سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۵ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب

شماره جدید «فیلم نگار» ویژه نوروز ۹۶ منتشر شد

filmnegar-norooz96

شماره ۱۷۱ و ۱۷۲ ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی «فیلم نگار» ویژه نوروز ۹۶ زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، این شماره از ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی «فیلم نگار» در ۴ بخش سینمای ایران، پرونده‌ یک موضوع (پیرنگ)، سینمای جهان و فیلمنامه کامل «منچستر کنار دریا» به چاپ رسیده است.

در بخش سینمای ایران، تجربیات نامربوط سوم شخص مفرد، بانک فیلمنامه، نگاهی به فیلمنامه «ماجرای نمیروز»، بررسی فیلمنامه «خوب بد جلف»، شناسایی وجوه شوخی در فیلمنامه «خوب بد جلف»، گفت و گو با محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی فیلمنامه نویسان «ماجرای نیمروز»، گفت و گو با پیمان قاسم خانی درباره تجربه های نویسندگی و کارگردانی فیلم جدیدش، معرفی کتاب «کارگردانی داستان، داستان کوتاه (تکنولوژی، نوشته علی موذنی)، از ایده تا داستان، محافظه کاری در فیلمنامه های آثار نمایش داده شده، چگونگی استحاله در درگرگونی شخصیت، حس تعلیق، از منظر پیرنگ، ارتباط میان ساختار و ژانر، چگونگی همراهی زندگی درونی و بیرونی، نقش وجدان در سه فیلم داستانی، بررسی چهارفیلم «بدون تاریخ، بدون  امضاء»«تابستان داغ»«اسرافیل» و «رگ خواب»، بهترین فیلمنامه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به انتخاب نویسندگان و منتقدان فیلم نگار، گفت و گوهایی با اصغر یوسفی نژاد فیلمنامه نویس «او» (خانه)، محمود غفاری فیلمنامه نویس «شماره ۱۷ سهیلا»، حمید باباکوهی فیلمنامه نویس «شنل»، گفت و گو جمعی بررسی فیلمنامه های سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به چاپ رسیده است.

در بخش پرونده‌ یک موضوع (پیرنگ) نیز، پیرنگ در نظریه روایت، معادله پیرنگ، در مزایا و معایب ۲۱ شکل پیرنگ، مقایسه نظریه بوکر و تئوری فیلیپس- هانتلی، گفت و گو با سعید عقیقی، درباره «پیرنگ» در سینمای ایران، معنای پیرنگ در گستره جهان داستان، پیرنگ و شخصیت، طراحی پیرنگ، اقتصاد روایت در پیرنگ کلاسیک، دامنه در پیرنگ کلاسیک، پیرنگ و مخاطبان، شفافیت در پیرنگ کلاسیک، هشت مرحله مهم گسترش پیرنگ منتشر شده است.

همچنین در بخش سینمای جهان، سیناپس، نگاهی به فیلمنامه «ورود»، بازی بر مبنای قانون ژانر یا قانون خودم در فیلمنامه «لالالند»، گفت و  گو با اریک هایسرر فیلمنامه نویس «ورود»، گفت و گو با دیمین چزل درباره فیلمنامه «لالالند»، گفت و گو با نوها اوپنهایم فیلمنامه نویس «جکی»، گفت و گو با برایان هاوارد و ریچ مور فیلمنامه نویسان و کارگردانان و کلارک اسپنسر تهیه کننده «زوتوپیا»، گفت و گو با الیسون شرودر و تئودور ملفی درباره فیلمنامه «ارقام پنهان»، کارگاه فیلمنامه (پرده دوم: عبور از میان دوزخ)، تحلیل ۲۲ قاعده داستان نویسی پیکسار، داستان کوتاه (فک ها، نوشته لیدیا دیویس) چاپ شده است.

فیلمنامه کامل «منجستر کنار دریا» فیلم نامه نویس و کارگردانی کنت لونرگان، به همراه یادداشت مترجم صوفیا نصرالهی، سکانس برگزیده (گذشته، هرگز نخواهد گذشت)، جراحت خاطره و سرشت سوگناک زندگی، رویکر درونی یک فاجعه در فیلمنامه گفت و گو با کنت لونرگان فیلمنامه نویس فیلم، همچنین فیلمنامه کامل «اگر سنگ از آسمان ببارد» فیلمنامه نویس تیلور شرایدن و کارگردانی دیوید مکنزی، به همراه یادداشت مترجم سهند زرشکیان، سکانس طلایی (تقابل قطب های همانند آهن ربا)، دلایل متنی و فرامتنی محبوبیت فیلم، زمینه های سیاسی و ارتباط آن با الگوهای داستان پردازی در فیلمنامه گفت و گو با تیلور شرایدن فیلمنامه نویس، گفت و گوی جمعی درباره فیلمنامه های «منچستر کنار دریا» و «اگر سنگ از آسمان ببارد» آخرین مطالب در این شماره از ماهنامه «فیلم‌ نگار» است.

ماهنامه «فیلم نگار» در ۲۵۶ صفحه و زیر نظر بنیاد سینمایی فارابی به چاپ رسیده است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>