سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ دی ۱۳۹۵ در ۲:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
سیدجواد رفائی در نشست خبری جشنواره فیلم رویش در تهران خبر داد :

از سال آینده مسابقه فیلم‌های سینمایی هم در جشنواره رویش پیش‌بینی می‌شود/حضور آثار هشت کشور جهان در جشنواره

ruyesh1

سیدجواد رفائی گفت: از سال آینده جشنواره رویش تنها به فیلم‌های کوتاه اختصاص ندارد و فیلم‌های بلند دینی هم مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرند.

به گزارش سوره سینما ، صبح امروز شنبه ۲۵ دیماه نشست مطبوعاتی  دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش با حضور سیدجواد رفائی دبیر اجرایی این رویداد، هادی مقدم دوست دبیر هنری، ابراهیم زره دار قائم مقام دبیر، امیر بشیری مدیر روابط عمومی این جشنواره  و اهالی رسانه در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

سیدجواد رفائی در ابتدای صحبت خود به اهمیت رسانه ها در معرفی جشنواره رویش و همینطور، فیلم کوتاه دینی در ده دوره گذشته اشاره کرد و گفت: نمی توانیم از اهمیتی که رسانه ها در انتقال اهداف جشنواره به مخاطبان دارند را نادیده بگیریم. در واقع، رسانه ها واسطه بین فیلمسازان و مخاطبان هستند و جشنواره را به مردم می شناسانند.

وی ادامه داد: جشنواره دینی رویش از سال ۱۳۸۴در حوزه هنری خراسان رضوی در شهر مشهد پایه گذاری شد و طی چندین دوره برگزاری آن تعداد زیادی فیلمساز به جامعه سینمایی معرفی کرد که بسیاری از آنها از فیلمسازان مطرح کشورمان هستند.

رفائی از اهمیت برگزاری جشنواره در شهر مشهد یاد کرد و گفت: در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) قرار گرفتن و خاصیت معنوی که این مکان مقدس دارد لزوم برگزاری جشنواره را در این شهر مقدس حائز اهمیت می کند. تنها دو دوره به دلیل عدم همکاری صورت گرفته از جانب مسئولین استانی،  جشنواره در تهران برگزار شد والا دبیرخانه این رویداد مهم از دوره سوم به مشهد منتقل شد.

دبیر اجرایی جشنواره در ادامه صحبت هایش  به تعداد آثار رسیده به جشنوراه اشاره کرد و گفت: ۱۴۹۸ اثر در سامانه دبیرخانه ثبت نام کردند در حالیکه ۱۲۰۸ فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

ruyesh2

رفائی همچنین اضافه کرد: امسال هفده کشور از سراسر نقاط جهان در جشنواره فیلم دینی رویش شرکت داشتند که از میان آنها تنها هشت کشور فیلمشان انتخاب شده  و فیلم هایشان در بخش جنبی جشنواره به نمایش در می آید. این کشورها عبارتنداز: آمریکا، روسیه، آذربایجان، فلسطین، ترکیه، عراق، افغانستان، فرانسه و برزیل.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد نحوه انتخاب داوران جشنواره گفت: در این دوره جشنوراه سعی شده در بخش های مختلف یکی از اعضای هیات داوران از برگزیده های دوره قبل انتخاب شوند به عنوان نمونه کریم فائقیان و  محمدعلی شعبانی از داوران امسال از برگزیده های دوره گذشته هستند.

مدیرکل حوزه هنری خراسان رضوی همچنین خبر داد: از سال آینده جشنواره رویش تنها  به فیلم های کوتاه اختصاص ندارد و فیلم های بلند دینی هم مورد قضاوت و داوری قرار می گیرند. همچنین، بخش بین الملل این رویداد هم با اولویت جهان اسلام از بخش های اصلی جشنواره خواهد بود که تمرکز روی آن بیشتر می شود.

وی به میهمانان جشنواره هم اشاره داشت و گفت: اقایان احمدرضا  درویش، بحرانی، بهروز شعیبی، بهرام عظیمی و پریوش نظریه  به این جشنواره دعوت شده اند و حضور پیدا می کنند .

رفائی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: یکی از مهمترین برنامه های جشنواره امسال همایش خدمات متقابل«دین  و سینما» روز پنج  شنبه برگزار می شود که در این همایش از علما، اندیشمندان حوزه علمیه، سینماگران و دانشگاهیان حضور خواهند داشت. مباحثی که در این همایش مطرح می شود عبارتند از: «نظریه های  فیلم دینی از ابتدا تا به امروز»، «امردینی چگونه به سینما تبدیل می شود» و همچنین «چالش های مهم دینداری در دهه چهارم و نقش فیلمسازان در آن » که این مباحث از  سرفصل های مهم این همایش خواهد بود.

هادی مقدم دوست دبیر هنری این رویداد نیز در سخنانی گفت: وقتی جشنواره ای فراخوان می گذارد قطعا تعداد زیادی فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال می شود که استقبال فیلمسازان از این دوره جشنواره فیلم دینی رویش درهمه بخش ها  به خصوص بخش مستند مثال زدنی و فوق العاده بود.

ruyesh3

وی ادامه داد: قطعا همه فیلم هایی که به دبیرخانه جشنواره رسیده آن تراز لازم را که توقع جشنواره است برآورده نکرده؛ اما در هر صورت هم توقع و هم گنجایش و محدودیت هایی که وجود دارد باعث شده تا کیفیت آثار انتخاب شده خوب باشد.

مقدم دوست به کیفیت فیلم های انتخاب شده اشاره کرد و گفت: اثاری که انتخاب شدند نه تنها بهترین فیلم های جشنواره هستند بلکه قائم به ذات هم فیلم های خوبی هستند و این از افتخارات جشنواره به شمار می رود که کیفیت فیلم ها به خودی خود خوب باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «سربه مهر» به تعداد فیلم های رسیده به جشنواره اشاره کرد و گفت: نکته جالب اینکه از دهه های مختلف به دبیرخانه جشنواره فیلم ارسال شده است. از دهه شصت ۶۶۱ فیلم، از دهه هفتاد ۱۸۵ اثر و از دهه هشتاد ۳ عنوان فیلم ارسال شده که نشان می دهد دهه شصت حضور فعالی در جشنواره دارند. همچنین در نهایت ۵۲ عنوان از دهه شصت و ۱۰ عنوان از دهه ۷۰ به بخش رقابتی راه پیدا کردند.

وی افزود: امیدواریم حمایت و همراهی از فیلمسازان ادامه پیدا کند چرا که آنها با ارسال فیلم هایشان  و ارائه نوع نگاهشان در حیطه فیلم های دینی ثابت کردند به فیلمسازی در حوزه دینی علاقمند هستند.

مقدم دوست در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه اخباری دیگر پرداخت گفت: در این دوره جشنواره کارگاه هایی مشترک برای هر سه بخش برگزار می کنیم . همچنین، تحقیق و پژوهش سینمای دینی بر پایه ساخته های کارگردانها در همه سالها انجام شده و امیدواریم بتوانیم از این تجربیات استفاده کرده به تجمیع برسیم و به اشکال مختلف از فیلم دینی برسیم و همچنین تعاریف گوناگون، وسیع و بنیادی که می توان از فیلم دینی ارائه داد دست پیدا کنیم.

وی گفت: همچنین نشست های شبانه ای در طول جشنواره برگزار می شود که این نشست ها متشکل از اعضا هیات انتخاب، داوری، کادر جشنواره و میهمانان خواهد بود که دور هم می نشینند و به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

مقدم دوست گفت: به این نکته دقت کنیم که فیلمسازان سینمای ما مسلمان هستند که با انگیزه خوبی فیلمهایشان را می سازند که بعضا، ساخته هایشان لحن و اجرای مناسب فیلم دینی را به خود نمی گیرد اما انگیزه دلسوزانه در آن موجود است. به اعتقاد من اگر فیلمسازان خصوصا در بخش آموزش مورد حمایت قرار بگیرند رشد و ارتقا پبدا می کنند. رها کردن فیلمسازان به نفع آنها نیست و قطعا رشدی از آنها هم شاهد نخواهیم بود.

همچنین، در بخش دیگری از نشست ابراهیم زره ساز قائم مقام دبیر جشنواره هم در سخنانی گفت: امسال به صورت مجزا  فیلم های جشنواره رویش در سه سالن سینما هویزه به نمایش در می آید. سالن های اکران را از هم جدا کردیم بدین ترتیب که سالن ۳ فیلم های داستانی ، سالن ۵ فیلم های مستند و سالن ۴ فیلم های پویانمایی به نمایش در می آید.

ruyesh4

وی گفت: امسال برای فیلم های کوتاه جلسه نقد و بررسی برگزار نمی کنیم به گونه دیگر تلاش می کنیم از اوقات خالی فیلمسازان در جشنواره بهره ببریم. به این صورت که نشست تخصصی و کارگاه برگزار می کنیم و در بخش های مختلف جشنواره  هم نشست های تخصصی خواهیم داشت.

زره ساز به صحبت هایش افزود: در طول سال هفته های فیلم دینی رویش را در استانها و حوزه های هنری سراسر کشور برگزار می کنیم تا فیلم های  برگزیده در این روند به نمایش  گذاشته شود ضمن اینکه باب آشنایی با فیلمسازان جوان هم فراهم شود.

وی گفت: حدود یکسال و نیم است که با برنامه ای تحت عنوان برداشت کوتاه فراخوان نقد و بررسی را در فضای مجازی منتشر کردیم تا به این ترتیب کسانی که توانایی نقد فیلم ها را دارند برایمان نوشته هایشان را ارسال کنند.

این قائم مقام همچنین بیان کرد : اختتامیه این رویداد عصر روز سی دی ماه در سینما آفریقا برگرار می شود امیدواریم اختتامیه این جشنواره افتتاحی باشد برای دوره یازدهم جشنواره فیلم دینی رویش.

زره ساز با اشاره به این نکته قرار نیست صرفا به برگزاری جشنواره بسنده کنیم گفت: باشگاه رویش را راه اندازی کردیم که نمایش هفته های فیلم در آن را شاهد هستیم که کارگاه  و نشست های صمیمی با بچه های فیلمساز خواهد بود در کنار برگزاری جشنواره پژوهشی  در خصوص ده سال برگزاری جشنواره هم صورت گرفته که  نتایج این ده سال مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین امیر بشیری مدیر روابط عمومی این جشنواره در سخنانی اشاره کرد: دهمین جشنواره فیلم دینی رویش به عنوان تنها رخداد دینی سینمایی کشور از بیست و هفت دی در پردیس سینمایی هویزه برگزار می شود.

دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» از ۲۷ تا ۳۰ دی ماه در سینما هویزه مشهد برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>