سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ اسفند ۱۳۹۵ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

کاظم راست گفتار: تلاش حوزه هنری برای سینماسازی قابل تقدیر است/ توجه به بخش خصوصی

kazem-rast-goftar

کاظم راست گفتار تلاش حوزه هنری برای سینما سازی را قابل تقدیر و مفید دانست، اما تاکید کرد بخش خصوصی هم باید در این بخش فعال شود.

به گزارش سوره سینما ، کاظم راست گفتار در گفتگو با سایت موسسه فرهنگی بهمن سبز عنوان کرد: سالن‌سازی یکی از راه های ادامه حیات سینماست و من معتقدم ساز وکار این صنعت باید در کنار ارگان‌های دولتی و موسسات فرهنگی به دست بخش خصوصی نیز انجام شود. در حال حاضر سالن سازی بیشتر در دست ارگان‌های دولتی و شهرداری است و باید از این دایره محدود خارج شود.

او افزود: یکی از اقداماتی که شهرداری‌ها انجام می دهند این است که به افرادی که مجتمع‌های بزرگ می‌سازد می‌گویند باید برای این مجتمع ها سالن های سینما هم ساخته شود و این مجتمع ها به سالن سینما تجهیز می‌شوند. به این ترتیب سالن سازی صورت می گیرد اما باز هم ما  برای کشورمان با این تعداد جمعیت و شهر به تعداد سالن‌های بسیار بیشتری نیاز داریم و با محدودیت سالن خوب و با کیفیت روبرو هستیم. در بسیاری از شهرها سالن سینما نداریم یا در شهرهایی که سالن سینما دارند این سالن‌ها فرسوده هستند.

کارگردان فیلم «نقاب» عنوان کرد: هزار شهر فاقد سالن سینما داریم و سالن‌هایی که در تهران و شهرهای بزرگ ساخته می‌شوند اغلب به خاطر سیاست شهرداری است که به مجتمع سازها امر به ساخت سالن سینما می‌کند. البته مردم از این سالن ها استقبال می کنند اما این سالن ها به هدف ترویج سینما و سنت سینما رفتن ساخته نشده‌اند.

راست گفتار اضافه کرد: ما به آن میزان که شایسته کشورمان، مردم و سینما باشد سالن خوب و با کیفیت در ایران نداریم و هزار سالن سینما در کشورمان نیاز داریم تا به حد استاندارد برسیم.

او با اشاره به تاثیر سالن در فروش فیلم گفت: سالن خوب و با کیفیت و مدرن بسیار در فروش فیلم و چرخه اقتصادی سینما و در نتیجه رونق و شکوفایی صنعت سینما تاثیر دارد. بیست درصد از فروش سینمای ایران مختص به پردیس سینمایی کوروش است. در مورد پردیس‌های دیگر هم اوضاع به همین منوال است. اگر آمار فروش سینما در تهران را نگاه کنید خواهید دید که هفتاد درصد از فروش فیلم‌ها متعلق به پردیس کوروش، آزادی و ملت است. درست است که عنوان می‌شود فلان فیلم در سی سالن اکران شده، اما عملا از آن سی سالن، بیست سالن ناکارآمد است و فروشی ندارد. این سالن ها کهنه و فرسوده هستند و در مکان خوبی به لحاظ رفت و آمد مردم قرار ندارند.

کارگردان فیلم «آشوب» ادامه داد: سینما رفتن صرفا برای فیلم دیدن نیست بلکه یک نوع سنت است. مردم در خانه هم می‌توانند فیلم ببینند اما سینما رفتن حرکتی فرهنگی و تفریحی است. پس مردم به سینماهایی اقبال نشان می‌دهند که تمیز، زیبا، شیک و مدرن باشند و رفت و آمد به آن آنها راحت باشد و در آن سالن‌ها احساس آرامش داشته باشند.

راست گفتار در پایان با مثبت ارزیابی کردن اقدام حوزه هنری در ساخت سالن سینما گفت: اقدام حوزه هنری در تجهیز و بازسازی سالن‌های قدیمی و ساخت سالن در شهرهایی که فاقد سالن سینما هستند بسیار مثبت است اما کافی نیست. من فکر می‌کنم حتما بخش خصوصی هم باید به این حوزه ورود کند و بخشی از بار را بر دوش بکشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>