سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در ۳:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب

معرفی فیلم‌های بخش «مهربان با محیط زیست» جشنواره جهانی فیلم فجر

MohiteZist-Fiff35

اسامی فیلم‌های بخش‌ جنبی بخش «مهربان با محیط زیست» دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از ستاد خبری جشنواره جهانی فیلم فجر، هشت فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی در بخش جنبی «مهربان با محیط زیست» به نمایش درمی‌آیند. بیشتر این فیلم‌ها در بخش‌های نمایش‌های ویژه (آثار برگزیده بزرگان سینما)، جشنواره جشنواره‌ها و مستند زیر ذره‌بین نیز روی پرده می‌روند.

مستند آمریکایی «سفر زمان» (Voyage of Time) به کارگردانی ترنس مالیک، فیلم ژاپنی «ستاره نجواگر» (Whispering Star) ساخته سیون سونو، «ردپا» (Spoor) به کارگردانی آگنیشکا هولاند از لهستان، «مرگ خودخواسته» (Death By Design) ساخته سو ویلیامز از آمریکا، «چوپان» (The Shepherd) به کارگردانی جاناتان سنزوال برلی تولید مشترک اسپانیا و بریتانیا، «سرمای قلندر» (Cold of Kalandar) ساخته مصطفی کارا از ترکیه، «درود از فوکوشیما» (Greetings from Fukushima) به کارگردانی دوریس دوری از آلمان، «مسخ» (Metamorphosis) ساخته آدریان آرسه از مکزیک و فیلم ایرانی «پایان رویاها» (End of Dreams) به کارگردانی محمد علی طالبی، فیلم‌های این بخش هستند.

ترنس مالیک در مستند «سفر زمان» خاستگاه جهان، پیدایش ستارگان و کهکشان‌ها، سرآغاز زندگی روی زمین و تحول گونه‌های مختلف را بررسی می‌کند. تازه‌ترین ساخته کارگردان گوشه‌گیر آمریکایی، سپتامبر پیش به عنوان یکی از رقبای جایزه شیر طلای جشنواره ونیز در لیدو روی پرده رفت. مالیک سال‌ها روی این مستند کار می‌کرد. «سفر زمان» با نام اصلی «سفر زمان: سفر زندگی» در دو قالب روی پرده رفت: یک نسخه ۹۰ دقیقه‌ای که کیت بلانشت راوی آن است و یک نسخه ۴۰ دقیقه‌ای آیمکس که براد پیت راوی آن است. در ونیز نسخه ۹۰ دقیقه‌ای نمایش داده شد. منبع الهام مالیک در ساخت «سفر زمان: سفر زندگی» دو نقل قول از ریچارد فاینمن فیزیکدان آمریکایی و آلبرت اینشتین فیزیکدان آلمانی درباره گیتی و معمای آن بود. مالیک طی بیش از چهار دهه حضور در دنیای سینما تنها هشت فیلم ساخته است. او سال ۱۹۹۹ با «خط قرمز باریک» برنده جایزه خرس طلای جشنواره برلین شد و در ۲۰۱۱ با «درخت زندگی» جایزه نخل طلای جشنواره کن را برد. «برهوت»، «روزهای بهشت»، «دنیای نو»، «به سوی شگفتی» و «شوالیه جام به دست»، دیگر فیلم‌های اوست.

فیلم علمی تخیلی «ستاره نجواگر» ساخته سیون سونو داستانی مینی‌مالیستی دارد: یک اندروید به کهکشان سفر می‌کند و بسته‌هایی را به آخرین بازماندگان بشر تحویل می‌دهد.

«رد پا» فیلم جدید آگنیشکا هولاند کارگردان مطرح لهستانی از روی کتاب پرفروش «گاوآهن خود را روی استخوان‌های مرده بکش» نوشته اولگا توکارچوک ساخته است. فیلم درباره یک مهندس عمران بازنشسته است که در یک دهکده کوهستانی در مرز لهستان و جمهوری چک دور از دیگران زندگی می‌کند. مرگ اسرارآمیز تعدادی از مردان ده که همگی جزو ستون‌های ده و همگی شکارچیان مشتاق هستند، پرسش‌هایی را به همراه دارد. «رد پا» سال گذشته در جشنواره برلین برنده جایزه آلفرد بائر (خرس نقره‌ای) شد. این فیلم تولید مشترک لهستان، آلمان، جمهوری چک، سوئد و اسلواکی است. هولاند با فیلم‌هایی چون «اروپا اروپا» و «در تاریکی» شهرت دارد.

مستند «مرگ خودخواسته» درباره عشق مصرف‌کنندگان به تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌هایشان است. تا سال ۲۰۲۰ چهار میلیارد انسان در کره زمین، کامپیوتر شخصی خواهند داشت و پنج میلیارد تلفن هوشمند خود را دارند، اما این تحول جنبه تاریکی دارد که از نگاه مصرف‌کنندگان دور مانده است. سو ویلیامز در مستند «مرگ خودخواسته» پشت پرده صنعت الکترونیک را بررسی و افشا می‌کند که حتی کوچک‌ترین ابزارها هزینه‌های زیست محیطی دارند و بر سلامتی تأثیر می‌گذارند.

«چوپان» ماجرای چوپانی میان‌سال به نام آنسلمو است که زندگی شادی در یک خانه دورافتاده در کشتزارهای اسپانیا دارد. او پیشنهاد وسوسه‌انگیز یک کمپانی ساختمان‌سازی را نمی‌پذیرد که می‌خواهد یک مجتمع جدید در ملک او بسازد. چوپان نمی‌داند رد کردن پیشنهاد زندگی او را زیر و رو خواهد کرد و…

«سرمای قلندر» که سال گذشته نماینده ترکیه در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود، درباره خانواده‌ای است که در یک دهکده کوهستانی نزدیک دریای سیاه، زندگی سختی را می‌گذرانند. این فیلم سال گذشته با دریافت سه جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم بلند داستانی، پیروز بزرگ دهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک لقب گرفت.

«درود از فوکوشیما» ماجرای دوستی یک زن جوان آلمانی با پیرزنی ژاپنی در ناحیه فوکوشیمای ژاپن پس از زلزله سال ۲۰۱۱ را روایت می‌کند.

فیلم کوتاه «مسخ» به حوضه سد گوادالوپ واقع در شمال شرق مکزیکو سیتی می‌پردازد که منطقه‌ای با تنوع زیست‌محیطی است و منبع اکسیژن، آب آشامیدنی، غذا، گیاهان دارویی و عناصر فرهنگی برای ساکنان دره‌های مکزیکو و تولوکاست و حتی مامن مهمی برای قوم اوتومی به حساب می‌آید. این منطقه پناهگاه گونه‌های حیوانی خاص مانند سمندر مکزیکی است که در معرض انقراض قرار دارد.

فیلم ایرانی «پایان رویاها» ساخته محمدعلی طالبی نیز در بخش محیط زیست به نمایش می‌آید. «پایان رویاها» داستان پسرک هفت ساله‌ای به نام توکا است که در حادثه‌ای بینایی‌اش را از دست داده است. او به کره اسبی به نام «زیبا» علاقه پیدا می‌کند و بین این دو، دوستی عمیقی به وجود می‌آید، تا جایی که زیبا چشم و چراغ توکا می‌شود و یک روز پسرک را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>