سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۳۹۵ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

نشست خبری نخستین جشنواره تلویزیونی مستند برگزار شد

jashnvare mostanad1

نشست خبری نخستین جشنواره تلویزیونی مستند، دوشنبه ۱۶ اسفند با حضور سیدسلیم غفوری مدیر شبکه مستند، مهدی میرتیموری دبیر اجرایی جشنواره و اهالی رسانه در شبکه مستند سیما برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شبکه مستند سیما، غفوری در ابتدای نشست ضمن تقدیر از همکاری و همراهی خبرنگاران با شبکه مستند، در سخنانی گفت: در اواخر سالجاری شبکه مستند تصمیم به برگزاری جشنواره ای گرفت که از جمله اهداف آن می توان به شناسایی و جذب استعدادهای جوانی که خارج از تهران به مستندسازی مشغول هستند، اشاره کرد. مستندسازان خوبی را در شهرهای دور از مرکز داریم که متاسفانه فضایی برای عرضه تولیداتشان ندارند و آثارشان کمتر دیده شده است.

وی افزود: قصد داریم با برگزاری جشنواره به دیده شدن کار این هنرمندان و بروز و ظهور بیشتر توانمندی هایشان کمک کنیم. هدف بعدی ما تعامل بیشتر شبکه با مخاطبان است. چرا که جشنواره به گونه ای طراحی شده که در دو بخش داوری می شود. به این ترتیب مستندها در یک زمان مشخص در جدول پخش شبکه به نمایش درمی آیند و مخاطبان می توانند به آثار رای بدهند و ما در بخش مردمی نیز آثار منتخب خواهیم داشت.

۶ جایزه برای مستندهای برتر در هر فصل

مدیر شبکه مستند ادامه داد: بخش دوم داوری، کارشناسی است و اساتید حوزه مستند آثار را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. آثار در سه بخش کوتاه زیر ۳۰ دقیقه، نیمه بلند ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و بلند بیش از ۶۰ دقیقه پذیرفته می شود و درهر بخش دو جایزه مردمی و هیات داوران به برگزیدگان تعلق میگیرد که تعداد جوایز هر فصل را به ۶ جایزه می رساند.

غفوری تأکید کرد: بنا داریم جشنواره به صورت فصلی برگزار شود. اولین دوره در بهار خواهد بود و امیدواریم کار در فصول بعدی استمرار داشته باشد و در تعامل با مخاطبان شبکه و مستندسازان به خوبی جشنواره را برگزار کنیم.

jashnvare mostanad2

تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان حمایت از تولید اثر بعدی در جشنواره

وی درباره جوایز جشنواره توضیح داد: جوایز هر بخش در قالب حمایت از تولید اثر بعدی به برگزیدگان تعلق می گیرد. به این نحو که از آثار کوتاه تا سقف ۲۰ میلیون، آثار نیمه بلند ۳۰ میلیون و آثار بلند تا سقف ۵۰ میلیون تومان حمایت خواهد شد. شرط حضور در جشنواره نیز نمایش آثار در شبکه است تا مورد داوری مردم قرار گیرد.

غفوری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره موضوعات آثار بیان کرد: در فصل اول موضوع جشنواره آزاد است و مستندها در همه موضوعات به دبیرخانه ارسال خواهد شد. آرای مردمی نیز به فیلمی تعلق می گیرد که بیشتر از همه مورد توجه و رضایت مخاطبان قرار گرفته باشد. در حوزه کارشناسی تخصصی نیز آنچه مورد داوری قرار میگیرد؛ ساختار مستند، شیوه روایت، متن خوب، تحقیق خوب و… است. ممکن است پس از فصل اول جشنواره، به سمت موضوعی برگزار کردن آن برویم.

پخش آثار از تلویزیون و رقابت مستندسازان با انتخاب مردم

مدیر شبکه مستند افزود: این جشنواره اساسا تلویزیونی است و کل رویدادهای آن از رقابت آثار گرفته تا اختتامیه در تلویزیون انجام می شود، از همین رو آن را اولین جشنواره تلویزیونی مستند نامگذاری کرده ایم. بنا است برنامه ای در ساعت مشخص به صورت یک روز در میان روی آنتن برود و آثار در این برنامه نمایش داده شود. مردم نیز از طریق پیامک یا با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی می توانند آراء خود را اعمال کنند.

وی در پایان اعلام کرد: برای مخاطبانی که در آرا مردمی شرکت میکنند نیز جوایزی درنظر گرفته شده که به قید قرعه به آنها تعلق خواهد گرفت.

jashnvare mostanad3

در ادامه این نشست مهدی میرتیموری دبیر جشنواره نیز در سخنانی گفت: انشالله  با برگزاری جشنواره در شبکه مستند اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد و تعامل مخاطبان شبکه با آنتن به نحو مطلوب شکل خواهد گرفت.

۱۵ فروردین آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره

وی یادآور شد: فراخوان از دو هفته گذشته منتشر شده و تیزر معرفی جشنواره نیز مرتب روی آنتن می رود. آخرین مهلت ثبت نام در فصل اول جشنواره ۱۰ فروردین و آخرین مهلت ارسال آثار نیز ۱۵ فروردین ۹۶ است. آثار از ۲۱ فروردین روی آنتن می روند و اختتامیه جشنواره را نیز خرداد ماه خواهیم داشت.

میرتیموری همچنین خطاب به مستندسازان گفت: از مستندسازان درخواست می کنم آثار خود را به جشنواره بفرستند. اتفاقات خوبی در راه است و به همه نوید خبرهای خوب را می دهم.

در پایان این نشست از سایت جشنواره به نشانی festmostanad.ir رونمایی شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>