سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ دی ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
4 تا 6 اسفند سالجاری؛

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ با شعار «سینمای اخلاق» در تهران برگزار می‌شود

100-Festival

یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای با شعار «سینمای اخلاق» از ۴ تا ۶ اسفند ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، علی قربانی دبیر این جشنواره با اعلام این خبر افزود: این رویداد سینمایی در قالب بخش‌های «مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه‌ای ایران» شامل دو بخش «اصلی» و «در مسیر تجربه» در زمینه های مستند، داستانی، پویانمایی و مسابقه سینمای ۱۰۰ ثانیه ای جهان در زمینه آثار مستند، داستانی، پویانمایی طراحی شده است.

وی ادامه داد: جشنواره بین المللی فیلم ۱۰۰ در این دوره در سه محور موضوعی «اخلاق و سبک زندگی»، «اخلاق و فرهنگ کار»، «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» برنامه ریزی شده و فیلم ها باید ملهم از این سه محور کلی تولید شده باشند.

وی ضمن تشریح موضوعات جشنواره اضافه کرد: موضوع «اخلاق و سبک زندگی» شامل ترویج مفاهیم اخلاقی همچون: قانون مداری، گذشت، سعه صدر، ایثار و… ترویج الگوی انسان انقلاب اسلامی، خانواده الگوی ایرانی اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی و نگاه دوباره به زندگی و زدودن غبار روزمرگی می شود. موضوع «اخلاق و فرهنگ کار» ، شامل مفاهیمی چون: کارآفرینی و کسب و کارهای نوین، تجاری سازی ایده های نو و تولید ثروت از علم، فرهنگ صحیح انجام کار و حمایت از صنایع دستی و هنرهای سنتی ایرانی می شود و محور «اخلاق و اقتصاد مقاومتی» در برگیرنده مضامین و مفاهیمی چون: حمایت از تولید کالا و خدمات دانش بنیان ایرانی، فرهنگ تولید محصولات باکیفیت ایرانی، پویش ملی و حمایت مردمی از تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان باکیفیت ایرانی، تأثیرات مخرب خرید کالاهای خارجی و واردات بی رویه و غیر قانونی (قاچاق کالا) می گردد.

دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ خاطرنشان ساخت: فیلم ۱۰۰ یک پیام در عصر رسانه هاست. در جهان کنونی که جهان ارتباطات نام​گذاری شده، کمتر حرکتی است که از چشم تیزبین رسانه​ها و وسایل ارتباط​ جمعی دور مانده باشد. مخاطبان نیز براساس علایق و سلایق خود دست به انتخاب رسانۀ مورد علاقه​شان می​زنند، هرچند که بمباران اطلاعات فرصت را برای تشخیص سره از ناسره محدود می​کند، اما پیام مناسب و شاخص همیشه بر اذهان عمومی تأثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: در عصر ارتباطات، پیام می​تواند در قالب هنر خود را نمایان سازد و این مسئله تأثیرگذاری و جذب مخاطب را افزایش می​دهد و از سویی دیگر، این پیام هر چقدر با ظاهری آراسته​تر و کوتاه​تر بیان شود، مخاطبان بیشتری خواهد داشت و تأثیری افزون​تر.

به گفته وی؛ در این میان، هنر سینما چه از لحاظ تأثیرگذاری و چه مخاطبان انبوه در رتبۀ نخست قرار می​گیرد. داشتن پیام و این مسئله که فیلم​ساز تا چه میزانی می​تواند در یک زمان کوتاه این پیام را منتقل کند از مشخصه​های اصلی فیلم​های ۱۰۰ ثانیه​ای است. چه بهتر که این پیام برپایه نگاهی اخلاق مدارانه عنوان شود، وی اظهار داشت: اخلاق مسئله موردنیاز جامعه ما و نیاز جوامع امروز بشری است.

دبیر جشنواره فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای گفت: ساخت فیلم​هایی با زمان حداکثر ۱۰۰ ثانیه در کوتاه​ترین زمان ممکن و با کلیتی منسجم کاری بسیار مشکل است و فیلم​ساز می باید داستانی را بیان کند که آغاز، میانه و پایان داشته باشد و بتواند روی مخاطب تأثیر بگذارد.

وی افزود: فیلم ۱۰۰ یک فیلم کامل است با تمام مشخصات یک فیلم و با تکیه به دو عنصر ایجاز و خلاقیت، نه یک تیزر تبلیغاتی است، نه نماهنگ و نه بخشی از یک فیلم بلند. فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای رسانه‌ای نو و مناسب است برای ابزارهای جدید که با قابلیت تأثیرگذاری بسیار بالا در جهان پرشتاب و پرهیاهوی امروز می‌تواند ثانیه‌هایی مخاطب بی‌وقت و کم حوصله را به خود مشغول کند و در کنار انتقال مفهوم و پیام خود لذت بصری و زیبایی شناسانه هم به او هدیه کند.

شایان ذکر است سینماگران علاقمند تا پایان دی ماه می توانند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره به نشانی: تهران،خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، حوزه هنری، طبقه منفی یک، دبیرخانه مرکزی جشنواره‌های حوزه هنری ارسال نمایند. همچنین، شماره های زیر جهت کسب اطلاعات بیشتر معرفی شده است:

تلفن دبیرخانه: ۵-۰۲۱۸۴۱۷۲۲۰۴، تماس با کارشناس: ۲-۰۲۱۸۴۱۷۲۲۰۱، فاکس: ۰۲۱۸۴۱۷۲۲۰۳


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>