سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
هاتف علیمردانی از فضای فیلمش به «سوره سینما» گفت:

در «آباجان» از مردمی گفتم که روزهای سیاه جنگ را تجربه کردند

abajan1

کارگردان فیلم سینمایی «آباجان» مطرح کرد: بدون هیچ جناح بندی و پیش زمینه‌ای در فیلم «آباجان» از مردمی نوشتم که روزهای سیاه جنگ را تجربه کردند.

هاتف علیمردانی از فیلمسازان فعال و جوان سینمای ایران امسال با فیلم «آباجان» در بخش مسابقه و سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ وی در گفتگو با سوره سینما در مورد فعالیت مستمر خود در حیطه فیلمسازی گفت: اینکه فیلمسازی تصمیم می گیرد به صورت مداوم فیلم بسازد  شاید به این خاطر است که در کشاکش حوادث و اتفاقاتی که قرار دارد راوی بهتری برای فیلم می تواند باشد؛اما در هر صورت این بستگی به خود فیلمساز و درگیری که با مسائل اجتماعی و روزمره دارد هم بر می گردد.

این کارگردان ادامه داد: شاید روزی برسد که چندین سال نخواهم فیلم بسازم اما فعلا که در مرکز اتفاقات و حوادث قرار دارم ترجیح می دهم به بیان دغدغه هایم بپردازم.

وی همچنین در مورد ارتباط خوبی که مخاطبان با فیلم هایش برقرار می کنند گفت: به اعتقاد من  فیلم هایی که در ارتباط مستقیم با مخاطب هستند بهتر می توانند مسائل حسی و اتفاقات پیرامون شخص را بیان کنند؛ تجربه احساسی مشترک، چاله احساسی مردم را پر می کند و آنها را ترغیب به دیدن فیلم مربوطه می کند.

علیمردانی همچنین در مورد استفاده از بازیگران چهره در اغلب ساخته هایش گفت: مسئله برایم چهره بودن نیست بلکه استفاده از بازیگر و توانایی داشتن است. سعی می کنم از بازیگرانی که  توانایی  بازی کردن در لحظه های سخت را دارند بهره ببرم که این مسئله می طلبد که بازیگران باتجربه در ترکیب کار قرار بگیرند. البته علاقمندم در کارهایم  از جوانان بااستعداد هم استفاد کنم.

کارگردان فیلم «کوچه بی نام» در مورد انتخاب دهه شصت به عنوان زمان در  فیلمش بیان کرد: دهه شصت و نوستالژی آن دوران  و بزنگاه تاریخی که  آن روزها داشت غیر قابل تحمل بود؛ بنابراین جنگ و سیاهی آ ن دوران هیچ وقت از ذهنم پاک نمی شود، من با آن لحظه ها زندگی کردم و آن روزها را تجربه کردم و هیچ وقت هم آن روزها را فراموش نمی کنم .

علیمردانی با بیان اینکه یک روز باید سراغ این موضوع می رفتم گفت: بدون هیچ جناح بندی و پیش زمینه ای در فیلم آباجان از مردمی نوشتم که روزهای سیاه جنگ را تجربه کردند.

abajan2

این کارگردان همچنین در مورد کار در دهه شصت و حفظ راکورد توضیح داد: کارکردن در فضای جنگ به دلیل راکوردهای ایجاد شده و گذشت حدود بیست و چند سال از آن زمان  بسیار سخت بود ؛انتخاب لوکیشن ها و کار طراحی صحنه کامیاب امین عشایری  بسیار  سخت تر بود و این کار طراحی لباس را دو چندان می کرد؛اما ما سعی می کردیم راکوردی باقی نگذاریم .

وی ادامه داد: البته از محمد لطفعلی و کمک شایانی که در طراحی صحنه به ما کرد بسیار سپاسگذارم؛ کامپوزیت فضای مجازی با فضای واقعی کار را به سمت خلق یک اثرکه از گذشته حرف می زند و کمتر راکوردی در آن به چشم می خورد هدایت کرد.در مجموع ترکیب کار جلو های ویژه کامپیوتری و کار طراحی صحنه به خلق این فضا خیلی کمک کرد.

علیمردانی در بخش دیگری از صحبت خود در مورد نظر منتقدان هم گفت: منتقدان همواره به برخی فیلم های من لطف داشتند و من هم سعی کردم خط سلیقه مردم و نظر منتقدان را رعایت کنم ؛البته گاهی به این سو و گاهی به آن سوی خط متمایل شدم اما در هر صورت همیشه سعی کردم فیلمی بسازم که با مخاطب ارتباط برقرار می کند؛ بدون اینکه در دام تکنیک وفرم بیفتم به محتوا اهمیت دهم.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت خود در مورد اهمیت جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: جشنواره فیلم فجر در سالهای گذشته بزرگتر شده و به نوعی پوست انداخته و به اعتقاد من محمد حیدری دبیر جشنواره کسی است که با ما هم صداست و زبان ما فیلمسازان را می فهمد.

وی با بیان اینکه جشنواره مسیر خود را پیدا می کند افزود: امیدوارم امسال شاهد رویداد  خوبی باشیم؛ ترکیب هیات داوران مرا بسیار امیدوار کرد. نقطه قوت جشنواره از نظر من دبیری محمدحیدری است . بدون در نظر گرفتن کم و کاستی که مربوط به بیرون جشنواره می شود؛ ای کاش فیلم «کاناپه» هم در کنار دیگر فیلم ها فرصت نمایش پیدا می کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>