنواره صبح امروز در پردیس چهارسو آغاز شد.

به گزارش سوره سینما ، این مراسم با حضور سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد؛ دبیر جشنواره سینماحقیقت و فرید فرخنده کیش؛ مدیرعامل انجمن سینمای جوان، منوچهر طیاب از پیشکسوتان سینمای مستند و شهنام صفاجو؛مدیر اجرایی جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دبیر جشنواره گفت: شیوه هر سال جشنواره این است که مراسم افتتاحیه به شکل مرسوم جشنواره های دیگر نیست و امسال هم در جمعی خودمانی این جشنواره کار خود را آغاز می کند.

در ادامه منوچهر طیاب با بیان خاطراتش از ورود به سینمای مستند اظهار کرد: من ناچارم ۵۰ سال به عقب برگردم. آن روزی که چهار نفر بیشتر نبودیم و برای تحصیل به خارج رفتیم و رشته سینما خواندیم. راه درازی طی کردیم که بیشتر آن سنگلاخ بود و سینمای مستندی به این معنا وجود نداشت.

وی در ادامه افزود: مرکزی وجود داشت که فیلم های آموزشی می ساخت و به همین دلیل این جا ایستادن برای من مانند رویا می ماند. سینمای مستند امروز راهی باز کرده است که ما به واسطه آن فرهیختگان را به جامعه بشناسانیم  و این سینما در عرصه  بین  الملل ما را روسفید کرده است. من در چند جشنواره عضو هیات داوران بودم و همیشه سالن های مستندهای ایرانی پر بود چون مخاطبان می خواستند بدانند ایرانی ها چه می کنند و از این کشور تصویری با فرهنگ هزار ساله در ذهن دارند.

طیاب ادامه داد: در سینمای مستند ما خودمان را عریان نشان می دهیم و باید تا می توانیم به واقعیت ها نزدیک شویم.جوانان در این حوزه زحمت های زیادی می کشند و فرزند خلف فرهنگ ایران خارج از ادبیات سینمای مستند است. سینمای مستند نشان می دهد که ذهن ما چطور کار می کند و چطور با دنیا ارتباط برقرار می کنیم.

وی با بیان این که مرکز گسترش پایگاه ملی است که بهتر از آن در حال حاضر نداریم تصریح کرد: امیدوارم در این عرصه فعالیت های بیشتری شود و دستگاه هدایت کننده کشور هم به این مسئله توجه کند تا در نقاط مختلف ایران فعالیت های مستندسازان بیشتر شود.

طیاب در پایان چند جلد از آخرین کتاب خود را به مرکز گسترش به عنوان فرزند خلف سینمای مستند اهدا کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>