سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۲ دی ۱۳۹۵ در ۱۱:۳۵ ق.ظ چاپ مطلب
سیدجواد رفائی به «سوره سینما» خبر داد:

همزمان با جشنواره «رویش» همایش «خدمات متقابل دین و سینما» برگزار می‌شود

Ruyesh-Refaee

دبیر جشنواره «رویش» گفت: تصمیم داریم همایشی تحت عنوان «خدمات متقابل دین به سینما» برگزار کنیم که در این همایش جمعی از علما، اندیشمندان حوزه علمیه قم، سینماگران برجسته و اساتید دانشگاه ها شرکت می‌کنند.

سیدجواد رفائی دبیر دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» به ارائه آخرین اخبار از این جشنواره پرداخت و به سوره سینما گفت: هیات انتخاب کارش به پایان رسیده است هشتاد و هشت فیلم به بخش مسابقه و رقابت نهایی این جشنواره راه پیدا کرده است که از بین آنها به برگزیده ها در اختتامیه جایزه اهدا می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه های مربوط به استقبال از میهمانان جشنواره «رویش» تنظیم می شود گفت: داوران بخش های مختلف اعم از داستانی، مستند و انیمیشن این رویداد هم مشخص شدند.

رفائی افزود: یکی از مهمترین برنامه های جشنواره امسال این است که تصمیم داریم همایشی تحت عنوان «خدمات متقابل دین به سینما» برگزار کنیم که در این همایش جمعی از علما، اندیشمندان حوزه علمیه قم، سینماگران برجسته و اساتید دانشگاه ها شرکت می کنند. انشاالله صبح روز اختتامیه این همایش در مشهد برگزار می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هر دوره جشنواره «رویش» نسبت به سال گذشته آن قطعا بهتر و باکیفیت تر برگزار می شود گفت: آنچه که اهمیت دارد اینکه هدف از برگزاری این رویداد توجه عمیق به دین است نه توجه به ظاهر دین.

مدیرکل حوزه هنری استان خراسان رضوی به صحبت هایش افزود: ممکن است برخی از فیلم ها مظاهر دین را داشته باشند؛ مثلا در ظاهر به نماز بپردازند، حجاب و عفاف در آن بیان شود اما توجه عمیق به دین ندارند. در فیلم های دینی باید تفکر را در مخاطب برانگیزانیم. وقتی من مخاطب به پای فیلم دینی می نشینم باید به فکر فرو روم و به نتیجه گیری برسم. همانطور که می دانیم تفکر در دین اسلام ارزشمند است. چنانچه گفته می شود یک ساعت تفکر از هفتاد ساعت عبادت بالاتر است والا عبادت را بیشتر مردم ما انجام می دهند.

رفائی افزود: این جشنواره اهمیت خود را آنجایی از دست می‌دهد که فقط بخواهد به ظواهر دین بپردازد. جشنواره ای دارای اهمیت است که عمق دین را برای مخاطب باز کند مباحثی را برای مردم مطرح کند که آنها قادر به دیدن آن نیستند. اصلا فرق هنرمند با مردم عادی در این است که خیلی نکات به ظاهر ساده توسط هنرمندان موشکافی می شود. هنرمندان ما نکاتی را مطرح می کنند که مردم عادی نمی‌توانند آن را ببیند و نکاتی را که موشکافی می کنند به مردم نشان می دهند. هدف از برگزاری این جشنواره همین است که ما از هنرمندان خود استفاده کنیم و بدانیم که چگونه می توانیم ویژگیهای عمیق دین را تبدیل به فیلم کنیم تا مردم آن را درک کنند و بفهمند.

وی گفت: در جشنواره دینی «رویش» هدف این است که سینما به کمک دین برود تا مسائلی که دین نیازمند است به مردم از طریق سینما رسانده شود و این یکی از کارکردهای جشنواره یعنی خاصیت رسانه‌ای آن است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>