سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ خرداد ۱۳۹۶ در ۴:۳۰ ب.ظ چاپ مطلب
رییس کمیسیون اجتماعی مجلس:

جشنواره‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان در زمینه آموزشی و تربیتی موثر است

salman-khodadadi

سلمان خدادادی گفت: جشنواره‌ای با قدمت و کیفیت جشنواره بین المللى فیلم هاى کودکان و نوجوانان اثرگذار است و هرچه بیشتر به این جشنواره بها داده شده و حمایت شود، در آینده تاثیرات آن را خواهیم دید.

سلمان خدادادی نماینده حوزه انتخابیه ملکان (استان آذربایجان‌شرقی) و رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سوره سینما گفت: به دلیل علاقه‌مندی که در بین کودکان و نوجوانان نسبت به سینما و دنیای تصویر وجود دارد، پرداختن به سینما و تولید فیلم‌هایی در ژانر کودک از اهمیت بسیار بالایی در جامعه امروز برخوردار است. در همین راستا و برای رسیدن به جامعه ایده‌آل ایرانی اسلامی و آنچه  که مد نظر جمهوری  اسلامی و نظام بوده است،  از این پتانسیل و علاقه‌مندی باید استفاده کرد و این قشر سنی را با مسائل پیرامون خود در جامعه و نحوه برخورد با آنها بدرستی آشنا کرد.

وی ادامه داد: سینما نقش بسزایی دارد، اما باید بدرستی از این پتانسیل بهره بجوییم و از اثرگذاری سینما خصوصا در قشر سنی کودکان و نوجوانان بدرستی بهره ببریم که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

خدادادی در مورد رابطه آموزش و پرورش و سینما گفت: در زمینه رابطه آموزش و پرورش و سینما باید گفت که ایجاد این ارتباط بسیار لازم است، در زمینه آموزشی و تربیتی می‌توان از سینما به خوبی برای بهتر آموزش دادن کودکان استفاده کرد. می‌توان مسائل اجتماعی و دینی را به خوبی از طریق سینما به آنها آموخت، به صورتی که هم کودکان دلزده نشوند و هم از تاثیرگذاری زیادی برخوردار باشد. در کنار علاقه کودکان و نوجوانان، معلمان نیز می‌توانند بسیاری از مسائل را بازگو و از  قدرت سینما در زمینه هاى تربیتى استفاده کنند و زمینه را برای تربیت صحیح و آموزش درست فراهم آورند.

وى ادامه داد: وقتى کودکان و نوجوانان با شخصیت فیلم‌ها همذات‌پنداری دارند، از طریق سینما به راحتی می‌توان با آنها در مورد مشکلات اجتماعی و خطراتی که آنها را تهدید می‌کند سخن گفت. سینما ذهن کودکان را باز می‌کند که در کنار تخیل و داستان با واقعیات موجود در جامعه روبرو‌ شوند و راه مقابله با آن را نیز بدانند. فیلم‌های سینمایی ما در رده سنی کودکان و نوجوانان باید به طرح مشکلات این گروه سنی پرداخته و راه مقابله با مشکلات را با همان لطافت هنر و سینما به آنها آموزش دهد.

وی افزود: برای خانواده‌های ما با توجه به هجوم فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگی و آشنای با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی، فیلم‌های سینمایی است که برای این رده سنی تولید می‌شود. باید به این موضوع توجه خاص داشت که انقلاب اسلامی ما در وهله اول یک انقلاب فرهنگی بود که توسط امام راحل صورت گرفت. در بیانات مقام معظم رهبری نیز می‌بینیم که به مسئله  فرهنگ بیش از هر چیز دیگری پرداخته شده و یکی از دل مشغولی‌های رهبری مسائل فرهنگی است. با این نگاه، مسئولان ما باید نگاه ویژه‌تری به فرهنگ و خصوصا سینما داشته باشند.

باید در فیلم‌ها با پرداخت درست به مسائل دینی، ملی و سنتی کشورمان آنها را از داشته‌های والای خود با خبر سازیم. طی سال‌های اخیر بارها شاهد آن بودیم که مقام معظم رهبری تاکید ویژه به مسائل فرهنگی داشته و از فرهنگ و هنر به عنوان یکی از مسائل تاثیرگذار در جامعه یاد کرده‌اند. همانطور که می‌دانیم در کشورهای غربی و به خصوص آمریکا اختصاص بودجه به سینما و فرهنگ حتی از بودجه نظامی آنها بالاتر است و این نشان‌دهنده آن است که سینما در جوامع جهانی تا چه حد قابل اهمیت است. آنها می‌خواهند از طریق سینما و تصویر خودشان و تفکراتشان را به دنیا عرضه کنند. ایران با داشتن یک سینمای شریف و انسانی که در جهان شناخته شده است، می‌تواند فرهنگ والای ما را به جهانیان نشان داده و بیشتر آنرا  بشناساند.

خدادای در مورد برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان گفت: هر جشنواره‌ای که بتواند تعدادی هنرمند و یا متخصص را دور هم جمع کرده و پیام روشنی داشته باشد، قطعا تاثیرگذار خواهد بود. باید قبول کرد که ژانر کودک ما نیاز به تبلیغ بیش از این دارد. باید از تمام فضاهای موجود برای مشارکت هر چه بیشتر فیلمسازان و کودکان علاقه‌مند در جشنواره استفاده کرد. جشنواره‌ای با قدمت و کیفیت جشنواره کودک اثرگذار است و هرچه بیشتر به این جشنواره بها داده شده و حمایت شود در آینده تاثیرات آن را خواهیم دید. امیدوارم که امسال این جشنواره با شرایط هر چه بهتر برگزار شود و دستاوردهای  خوبی برای کودکان و نوجوانان ما داشته باشد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>