سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۸ فروردین ۱۳۹۶ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
ارزیابی جایگاه سینما در تبیین اقتصاد مقاومتی (۳)

محمود گبرلو: اقتصاد مقاومتی باعث توزیع عادلانه سرمایه بین سینماگران هم می‌شود

gabaloo

مجری سابق برنامه سینمایی «هفت» معتقد است: اگر اقتصاد مقاومتی را به کل جامعه تعمیم دهیم در حوزه سینما هم نقش کلیدی خواهد داشت و باعث می‌شود سرمایه عادلانه بین سینماگران توزیع شود و از گردش مناسبی هم برخوردار شود.

محمود گبرلو در گفت و گو با سوره سینما در خصوص شعار امسال مقام معظم رهبری و لزوم  توجه به بحث «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» بیان کرد: واقعیتش را بخواهید سینما از دور جاذبه‌های فریبانه زیادی دارد؛ اما وقتی با نگاه تحلیل‌گرانه و موشکافانه به درون و بطن آن نگاه می‌کنیم خواهیم دید که به هیچ عنوان اینگونه نیست، عوامل سینما با بیکاری و فقر شدید دست به گریبانند و این خود آسیب جدی به حوزه  تفکر در سینما وارد می‌کند. گاهاً، عوامل سینما برای بدست آوردن درآمد بیشتر تن به هر کاری می‌دهند و این باعث می شود فیلم‌های صاحب اندیشه کمتر ساخته شود و ما با رواج فیلم‌های سطحی و کم عمق مواجه شویم.

وی ادامه داد: دو سالی می‌شود که رهبر معظم انقلاب به بحث اقتصاد توجه جدی می‌کنند؛ ایشان قطعا بر اساس علوم و با تکیه بر دانش و آگاهی از جامعه و بر مبنای اقتصاد کشور این شعار را انتخاب کردند و قطعاً، منظورشان ترسیم اقتصاد کلان کشور است تا حرکت مفیدی برای رسیدن به جامعه پویا صورت بگیرد.

گبرلو در ادامه صحبت‌هایش افزود: شعار امسال برای کسانی که در عرصه فرهنگ و هنر کار می‌کنند به خصوص، فعالان سینمایی بسیار مورد توجه باید قرار بگیرد. این درحالیست که عده ای از اهالی سینما معتقدند شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» رابطه‌ایی با سینما و حوزه فرهنگ و هنر ندارد. واقعیت مطلب این است که مجموعه فرهنگی کشور ذیل بحث «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال» تعریف می‌شود چراکه رابطه جدی بین فرهنگ و اقتصاد وجود دارد. اگر صرفا به اقتصاد توجه کنیم فرهنگ را از دست می‌دهیم و اساساً، فرهنگ بدون اقتصاد توانایی تاثیرگذاری را ندارد.

این منتقد معتقد است فعالیت‌های جدی اقتصادی نیاز به ابزار رسانه‌ای قدرتمند دارد و چه ابزاری تاثیرگذارتر از سینما و تلویزیون که با ساخت فیلم های سینمایی و تلویزیونی می توان به موضوع مورد بحث آنها پرداخته شود.

وی با بیان اینکه اگر سینما گردش اقتصادی درستی داشته باشد در زمینه تولید هم موفق می شود بیان کرد: متاسفانه اقتصاد سینما گردش مخدوشی دارد و گردش مالی آن واضح و روشن نیست؛ و نکته مهم دیگر اینکه همه اهالی سینما از گردش مطلوب آن بهره‌مند نیستند چون وضعیت اقتصادی سینما مناسب نیست. فروش میلیاردی فیلم‌ها از ظاهر پرطمطراقی برخوردار است ولی وقتی همین ارقام میلیاردی را تجزیه و تحلیل می‌کنید متوجه می شوید دست کسی را نمی‌گیرد چون این سرمایه برگشتی باید بین چند گروه تقسیم شود و در نهایت چیزی باقی نمی‌ماند لذا می‌توانیم بگوییم واژه میلیاردی فقط عنوان پرطمطراقی است که به فیلم‌ها داده می‌شود.

گبرلو ادامه داد: سالیانه نزدیک به دویست فیلم هم اگر برای سینما تولید شود نه تنها سودی برای سینما ندارد بلکه ضرر هم دارد چون فیلم‌ها برگشت سرمایه مناسب ندارند. تنها چند فیلم هستند که گلیم خود را از آب بیرون می‌کشند و مابقی با شکست مواجه می‌شوند.

وی گفت: از طرف دیگر نیروهای انسانی هم فعالیت خوبی در سینما ندارند و تعدادی از آنها بعد از یک کار سالها خانه نشین هستند و عده کمی از عوامل به صورت مداوم کار می‌کنند. به همین جهت به نظر من اگر اقتصاد مقاومتی را به کل جامعه تعمیم دهیم در حوزه سینما هم نقش کلیدی خواهد داشت و باعث می‌شود سرمایه عادلانه بین سینماگران توزیع شود و از گردش مناسبی هم برخوردار شود و از طرف دیگر سینما هم به تولید مطلوب دست پیدا کند و هم نیروی انسانی درون سینما فعال باشندو از گردش اقتصادی مطلوب بهره ببرند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>