سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ اسفند ۱۳۹۵ در ۱:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

حبیب اسماعیلی: نهادها به جای برگزاری جشنواره، سینما بسازند/ تقدیر از حوزه هنری

habib-esmaeeli

یک تهیه‌کننده و پخش‌کننده حرکت حوزه هنری و موسسه سینما شهر در بازسازی سینماها را الگویی مناسب برای همه ارگان‌ها دانست.

به گزارش سوره سینما ، حبیب اسماعیلی تهیه کننده و بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با سایت موسسه فرهنگی بهمن سبز گفت: بحثی که همواره در سینما مطرح بوده و هست این است که تهیه و توزیع فیلم ها در سینمای ما همخوانی ندارند. ما حدود صد فیلم در سال تولید می کنیم اما شاید نهایت پنجاه فیلم اکرانی منصفانه را تجربه کنند و این میان حدود پنجاه درصد آثار اکرانی عادلانه ندارند و شاید بتوان گفت حتی سوخت می شوند. این فیلم ها اکران هایی تک سالنی، تک سئانس و محدود و فصل های مرده نصیب شان می‌شود که عادلانه نیست.البته از میان تعدادی از فیلم ها هم اصلا روی اکران را نمی بینند.

تهیه کننده فیلم «قرمز» افزود: تعادل برقرار کردن بین تولید و اکران راه چاره باشد اما از طرفی هم ما نمی توانیم به فیلمسازان بگوییم که فیلم نسازید چون جایی برای اکران نداریم. یک کارگردان و یک تهیه کننده شغل شان همین است و از این راه ارتزاق می کنند پس راه چاره و برون رفت از این مشکل سالن سازی است.

اسماعیلی ضمن تقدیر از اقدام موسسه بهمن سبز برای اهتمام در سالن سازی گفت:حوزه هنری مجموعه بزرگی از سالن ها را در اختیار دارد و در یکی دو سال اخیر هم اقدامات مناسبی در مسیر سالن سازی و اضافه کردن سالن های سینمایی در شهرهایی که فاقد سالن سینما بوده اند داشته است. ضمن اینکه حوزه هنری و موسسه بهمن سبز به تجهیز سالن های قدیمی هم توجه نشان داده اند.

وی افزود: اتفاقا چند وقت پیش در سفری که به اصفهان داشتیم و برای اکران فیلم «ناردون» به این شهر رفته بودیم و در یکی از سینماهایی که حوزه در این شهر بازسازی کرده حضور پیدا کردیم که سینمایی خوب و چهار سالنی بود. با همت حوزه هنری در بحث سالن سازی بسیاری از فیلم هایی که رد صف اکران می ماندند شانس اکران پیدا کرده اند که اتفاقی امیدوار کننده است.

بازیگر فیلم «راننده تاکسی» با اشاره به مشکل نبود سالن های سینما در شهرهای کشور گفت: مشکل اصلی ما در بحث اکران شهرستان ها هستند و اینکه بسیاری از فیلم‌ها در شهرهای بزرگ و کوچک کشورمان رنگ پرده را نمی بینند. بسیاری از شهرهای ما مانند ساری، شهرکرد، چالوس  و… تنها یک سالن سینما دارند و خب در این یک سالن چند فیلم می توان در سال اکران کرد؟ به این ترتیب الویت باید ساخت سالن های سینما در شهرهای مختلف ایران باشد.

وی افزود: میدانم حوزه هنری ،موسسه سینما شهر و موسسه بهمن سبز سالن سازی در شهرهای فاقد سالن سینما را الویت خود می دانند و در شهرهایی هم اقدام به ساخت سالن های سینما کرده اند که جای تقدیر دارد.

اسماعیلی با اشاره به اقدام مثبت حوزه هنری در ساخت سالن هویزه مشهد عنوان کرد: وقتی سالن هویزه مشهد به چرخه سینما اضافه شد واقعا تاثیر بسیار شگرفی بر رونق اکران گذاشت. این سینما در حال حاضر یکی از بهترین و پرفروش ترین سالن های ایران است و به سینمای ایران و چرخه اکرانی کمک بزرگی می کند. این سالن به روز، مدرن، شیک و مجهز است و مردم استقبال خوبی از آن دارند و یکی از سینماهای پرمخاطب کشور است. چقدر خوب است این اتفاق در همه شهرهای ایران رخ دهد و ما شاهد سالن های پررونق و پرمخاطب در همه جای کشورمان باشیم.

تهیه کننده فیلم «غزل» گفت: همه این اتفاقاتی که در مورد اکران ناعادلانه فیلم ها رخ می‌دهد و همه حرف و حدیث هایی که پیرامون باند بازی و مافیای اکران است و گلایه‌هایی که تهیه کننده ها و فیلمسازان دارند برمی‌گردد به اینکه ما سالن سینما به حد کافی نداریم و اگر همه نهادها مانند حوزه هنری همت کرده و سینما سازی را جزو اولویت های خود قرار دهند این مشکل غیر قابل حل نیست و می توان آنرا طی چند سال مرتفع کرد.

اسماعیلی در پایان گفت: نهادهای دولتی اگر تنها چند سال به جای ساخت یک سری فیلم های غیر ضروری و کم مخاطب و برگزاری یک سری جشنواره های حاشیه ای ، بودجه شان را صرف سالن سازی کنند کمک بسیار بزرگ‌تری به کلیت سینما کرده اند. این ها قدم هایی هستند که موسسه سینما شهر و حوزه هنری برداشته اند و دولت هم باید در این اقدام مثبت این موسسات و نهادها را همیاری کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>