سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ فروردین ۱۳۹۶ در ۲:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با علی نصیریان مطرح شد:

نصیریان: ما با نمایش ایرانی باید به دنیا معرفی شویم/ صالحی امیری: تئاتر مسیر بازگشت به خویشتن را پیدا کرده است

vazir-nasirian

در آستانه روز ملی هنرهای نمایشی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی با استاد علی نصیریان هنرمند پیشکسوت تئاتر ، سینما و تلویزیون دیدار کردند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، برپایی اولین روز ملی تئاتر در کشور و نگارش پیام این روز از سوی علی نصیریان در اولین روز کاری سال ۱۳۹۶ مجالی بود تا سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و تعدادی از مسئولان فرهنگی و هنری مهمان این هنرمند پیشکسوت تئاتر شوند.

در این دیدار صمیمانه علی نصیریان با بیان این مطلب که فرهنگ و هنر در سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است به افزایش آموزشگاه های هنری ، تعداد هنرمندان جوانانی که در عرصه بین الملل موفقیت هایی داشته اند و افزایش تماشاگران تئاتر اشاره کرده و گفت: در همه دنیا تئاتری که جنبه فرهنگی واجتماعی داشته و جدای از جنبه تفننی تئاتر بر اندیشه ، تفکر و شناخت لایه های روانشناسی شخصیت ها استوار باشد با حمایت هایی که دریافت می کند اجرا می شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی از طریق تئاتر گفت: در بسیاری از کشورهای اروپایی برای جذب مخاطب و فرهنگ سازی ، نمایش ها را به صورت رایگان و با حمایت دولت و شهرداری ها برای مردم اجرا می کنند. کمک های دولتی برای توسعه تئاتر در گذشته بسیار اندک بوده است و دولت مردان می بایست با شناسایی تئاتر ایران و تئاتر نویسی به ساختار تئاتر مدرن و اسطوره ای ، ادبیات دراماتیک را در کشور توسعه دهند.

وی تاکید کرد : ادبیات دراماتیک یک ملت، تئاتر ملی آن کشور را می سازد و ما نیز با نمایش ایرانی باید به دنیا معرفی شویم.

نصیریان در بخش دیگر سخنان خود گفت: از این که روزی به نام هنرهای نمایشی در تقویم فرهنگی کشورثبت شده است خوشحالم و امیدوارم این حرکت شروعی باشد برای رفتن تئاتر از تهران به استان ها و از استان ها به تهران. این حرکت مطمئنا باعث می شود استعداد ها و نخبگان بسیاری در کشور شناسایی شوند.

سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گفت: در همه هنرها نوعی از بازگشت به ریشه های ملی و سنتی دیده می شود. تئاتر نیز نشان داده که در حال نزدیک شدن بیشتر به فرهنگ ملی ایرانی است. این یک بازگشت نانوشته در حوزه هنر است. تئاتر باید یک مسیر بازگشت به خویشتن پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش آمار مخاطبان تئاتر در سه چهارسال اخیر گفت: این آمار نشان می دهد که ظرفیت تئاتر چندین برابر شده است و اهمیت دارد که با توجه به مقوله اقتصاد تئاتر ، فضای تخصصی تئاتر به سمتی هدایت شود که هنرمندان این عرصه دلمشغولی دیگری به جز حرفه خود نداشته باشند. هنرمندان این رشته باید از این که تئاتری هستند به خود ببالند و این مهم یک احساس خوب در آن ها به وجود آورد.

صالحی امیری در بخش دیگری از صحبت هایش بر توجه جدی به تئاتر در استان های مختلف کشور و تبادل اجرا بین استان ها تاکید کرده و گفت: امروزه با گسترش سیستم های ارتباطی و محتوای آموزشی در فضای مجازی و سایت ها ، منابع دانش در اختیار تمامی افراد قرار گرفته و دیگر فاصله با مرکز مانعی برای کیفیت آثار هنری و شکوفایی هنرمند نیست.

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه بیان کرد: بخش خصوصی در طول سال های اخیر به خوبی وارد میدان شده و هنرمندان بسیاری با استفاده از این ظرفیت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هنرمندان تئاتر استان ها حضور پررنگی در تولید آثار نمونه و فاخر داشته اند. به طوری که در جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر آثار قابل توجهی  را از خود به نمایش گذاشتند.

مرادخانی اعلام کرد: به زودی بیش از ۳۰ پلاتو در استان های کشور ؛ برای فعالیت خانواده هنری ، به زیر ساخت های تئاتر کشور اضافه خواهد شد

مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی نیز با بیان این مطلب که استاد نصیریان همواره تئاتر را در اولویت فعالیت های هنری خود قرار داده و در بخش های مشورتی و برنامه ریزی اداره کل هنرهای نمایشی را همراهی کرده اند گفت: زندگی ، شخصیت ، فعالیت هنری و حضور اجتماعی استاد نصیریان را باید یک الگوی فرهنگی برای نسل های آینده دانست. ارتباط خوب ایشان با گروه های تئاتر استان ها و نسل جوان الگوی ارزشمندی برای خانواده هنری کشور علی الخصوص خانواده تئاتر و موجب مباهات است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>