سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ آذر ۱۳۹۵ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «هدهد 19» مطرح شد:

بهروز شعیبی: اعتماد دوطرفه میان هنرهای نمایشی و مردم برقرار شده است

hodhod19

ویژه برنامه نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما با عنوان «هدهد ۱۹»، شب گذشته از شبکه شما با اجرای محمود گبرلو پخش شد. این برنامه میزبان پوران درخشنده، مسعود آب پرور و بهروز شعیبی بود.

به گزارش سوره سینما به نقل از مشاور رسانه ای این برنامه، مسعود آب پرور کارگردان باسابقه تلویزیون با اشاره به اینکه گستردگی رسانه در سطح جهان بر کسی پوشیده نیست گفت: رسانه های نوین تصویری، تمام تمرکز خود را بر روی تماشاگران کوتاه مدت گذاشته اند. اصل کار رسانه های تصویری، نشان دادن پیام های کوتاه است.

وی ادامه داد: رسانه ها در عصر ارتباطات، کیفیتی پدید آوردند که دنیا به سمت جهانی شدن پیش می رود و این اتفاق از دهه ۸۰ به بعد افزایش یافت.

کارگردان سریال هوش سیاه تاکید کرد: زمانی که از رسانه ملی صحبت می شود باید اقصی نقاط ایران مورد توجه قرار گیرد درست است که می توان برخی از شبکه های استانی را تماشا کرد اما باید شبکه های سراسری هم مانند نقشه ایران تنوع اقلیمی داشته باشند.

* عمر تلویزیون، نمایش و سینما در کشور کم نیست

بهروز شعیبی کارگردان سریال تلویزیونی پرده نشین در ادامه گفت: مدیران مراکز استان ها باید فیلمسازان استانشان را حفط کنند چون آن فیلمساز فرهنگ منطقه زندگی خود را به خوبی می شناسد. باید دغدغه مدیران پرورش فیلمسازها باشد در غیر اینصورت شاهد برنامه های پرمخاطب استانی نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بیننده تشنه است تا فرهنگ های مختلف را ببیند افزود: مدیران باید به سمت هنرمندان بروند و به آنها درخواست تولید برنامه دهند. در یک نمایش بازیگر دیده میشود در حالی که در تاریخچه آن اثر، اسم تهیه کننده، کارگردان، فیلمنامه نویس و حتی مدیری که از آن فیلم حمایت کرده است برای همیشه ثبت می شود.

این کارگردان تلویزیون و سینما بیان کرد: تعامل با مرکز استان تهران به صورت ارتباط قصه ای و کارگاه فیلمنامه نویسی با حضور مراکز استان ها امری نتیجه بخش خواهد بود. به همت مدیران باید گروه هایی را ایجاد کنیم برای خلق ایده، چراکه کیفیت متن و قصه در تولید یک فیلم یا سریال به اندازه ای مهم است که موجب دیده شده اثر می شود.

شعیبی گفت: سریال فراگیرتر است و طرفداران زیادی دارد اگر فیلمسازی انگیزه کار کردن دارد باید به تولید آثار بومی بپردازد. برای بومی شدن باید به نظام صنعتی فکر کرد.

وی با اشاره به سابقه هنرهای نمایشی در کشور یادآور شد: به نظرم عمر تلویزیون، نمایش و سینما در کشور کم نیست تاکنون هم به یک اعتماد دوطرفه رسیده اند اگر کمبودی در حال حاضر دیده می شود از سوی فیلمسازان نیست بلکه باید دلیلش را از مدیران پرسید.

* صنعت اصلی هنر نمایش، سریال است

پوران درخشنده یکی دیگر کارگردانان باسابقه تصریح کرد: در کمیته های تخصصی در مورد بایدها و نبایدهای استانی صحبت می شود اما کمتر دیده می شود تولیداتی داشته باشیم از مراکز یک استان و آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به طور جدی به لهجه توجه شود اما در برنامه ها، این یک مورد هم به گویش تهرانی تبدیل شده است گفت: تحقیق و پژوهش در استان های مختلف کم است درحالیکه فیلمسازهای فعالی در استان ها وجود دارند اما امکانات و بودجه کافی در اختیارشان قرار نمی گیرد. فیلمسازهای خلاقی  مانند احسان عبدی پور که از طریق جشنواره ها معرفی شد کم نیستند اما نیاز به اعتماد و حمایت دارند.

درخشنده با اشاره به اینکه باید اهمیت شبکه های استانی حفظ شود افزود: صنعت اصلی هنر نمایش، سریال است مثلا مرکز ایلام برنامه های پرمحتوایی دارد و به هنرمندان بها داده می شود و نتیجه آن تولید برنامه های جذاب است.

وی با بیان اینکه مبحث فیلمنامه بسیار مهم است و باید بودجه زیادی برای آنها در نظر گرفته شود خاطرنشان کرد: به هر قصه ای می توان فکر کرد و در این مساله محدودیت نداریم نویسنده های استان ها که حرفی برای گفتن دارند باید دور هم جمع شوند بعد از ارائه طرح و ایده در کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گیرد سپس بودجه ای برای آن در نظر گرفته شود چراکه کمترین قیمت همیشه برای فیلمنامه بوده است.

درخشنده بیان کرد: در هر استان به اندازه ای تنوع و ویژگی وجود دارد که میتوان از آنها برای نوشتن فیلمنامه استفاده کرد سریال ها باید روایات جذابی را مطرح کنند تا بتواند مخاطبانش را حفظ کرد.

نوزدهمین جشنواره تولیدات مراکز استان‌های صدا و سیما از ۳۰ آذر تا ۲ دی ماه در شهر اهواز استان خوزستان برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>