سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ دی ۱۳۹۵ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
در گفتگو با «سوره سینما» عنوان شد:

سیدضیاء هاشمی: سینمای یأس‌آور برای خانواده‌ها جذابیتی ندارد

seyed-zia-hashemi

سیدضیاء هاشمی معتقد است بلای جان سینمای امروز ما فیلم‌های رئال هستند چرا که مشکلات مردم ما را دوباره بر پرده سینماها نشان می‌دهند و امید را از آنها دریغ می‌کند.

سیدضیاء هاشمی تهیه کننده سینما درگفتگو با سوره سینما در مورد پایین آمدن استقبال خانواده‌ها از فیلم‌های سینمایی گفت: به اعتقاد من از دهه هفتاد به بعد خانواده‌ها به مرور سالن‌های سینما را ترک کردند و رفته رفته تعدادشان در میان مخاطبین سینما کم شد.

وی با متعدد دانستن دلایل این بی‌علاقگی گفت: وضعیت معیشت خانواده‌ها و کیفیت فیلم‌ها را می توانیم مهمترین دلایل بدانیم.

هاشمی افزود: یکسال سینمای ایران انبوهی از فیلم‌های کمدی را به نمایش می‌گذارد؛ سال بعد فیلم ها به صورت یکسان تم تلخ دارند. در حال حاضر تعدادی فیلم بر پرده سینماها نمایش داده می‌شود که شاید مطلوب مسئولین سینمایی نباشد اما مخاطب عام از این فیلم ها استقبال می‌کند.

تهیه کننده فیلم «عروس» در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به این نکته که تنها افت کیفی فیلم‌ها را نمی‌توانیم دلیل کاهش مخاطب سینما رو بدانیم گفت: هر زمان که در جامعه شاهد اتفاقی ناگوار باشیم؛ سینما  اولین جایی است  که مردم آن را تحریم می‌کنند. واقعیت امر هم این است که هر وقت مردم دلخوشی داشته باشند به سینما می‌روند.

هاشمی گفت: واقعا تاسف برانگیز است که از جمعیت هشتاد میلیونی؛ سینمای ایران ده میلیون هم مخاطب ندارد و من مهمترین دلیل را در واقع‌گرا بودن داستان‌های فیلم می‌دانم. فیلم‌های ما بیشتر به سمت واقع گرایی می رود و عنصر تخیل در آن هیچ جایگاهی ندارد این درحالیست که باید فیلم ها قوه تخیل مخاطب را به کار گیرد. مردم به سینما نمی روند تا  بدبختی های خود را بر پرده سینماها ببینند؛ مردم در فیلم ها باید به آمال و آرزوهای خود دست پیدا کنند. با قطعیت می توانم بگویم که بلای جان سینمای امروز ما فیلم های رئال هستند چراکه مشکلات مردم ما را دوباره بر پرده نشان می دهند و امید را از آنها سلب می‌کنند.

وی تاکید کرد: داستان فیلم‌ها باید به مخاطب امید و انگیزه بدهد و مردم را به آرزهایشان برساند نه اینکه ناامیدی را به آنها تزریق کند. ناامیدی که برای خانواده ها جذابیتی ندارد.

این تهیه کننده به صحبت‌هایش افزود: سینما می‌تواند پرسودترین صنعت باشد به شرط آنکه بتواند مستقل عمل کند ولی همواره می بینیم که همه خود را محق می دانند که  راجع به سینما‌ نظر دهند. از طرف دیگر به شدت جریانات سیاسی و تغییرات مدیریتی در امور سینما تاثیر می گذارد؛ یک مدیر با جریانات فکری خاص خود همراه است و مدیر دیگر با تفکرات دیگر، لذا این تفکرات در نوع و چگونگی اکران فیلم ها دخالت مستقیم دارد و به همان میزان تعیین کننده میزان مخاطبان هم هستند.