سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ در ۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
در برنامه «شهر فرنگ» مطرح شد:

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر: دیپلماسی فرهنگی را زیر مجموعه دیپلماسی عمومی می‌دانیم

shahre-farang1

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برنامه «شهر فرنگ» گفت: بر اساس تجربه های خودم، در کشورهای دیگر جشنواره ها در نگاه نخست اهداف ملی شان را پیگیری می کنند.ما نیز در کشور خود در سطوح مختلف می تواینم اهداف ملی را دنبال کنیم.

به گزارش سوره سینما ، سیدرضا میرکریمی دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به ارزش جشنواره جهانی فجر و تاثیر آن در مناسبات فرهنگی و هنری منطقه گفت: ما در منطقه ای هستیم که سینمای آبرومندی داریم به همین دلیل نیازمند این هستیم که جامع تر و کامل تر به این موضووع بپردازیم. برای ما دیپلماسی فرهنگی ذیل دیپلماسی عمومی است که یک حرکت ایجابی و کاملا قدرتمندانه می تواند ایجاد کند؛ نظرها و نگاه ها را به سمت کشور ما بکشاند که این امر از حرکتی که ما را به سمت انزوا می برد جلوگیری کند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فجر گفت:  در دوره قبل به بسیاری از اهدافمان رسیدیم  اما  تصویری که از آن داشتیم از یک سال برگزاری حداقلی بود که ما از آن عبور کردیم . سی و پنج دوره برگزاری یک تاریخ قابل اعتنا است  و تاثیرات خوبی داشت.

وی با بیان اینکه مدیریت جشنواره موسمی تغییر می کرد و این باعث می شد جشنواره جایگاه واقعی خود را نیابد، افزود: امسال ما دبیرخانه ثابت داشتیم. در همه جشنواره ها یک ماه پیش از جشنواره دبیرخانه را تشکیل می دهند اما ما فردای روز اختتامیه سیاست خود را تبیین کردیم. در جشنواره جهانی فجر می خواهیم سینمای دنیا را نمایش بدهیم اما در کنار آن از ذائقه خود هم استفاده کنیم برای اینکار ما ستادی تشکیل دادیم  و از مهمان هایی دعوت کردیم که فرصت کافی داشته باشند و امسال فیلم هایی را انتخاب کردیم که کارگردان های آنها میتوانستند در زمان نمایش فیلمشان حضور داشته باشند.

میرکریمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برخی از همکاران سینمایی او اعتقاد دارند چرا هزینه جشنواره صرف زیر ساخت ها نمی شود؟ پاسخ داد: طبیعی است که هر موضوعی چرخه ای دارد که باید به همه اجزای آن توجه شود. نمی توان در اقتصاد گفت معیشت مردم فقط از طریق یارانه آن هم نقدی تامین می شود. اگر در فرهنگ راه هایی برای عرضه فیلم های ایرانی باز شود و این صنعت که در آستانه صنعتی شدن است روی پای خود بایستد؛ در غیر این صورت نه روابط بین المللی  و  نه بازاری برای سینمای ایران باز می شود که در این صورت من هم با شما موافقم هستم که باید آن جشنواره تعطیل شود .

میرکریمی  در پاسخ به بحث تعدد جشنواره ها در کشور در پاسخ به منتقدان این وضعیت گفت:  در ابتدا باید پیکره درست شود. اگر جشواره دستان سینما است مغز و تمام پیکره آن نیز باید درست باشد تا به درستی کار خود را پیش ببرد. از سویی دیگر  احساس می شود جشنواره برگزار کردن کاری بی ریسک برای مدیران است اگر اینطور باشد موافقم که آن جشنواره نباید برگزار شود. اما در دنیا هم جشنواره های ریز و درشت زیادی هستند که تبدیل به گردهمایی عمومی شده اند و هر سال به فرهنگ آن منطقه کمک می کنند. آنها با هزینه های بسیار پایین جشنواره ها را برگزار می کنند.  که خوب است اما اگر فقط از بودجه دولتی استفاده شود نبودنش بهتر است.

shahre-farang2

وی ادامه داد: من با قبول این مسوولیت تصمیم گرفتم تمام انحرافاتی که در این زمینه وجود دارد را درست کنم به همین دلیل صرفه جویی کردیم و بخش دارالفنون را اضافه کردیم ۱۱۰ جوان از کشورهای مختلف و نقاط مختلف کشور هم با مهمانان در ارتباط بودند و هم برای آنها کلاس های آموزشی گذاشتیم زیرا من معتقدم جشنواره باید استعداد کشف کند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر همچنین گفت: از همان ابتدا هم نظرم این بود که دور بایستیم و اهالی سینما خود مشارکت داشته باشند هیچ وقت دبیر جشنواره ای به اهالی سینما گزارش کار نمی داد که بیایید و میزبانی کنید و از این به بعد جشنواره در اختیارشماست. از همه مهم تر زمینه ای  ایجاد کردیم که در قالب فرهنگی کار داوطلبانه انجام شود.

وی با اشاره سینمای کره جنوبی گفت: سینمای کره طی سال های اخیر رشد زیادی داشته است. به این دلیل که سینماگران آنها گفتند که کشورشان هیوندای می سازد و کسب درآمد می کند اما ما با بودجه ای کمتر محصولی را تولید می کنیم که هم صرفه اقتصادی و هم فرهنگی دارد.

میرکریمی به کشور بنگلادش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: به یاد دارم در بنگلادش بودم؛ که سریال حضرت یوسف از تلویزیون پخش می شد. کشور بنگلادش کشوری است که یکی از همسایه های ما برای تضعیف شیعیان برنامه ریزی زیادی در آن کرده است. اما یک سریال می تواند همه این سرمایه گذاری ها را بی اثر کند.

توجه به گسترش بازار فیلم و لزوم مشارکت ملی در این زمینه از دیگر مواردی بود که میرکریمی  در این برنامه تلویزیونی مطرح کرد؛ او گفت: وقتی مهمانان در بازار از ایران خرید می کنند و در کشور خود عرضه می کنند برای مردم آن کشور ذائقه ای شکل می گیرد که باز خواهان همان محصولات می شوند. به این ترتیب بود که ما کسانی را که سال گذشته از ایران فیلم خریدند دوباره به بازار دعوت کردیم. خیلی از مهمانان هم با دیدن اسامی مهمانان جشنواره خود ابراز علاقه کردند که با هزینه شخصی خود به ایران سفر کنند.

میرکریمی در پاسخ به این سوال که چرا در بازار فیلم همه چیز پنهان است گفت: بازار فیلم بخشی از اقتصاد ما است. ما در یک منطقه آزاد که بازار دایر نکرده ایم؛ بلکه در دل پایتخت این بازار را داریم. من نمی توانم از تهیه کننندگان بخواهم قرارداد خود را افشا کنند. اما اگر این بازار هیچ سودی نداشته است چطور بیست سال ادامه یافته است؟ من در بازارهای جهانی نیز ندیده ام که در نهایت اعلام کنند چقدر فیلم فروخته اند.

دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این موضوع که بازار جهانی باید منجر به تولید مشترک بین کشورها شود گفت: در چین بودجه ای را به تولید مشترک اختصاص داده اند؛ چرا که تولید مشترک بر اساس الگوهای مشترک فرهنگی شکل می گیرد. رابطه فرهنگی به رابطه اقتصادی و در نهایت به رابطه سیاسی مرتبط می شود. از آنجا که در کشور ما فیلم ها در برابر سایر کشورها با هزینه پایین تری ساخته می شود می تواند از بعد لوکیشین و نیروهای متخصص در تولید مشترک مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: رویکرد ما در جشنواره علمی است. افرادی که فقط در قامت حضور بر فرش قرمز هستند در جشنواره ما جای ندارند. نه علاقه ای به این کار داریم و نه حاضر به پذیرش تبعات آن هستیم. ما با همین رویکرد مهمانانی درجه یک داریم. از ۶۶ کشور دنیا مهمان داریم. این در حالی است که به خاطر شرایط برخی کشورها علاقه مندان از سوی کشورهای خود خصوصا در کشورهای منطقه با محدودیت هایی  مواجه هستند. اما علی رغم همه مشکلات خیلی از مهمانان به ایران آمدند. ۶۶ کشور تعداد کمی نیست.

دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر درباره هزینه سفر میهمان ها نیز گفت: سعی‌مان این است تا به سطح جشنواره های طراز اول دنیا برسیم و به نقطه ای در جشنواره برسیم که بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم.  برای میهمانانمان تور تهرانگردی گذاشتیم و اجازه ندادیم وقت خالی داشته باشند. درواقع خواستیم اول جیب علمی شان را خالی کنیم و بعد با خاطره خوش از ایران بروند.

میرکریمی در سخنان پایانی خود درباره بودجه جشنواره نیز گفت: درباره بودجه جشنواره جهانی من نباید توضیحی بدم زیرا در وزارت ارشاد مشخص است.۱۲ میلیارد تومان بین دو جشنواره تقسیم می شود این را بنویسید و بگذارید کنار ۳۵۰ مهمان خارجی که به این جشنواره دعوت شدند.

آدرس سایت رسمی جشنواره جهانی Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Film@Fajriff.com است.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>