سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ در ۹:۱۷ ق.ظ چاپ مطلب
نظر نویسنده کتاب «شنام» درباره فیلمنامه چیست؟

نگاه عاشقانه به «شنام» کافی نیست/ ارزش‌های دفاع مقدس لحاظ شود

kianoosh-golzar

کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «شنام» توجه صرف به بعد عاشقانه این قصه را یکی از ضعف‌های فیلمنامه آن دانست.

کیانوش گلزار راغب نویسنده کتاب «شنام» توجه صرف به بعد عاشقانه این قصه را یکی از ضعف‌های فیلمنامه آن دانست.

سوره سینما- ساخت فیلم بر اساس کتاب «شنام» در سازمان توسعه سینمایی سوره در ادامه مسیری قرار دارد که با توجه به آثار موفق و پرخواننده ادبیات دفاع مقدس شروع شد. قرار بود این فیلم به تهیه کنندگی حسن کلامی و کارگردانی احمد مرادپور در سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری ساخته شود. اما پروسه نگارش فیلمنامه طول کشید و طبق آخرین گفتگوی سهیل جهان بیگلری مدیر عامل سازمان سینمایی سوره با یکی از خبرگزاری‌ها به دلیل بعضی کاستی‌های مضمونی و ساختاری فیلمنامه و آماده نبودن نسخه مطلوب نهایی برای شروع فیلمبرداری، جریان تولید به تعویق افتاد. آن طور که جهان بیگلری گفته نکاتی که سازمان سینمایی سوره مد نظر داشته در چند جلسه به تهیه‌کننده و کارگردان ارائه شده اما در عمل این نکات در فیلمنامه لحاظ نشده و تولید «شنام» به تعویق افتاده است. کیانوش گلزار راغب نویسنده این کتاب در گفتگویی کوتاه درباره فیلمنامه این فیلم صحبت کرده است.

کیانوش گلزار ‌راغب نویسنده کتاب «شنام» به سوره سینما گفت: از ابتدای ماجرای تولید فیلمی بر اساس کتاب «شنام» حسن کلامی و احمد مرادپور با من جلساتی داشتند. اطلاعاتی که لازم داشتند و تمام مطالبی که فکر می‌کردم برای نگارش فیلمنامه مفید است علاوه بر مطالب مندرج در کتاب، را در اختیارشان قرار دادم و دیگر در جریان نگارش فیلمنامه با گروه نویسندگی همراه نبودم.

وی افزود: دو سه ماه پیش نسخه نهایی فیلمنامه را سازمان سینمایی سوره در اختیار من قرار داد و مطالعه کردم. در اولین مواجهه‌ام با این فیلمنامه متوجه شدم دوستان ماجرا را تک‌بعدی دیده‌اند. یعنی تنها یک وجه از کتاب «شنام» را انتخاب کرده بودند. وجه عاشقانه و عاطفی.این از ظرفیت‌های کتاب «شنام» است که می‌توان وجوه مختلفی برای آن قائل شد. اما انتخاب وجه عاشقانه برای تولید فیلمی بر اساس کتاب «شنام» کافی نیست. «شنام» اثری دفاع مقدسی است و قطعا در تولید فیلمی بر اساس آن، ارزش‌های دفاع مقدس باید لحاظ شود.

گلزار راغب گفت: افزود: البته من همیشه گفته‌ام که فیلمسازان را در اقتباس از ادبیات باید آزاد گذاشت. به هر حال آنها بر اساس تخصص و سواد سینمایی که دارند جور دیگری به کتاب نگاه می‌کنند. اما در فیلمنامه‌ای که دوستان بر اساس «شنام» نوشته بودند نگاه درستی به گروهک‌های انقلابی و کمله‌ها نشده بود. مسائل کردستان و مسائل خانواده در نسخه فیلمنامه در نظر گرفته نشده بود.

وی افزود: دوستان بخش‌هایی از کتاب را انتخاب کرده بودند و نهایتا پایانی متفاوت با پایان کتاب طراحی کرده بودند. سیر کلی فیلمنامه منطبق بر کتاب نبود. نمی‌گویم این اتفاق بد است ولی پرداخت درستی هم نداشت و بیش از اندازه بر وجه عاشقانه تأکید شده بود. ترجیح من این بود که فیلم خیلی وجه عاشقانه را در نظر نگیرد.

این نویسنده ادامه داد: تا جایی که من از سلایق و علایق خوانندگان این کتاب خبر دارم همه دوست دارند آنچه که در کتاب روایت شده در فیلم ببینند. البته برای به تصویر کشیدن کل کتاب «شنام» شاید بهتر است یک سریال بسازیم تا بتوانیم تمام حوادث و وجوه مختلف کتاب را در نسخه تصویری آن ارائه کنیم. حوزه هنری به عنوان نهادی که بر ارزش‌های دفاع مقدس تأکید دارد سلیقه متفاوتی با دوستانی که مسئولیت نگارش فیلمنامه را داشتند دارد. با گفتگو می‌توان به نسخه‌ای رسید که سلایق هر دو گروه را رعایت کرده باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>