سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۳۹۵ در ۱۲:۳۹ ب.ظ چاپ مطلب
محمد حمزه‌زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری:

تعریف حوزه هنری از سینمای دینی بسته نیست/ توجه بیش از حد به آسیب‌های اجتماعی آفت‌ سینمای دینی است

hamzezadeh

محمد حمزه‌زاده گفت: تعریفی که از سینمای دینی وجود دارد تعریفی بسته نیست و صرفاً شامل فیلم‌هایی که به تاریخ اسلام یا ادیان می‌پردازند نمی‌شود.

به گزارش سوره سینما ، محمد حمزه زاده رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با بیان این که دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در شرایط خوبی در حال برگزاری است، اظهار کرد: البته تحلیل سطح برگزاری این دوره از جشنواره رویش را باید در پایان جشنواره ارائه کرد تا ببینیم که وضعیت اجرا شده با برنامه‌های از پیش طراحی شده تا چه میزان همخوانی داشته است.

وی درباره اهداف جشنواره رویش گفت: جشنواره‌ها عموماً سه هدف را تعقیب می‌کنند که رویش هم در همین چارچوب تعریف هویتی داشته است. یکی شناسایی ظرفیت‌های موجود در حوزه موضوع جشنواره است؛ با توجه به اینکه رویش، جشنواره‌ای سینمایی ست، هدف آن شناسایی استعدادها، نیروها و ظرفیت‌های سینمای دینی است. ارائه الگوهای بهینه هم دومین کارکرد جشنواره‌ها است. با انتخاب کردن اثری و انتخاب نکردن آثاری دیگر به‌ نوعی به دیگر فیلم‌سازان الگو نشان می‌دهیم و فیلم و سینمای طراز خودمان را معرفی می‌کنیم. سومین کارکرد این جشنواره حمایت مالی از استعدادی جوان و سینماگران برتری که همسو با سینمای دینی و ارزشی است که در قالب جوایز جشنواره معنا پیدا می‌کند. باید گفت که تقریباً در هر ۹ دوره جشنواره در دستیابی به این سه مهم تا اندازه‌ای موفق بودیم.

حمزه‌زاده درخصوص انتظار حوزه هنری از فیلم دینی در سال ۹۵ نیز عنوان کرد:  تعریفی که از سینمای دینی وجود دارد تعریفی بسته نیست؛ و صرفاً شامل فیلم‌هایی که به تاریخ اسلام یا ادیان می‌پردازند؛ نمی‌شود. به نظر ما فیلمی دینی ست که نگاهی مصلحانه داشته باشد و مروج سبک زندگی مصلحانه باشد.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به فعالیت‌های حوزه هنری برای تثبیت ارزش‌های هنری و دینی، گفت: اصولاً حوزه هنری برای همین مهم تأسیس شده است. هر اثری که در حوزه تولید می‌شود، هر آموزشی که در حوزه هنری ارائه می‌شود، هر هنرمندی که در قالب حوزه حمایت می‌شود به شکل پیش‌فرض هدفی که شامل تبیین و حمایت از ارزش‌های دینی و انقلابی را در قالب هنر پیگیری می‌کند. غیر از این در حوزه هنری وجود ندارد؛ اما این هدف، هدفی طیفی است که باید در بخش آموزش و حمایت و تولید، از نمره‌ای قابل قبول شروع کنیم و تا مرز نمرات عالی هم ادامه داشته باشد.

قائم مقام رئیس حوزه هنری در بیان آفاتی که فیلم‌سازان دینی را تهدید می‌کند توضیح داد: به همان صورت که فیلم دینی را اثری مصلحانه معرفی کردم، باید گفت همان آفاتی که می‌تواند مفهومی مانند امربه‌معروف و نهی از منکر را مبتلا کند، می‌تواند فیلم دینی را هم مبتلا کند. کم دیدن خوبی‌ها، زیاد دیدن بدی‌ها، شناختن مسائل مهم، درست ندیدن مسائل اصلی ازجمله آفات است. همچنین بیش‌ازحد به آسیب‌های اجتماعی توجه کردن و توجه نکردن به راه‌حل‌ها هم از آفت‌های سینمای دینی می‌تواند باشد.

وی در ادامه گفت: جشنواره‌ها شبیه فانوس‌های دریایی هستند. آن‌ها مختصات و معیار ترازی را معرفی کرده و در موقعیتشان ثابت هستند. شباهت این دو با هم می‌تواند این مطلب را برساند که جابه‌جا شدن سمت‌ها و کارشناسی‌ها و سیاست‌های کاری می‌توانسته مهم‌ترین آسیب را به جشنواره برساند.

گفتنی است دهمین جشنواره فیلم کوتاه دینی «رویش» تا ۳۰ دی ماه در پردیس سینمایی هویزه در حال برگزاری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>