سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ بهمن ۱۳۹۵ در ۱:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
محمد خزاعی در گفت و گو با «سوره سینما» :

«پشت دیوار سکوت» آسیب جدی را مطرح می‌کند

khazayee

محمد خزاعی یکی از تهیه کنندگان فیلم «پشت دیوار سکوت» از اهمیت مضمون و داستان این فیلم سخن گفت.

محمد خزاعی یکی از تهیه کنندگان  فیلم «پشت دیوار سکوت»  در گفت و گو با سوره سینما در مورد مفاهیم و لایه های این فیلم توضیح داد: «پشت دیوار سکوت» به طرح مضامین جدید اشاره دارد  و با پرداخت به معضل مهم در کشور که به عنوان آسیب جدی از آن یاد می شود  ساخته شده است؛ راجع به بیماری  ایدزدر کشور ایران  کمتر فیلم ساخته شده و با این صراحت وبا تیغ جراحی لایه های این بیماری کمتر مورد شکاف قرار گرفته است.

وی ادامه داد: داستان این فیلم در مورد خون های بیماری است که از فرانسه وارد ایران می شود و بدون پرداخت کوچکترین غرامت، فجایع زیادی به بار می آورد و  باعث از هم پاشیدن کانون های خانواده می شود و نکته قابل اهمیت اینکه چنین مسئله ناگواری در فضای سیاسی کشور گم شد و به آن پرداخت نشد.

این تهیه کننده بابیان اینکه این رسالت را در خود دیدیم که راجع به این آسیب فیلم بسازیم  ادامه داد: متاسفانه در کشور ما نسبت به بیماری «ایدز» و چگونگی برخورد با این بیماری و بیماران آن اطلاع رسانی دقیقی انجام نمی شود و خیلی از افراد به محض اینکه از بیماری «ایدز» در کسی مطلع می شوند از او فاصله می گیرند.در حالیکه چنین موضوعی درادامه زندگی این افراد نقش مهم و اساسی دارد.

خزاعی موضوع این فیلم را بحرانی و پرچالش دانست و گفت:به اعتقاد من آقای جوزانی سراغ موضوع بسیار مهمی رفت درحالیکه فیلم نامه های متعددی را می توانست بسازد که اولویت را با ساخت این فیلم قرار داد.

وی با اشاره به اینکه همه  شخصیت های  داستان کاملا واقعی هستند گفت: این فیلم بر اساس تحقیقات و مطالعات گسترده ساخته شده و بعضی از بازیگران از کانون ایدز انتخاب شدند و خودشان نقش های خود را به عهده دارند؛ در واقع بحث راجع به این قصه نتیجه تحقیقات گسترده است.

poshte-divare-sokut1

تهیه کننده فیلم «قلاده های طلا» در بخش دیگری از صحبت خود  با بیان اینکه بحث در خصوص این معضل یک ضرورت اجتماعی بود گفت: با ساخت این فیلم خواستیم که به بیماران ایدز خدمتی مرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه آقای جوزانی تماس های متعددی از فرانسه در این مورد داشت توضیح داد: خیلی از شرکت هایی که آن زمان خون های  آلوده وارد ایران می کردند همین الان هم  داروهای تقلبی وارد می کنند که معتقدم باید جلوی این شرکتها گرفته شود که این فیلم می تواند  فتح بابی در این زمینه باشد.

وی قصه این فیلم را مهم ارزیابی کرد و گفت: در وهله اول شاید این فیلم مورد توجه مردم قرار نگیرد چرا که مخاطب به سینما به وجه سرگرمی نگاه می کند اما ما به عنوان سازندگان به رسالت خود فکر می کردیم و اینکه وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی داشتیم.

خزاعی گفت: موسه تصویر شهر اگر به ما در ساخت این فیلم کمک نمی کرد این فیلم ساخته نمی شد ضمن اینکه در این فیلم نوعی تلخی موجود است که شاید مخاطب آن را پس بزند و با آن ارتباط برقرا نکند اما در نهایت برای ما آگاهی مخاطب مهم بود. ضمن اینکه آقای جوزانی بدون تعارف و مصلحت اندیشی و با نگاه سالم ونه سیاه نمایی از موضوع مهمی با مخاطب خود حرف می زند.

poshte-divare-sokut2

دبیر سی امین دوره جشنواره  بین المللی فیلم فجر در مورد اهمیت این رویداد گفت: جشنواره فیلم فجر بزرگترین رویداد ملی سینماست و تنها با نگاه فرهنگی نمی توان آن را مورد بررسی قرار داد چراکه از کارکرد سیاسی ،اجتماعی  زیادی برخوردار است.به غیر از اینکه به واسطه جشنواره فیلم فجر عملکرد یکساله مدیریت سینما مورد ارزیابی قرار می گیرد ؛ما به واسطه فیلم های موجود در جشنواره فیلم فجر از اوضاع اجتماع مطلع می شویم. بعضی از معضلات که ما از کنار آن فرار می کنیم هنرمندان آن را می بینند و زنگ خطری برای همه ماست که چنین مشکلاتی در جامعه ما وجود دارد.

وی گفت: قطعا جشنواره در دیده شدن یک اثر بسیار مهم است و همه دوست دارند فیلمشان مورد نگاه منتقدین و مردم قرار بگیرد ضمن اینکه جوایز  و  اهدای نشان سیمرغ بخشی از جشنواره است که نمی توانیم اهمیت آن را نادیده بگیریم اما جوایز ملاک ادامه مسیر فیلمسازی یک فیلمساز نیست. به اعتقاد من جشنواره فیلم فجر در دهه شصت هم جنبه آموزشی داشت و هم جنبه حمایتی ؛ ولی در حال حاضر این کارکرد خود را از دست داده است.

خزاعی افزود: نکته مهم دیگر اینکه لزوما فیلم ما نباید مورد توجه مردم و منتقدین قرار بگیرد؛ چرا که کارکرد فیلم ها متفاوت است وگذشت  زمان مشخص کننده کیفیت فیلم هاست؛چه بسیار فیلم هایی که  در زمان اکران  به آن پرداخته نشد اما در سالهای بعد برای همه مسجل شد که چه فیلم های مهمی برای تاریخ سینما هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>