سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «هدهد 19» مطرح شد:

اسماعیل عفیفه: آنقدر سریال های تهرانی ساختیم که دچار تکرار شدیم/ همه اقوام باید خودشان را در آینه تلویزیون ببینند

hodhod19-1

برنامه «هدهد ۱۹» ویژه نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما شب گذشته از شبکه شما با اجرای محمود گبرلو پخش شد و به تولیدات مراکز استان ها پرداخت.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه ای این برنامه، مرتضی حیدری مجری و گوینده اخبار تلویزیون با اشاره به اینکه داشتن چهره و صدای خوب تنها یک تلقی از گویندگی است گفت: فقط خواندن خبر وظیفه گوینده نیست، گوینده باید عضو فعال تیم تهیه خبر باشد.

مرتضی حیدری: گوینده مبدل متن مکتوب به شفاهی نیست

وی ادامه داد: گوینده مبدل متن مکتوب به شفاهی نیست بلکه گوینده باید در جریان باشد با چه فرآیندی خبر تولید شده است. گوینده ای که در جریان تهیه و تولید خبر نباشد نمی تواند پیام را به خوبی به مخاطب انتقال دهد داشتن صدا و تصویر مناسب لازم است اما عامل اصلی موفقیت گوینده محسوب نمی شود.

حیدری تاکید کرد: درک درست پیام و انتقال آن، لباس پوشیدن، نوع رفتار، کاربرد کلمات و واژه ها و عبارات، نوع ورود گوینده به بحث، به شخصیت مجری بر میگردد. به عنوان مجری اجازه اظهارنظر شخصی در یک بحث نداریم بلکه باید فضای حاکم بر جلسه را دنبال کنیم. اگر هم قرار باشد نسبت به موضوعی نظر دهیم باید نظر اکثریت مردم کشور را ارائه کنیم.

hodhod19-2

این گوینده و مجری تلویزیون تصریح کرد: در کار اجرا و گویندگی بخصوص خبر، قدمت برخی برنامه ها حاکی از مخاطب پسند بودن آن است. در مراکز استان ها گزارش ها و اخبار خوبی می رسد که واقعا جای تحسین دارد.

علیرضا پویا عضو کمیسیون پژوهش جشنواره در ادامه گفت: بدون تحقیق و پژوهش نمی توان به رکن اصلی هدف در کار رسید این مساله درد بزرگی است چراکه این موضوع از فعالیت های دیگر مهم تر است.

وی افزود: تحقیق و پژوهش نیازمند تامل و تفکر و اطلاعات دقیق است پژوهش فعالیتی است که راه را به درستی و با دقت نشان می دهد و از تکرار و اشتباه ما را دور می کند.

پویا با بیان اینکه خوشبختانه از نخستین دوره این جشنواره تاکنون در تمام دوره ها فعالیت داشتم و می توانم به خوبی قضاوت کنم ادامه داد: در حوزه پژوهش به نقطه دلخواه خود رسیدیم و رشد قابل ملاحظه ای دیده می شود که این امر جای خوشحالی دارد.

اسماعیل عفیفه کارگردان تلویزیون با بیش از ۲۵ سال سابقه خلق سریال، بیان کرد: این سعادت را داشتم در این سالها، ۳ سریال در شهرستان های مختلف تولید کنم که در آنها توجه به فرهنگ بومی مساله اساسی فیلمنامه ها بود. علاقه خاصی به سریال سازی در شهرستان ها دارم. آنقدر سریال های تهرانی ساختیم که دچار نوعی تکرار شدیم.

وی تاکید کرد: مملکت ما گستردگی قومیتی دارد و اگر هر جای دنیا بودیم از این تنوع فرهنگی بهره می گرفتیم. مراکز استان ها می توانند نجات دهنده نابسامانی سریال سازی شوند به نوعی کار در شهرستان ها توسط مرکز جدی گرفته نمی شود.

عفیفه ادامه داد: در استان ها نیروهای خوب فرصت کار پیدا نمی کنند تا استعدادهایشان را بروز دهند همه اقوام باید خودشان را در آینه تلویزیون ببینند چراکه این خلاء بسیار احساس می شود. در بحث سریال باید سراغ اقوام مختلف رفت چون بحث پژوهش در فیلمنامه بسیار مهم است از فرهنگ های مختلف سریال بسازیم و از اصالت بومی استفاده کنیم تا باقی مردم را با انواع فرهنگ ها آشنا کنیم.

این کارگردان باسابقه تلویزیون گفت: در سال های اخیر مجوز صحبت در فیلم ها و بخش های خبری به لهجه های هر استان صادر شده است باید سلایق مختلف مخاطبان در تلویزیون دیده شود تنها در این شرایط همه مردم تلویزیون می بینند.

عفیفه خاطرنشان کرد: برای ایجاد همبستگی ملی باید صداوسیما سنگ بنا را بگذارد و جشنواره در حال حاضر فرصت طلایی محسوب می شود. امیدوارم این جشنواره بانی اتفاقات خوب باشد که جایش تاکنون خالی بوده است.

نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما از ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه در شهر اهواز استان خوزستان برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>