سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۰ ق.ظ چاپ مطلب
محمدحسین فرح بخش در گفتگو با «سوره سینما» عنوان کرد:

«معمای شاه» تنها سریالی است که به خانواده‌ام توصیه کردم حتما ببینند/ راه آهن را رضا خان نساخته و اصلا ربطی به او ندارد

farahbakhsh

محمدحسین فرح بخش تهیه کننده با سابقه کشور به ابعاد مختلف سریال «معمای شاه» پرداخت و در مورد ویژگی های این سریال سخن گفت.

این تهیه کننده و کارگردان سینما به سوره سینما گفت: قبل از انقلاب عموم مردم کشور را عوام تشکیل می دادند؛گرچند در حال حاضر هم مردم عوام بخشی از جامعه ما هستند اما در آن زمان این گستردگی بیشتر بود؛ اما در چند سال اخیر فضای مجازی و اینترنتی برای همگان قابل دسترسی شده و اطلاعات مردم ناخوداگاه افزایش پیدا می کند.

فرحبخش به صحبت هایش ادامه داد: در خانواده ایی بزرگ شدم که از اساس در جریان چگونگی وقوع انقلاب قرار داشته و من هم در همین فضا بزرگ شدم. پدرم و خانواده ام از اتفاقاتی در آن زمان مطلع بودند که مردم عادی چیزی نمی دانستند. پدرم دوست شهید مطهری بود و من پای منبر ایشان بسیار آموختم.

وی با بیان اینکه این پیش زمینه برای این است که راحت تر در مورد سریال «معمای شاه» نظرم را بگویم گفت: جوانان امروز بسیاری از مسائل و موضوعات را نمی دانند و مطلع نیستند به همین دلیل وقتی با داستان سریال«معمای شاه» مواجه می شوند آن را تحریف شده می پندارند.

کارگردان فیلم «آبنبات چوبی» در بخش دیگری از صحبت خود توضیح داد: شاه زمانی که از ایران رفت نزدیک به ۲۶ میلیارد دلار (به قیمت آن زمان) با خود برد اما جوانان امروز از این چپاول و دزدی هیچ خبری ندارند. انورالسادات که عاشق چشم و ابروی شاه نبوده؛ با پول ملت ایران شاه و خانواده او را تشییع می کند.

وی افزود: در حال حاضر شبکه فاسدی همچون «من و تو» به زندگی خاندان پهلوی می پردازد و زندگی آنها را به گونه ای نشان می دهد که جوان ها را تحت تاثیر زندگی شاه قرار می دهد تا دلشان برای خانواده شاه بسوزد.

فرحبخش با اشاره به این نکته که سریال «معمای شاه» تنها سریالی است که من به خانواده ام توصیه کردم حتما ببینند گفت: پدرم از نزدیک دوران رضاخان را لمس کرده بود و با من از آن دوران زیاد صحبت کرد. بسیاری از اماکن تاریخی که ساخت آن را به رضا شاه نسبت می دهند کذب محض است. به عنوان نمونه راه آهن را رضا خان نساخته  و اصلا به او ربطی ندارد. راه آهن جنوب توسط انگلیسی ها و شمال توسط روس ها ساخته شده است. یا دادگستری تهران توسط آلمان ها ساخته شده چون قرار نبود جنگ جهانی دوم به زودی تمام شود و این مکان مقر آلمانی ها در آن زمان به شمار می رفت. بعد از خروج آلمان از ایران این مکان کاخ دادگستری شد. یا مثال دیگر اینکه  ۳۵ هزار آمریکایی در  داخل ایران مشغول کار بودند که ۱۴ هزار نفر آنها  فقط به عنوان مستشار در ارتش کار می کردند. ارتش ایران از خودش چیزی نداشت  و آن تعداد واقعی هم  فقط به استراحت می پرداختند.

وی ادامه داد: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد من جوانی بیست ساله بودم؛ در آن زمان ایرانگردی می کردم و مشکلات آن زمان را خوب می دانم. به عنوان نمونه ما آن زمان جاده نداشتیم. روستاهای ایران برق نداشتند. تلفن نبود، جاده ها آسفالت نبود. مردم قبل از انقلاب اعتماد به نفس اینکه یک سوزن بسازند را نداشتند. با پول نفتی که داشتیم برق تهران یک روز در میان قطع می شد.

فرحبخش به مثالی دیگر اشاره کرد و گفت: در سال های قبل از انقلاب در برنامه پنج ساله  برآورد شده بود که سی و یک و نیم میلیارد دلار در آمد نفت داریم که هزینه کشور سی و چهار و نیم میلیارد دلار می شود. بعد نفت گران شد درآمد ایران صد و دو میلیارد شد اما هزینه کشور به جای سی و چهار و نیم میلیارد، هشتاد و هشت میلیارد دلار شد. بدون اینکه کوچکترین سازندگی در آن سال ها اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه دکترها و مهندس های آن دوران هم از عوام بودند و از سیاست بهره ای نبرده بودند گفت: در سال های قبل از انقلاب، حکومت پهلوی توانایی اداره کشور را نداشت و هرگوشه ای از آن توسط عده ای اداره می شد. اصلا در فاصله زمانی ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲شاه مترسکی بیش نبود. جوان هوسرانی که نه تنها از عهده اداره کشور بر نمی آمد بلکه هم خودش و هم خانواده اش در ایران جنایت های بیشماری مرتکب شدند و در آخر خود را پدر ایران نوین هم معرفی کرد.

فرحبخش با اشاره به اینکه مردم در ابعاد این جنایت قرار ندارند گفت: متاسفانه، هجمه های شبکه های معاند را به پای حسن نیت خانواده پهلوی می گذارند.

وی افزود: تمام روایت سریال «معمای شاه» در به تصویر کشیدن دوران خاندان پهلوی درست است. از داستان چگونگی کشف حجاب در زمان رضاخان گرفته؛ تا ماجراهای ساواک و … همه عین تاریخ روایت می شود. گرچند به شخصه انتقادات زیادی به این سریال دارم اما تاریخ در این سریال درست روایت می شود.

این کارگردان سینما گفت: ساواک بازار، دیوار به دیوار منزل ما بود و من با اینکه در آن زمان سن و سالی هم نداشتم کاملا تمام اتفاقات مربوط به آنها و کتک خوردن ها را می دیدم و کاملا یادم می آید.

وی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه این پدر و پسر (شاه) جز خیانت در حق کشور ایران چیزی نکردند گفت : من به همه مخاطبین تلویزیون این اطمینان را  می دهم اگر فساد خانواده پهلوی قرار بود نشان داده شود این سریال غیر قابل نمایش می شد.

وی با اشاره به انتقاد خود از این سریال گفت: به نظر من باید در این سریال در جریان روایت پانزده خرداد به شخصیت آیت الله منتظری حتما اشاره می شد و در طول این سریال به اهمیت آیت الله طالقانی و مهندس بازرگان بیشتر پرداخته می شد؛ یا به گمانم به دلیل کمبود بودجه به نقش جمعیت موتلفه در نهضت اسلامی به صورت گذرا نگاه شده یا چرا وقتی زمان تولد ولیعهد پسر شاه تمام ایران را چراغانی کردند نشان داده نشده؟ باید آقای ورزی نشان می داد که فرزند شاه در بیمارستانی در چهار راه مولوی به دنیا امد تا عوام فریبی کند. مردم زمان شاه را دوست دارند چون بی بندباری در آن زمان آزاد بود اما الان بی بند و باری مخفی متاسفانه زیاد داریم. یا اشکال دیگر سریال به تاسیس سازمان مجاهدین خلق و اقدام  ترور شاه در سال ۱۳۴۹ توسط کمونیست ها پرداخت نشده.

فرحبخش گفت: در حالی که مردم در زمان شاه آزادی سیاسی و اجتماعی نداشتند اما الان در روزنامه ها به جز شخص اول مملکت به همه فحش می دهند. امروز مردم افسر پلیس را در خیایان می زنند. در زمان شاه یک پاسپان سر چهار راه می ایستاد مردم می ترسیدند.

وی در انتهای صحبت خود تاکید کرد: اگر مردم ما امروز سریال «معمای شاه» را باور ندارند به خاطر این است که تلویزیون جمهوری اسلامی رفتارش با جوان ها توهین آمیز است. وقتی هاشمی رفسنجانی را ده سال در تلویزیون نمی بینند بعد به یکباره بعد از فوت وی، ده روز پشت سر هم به هاشمی پرداخته می شود این باعث می شود مردم دچار نوعی دوگانگی شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>