سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

برگزیدگان سومین دوره جایزه فرشته معرفی شدند/ حرف‌های ابراهیم حقیقی برای بزرگداشت علیرضا رمضانی

shahre-ketab

اختتامیه سومین دوره جایزه فرشته همراه با اهدای جوایز برگزیدگان و بزرگداشت علیرضا رمضانی، مدیر نشر مرکز عصر پنجشنبه ۴ خردادماه در شهرکتاب فرشته برگزار شد.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی شهرکتاب فرشته، مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه فرشته با اجرای مسعود فروتن و با حضور احمد مسجدجامعی، احمد پوری، لیلی گلستان، فریبا وفی، سیامک گلشیری، محمد چرمشیر، پوریا عالمی، عباس یاری، ابراهیم حقیقی، علیرضا رمضانی، بهرام دهقانی، مرضیه برومند، محمدرضا غفاری، حسن زاهدی، علیرضا تابش، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، غزل شاکری، همایون ارشادی، حبیب رضایی و… عصر پنجشنبه چهارم خردادماه در مجموعه فرهنگی هنری شهرکتاب فرشته برگزار شد.

در ابتدای مراسم، سیدصالح بهشتی؛ مدیر مجموعه شهرکتاب فرشته درباره چگونگی شکل‌گیری این جایزه گفت: هنگامی که شهرکتاب راه‌اندازی شد آرزوی ما این بود که تنها شهر کتابی باشیم که بیشترین اتفاقات فرهنگی هنری در آن برگزرا شود و همین شد که در سه سال اخیر شاهد برگزاری بیش از ۴۰۰ برنامه در حوزه‌های مخالف فرهنگی بودیم.

وی در ادامه گفت: جنس جایزه فرشته متفاوت با این رویدادهایی بود که در شهرکتاب برگزار شد و علت این تفاوت این هست که این جایزه توسط شهرکتاب فرشته متولد شد و همه ما بدون هیچ چشم داشتی به تولد آن کمک کردیم. اتفاقی که مهم ترین هدفش ایجاد پل ارتباطی میان جوانان مستعد و علاقمند با حوزه ادبیات بود. اتفاقی که رد دوره سوم افتاد این بود که صدای ما در بیرون از مرزهای ایران نیز شنیده شد و تعدادی از شرکت‌کنندگان ما کسانی بودند که خارج از ایران زندگی می‌کنند. ما در دو دوره گذشته امکانی فراهم آوردیم تا آثار برگزیدگان هر دو دوره به شکل کتاب منتشر شود.

در ادامه مراسم، اوژن حقیقی دبیر سومین دوره جایزه فرشته گزارش دبیرخانه را قرائت کرد: مفتخریم که مراسم اهدای جوایز سومین دوره‌ی جایزه فرشته را با موضوع عصر جمعه در دو بخش داستان کوتاه و فیلم کوتاه را درکنار شما جشن می‌گیریم.

وی در ادامه گفت: جایزه فرشته با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسندگان و هنرمندان جوان و با استعداد از شهریور ۱۳۹۳ در شهرکتاب فرشته آغاز به کار کرد و هدف اصلی آن حمایت از جوانان مستعد در حوزه فرهنگ و هنر است.

حقیقی افزود: هیات انتخاب بخش داستان (بر اساس حروف الفبا )؛ فرهاد توحیدی‌ ، محمد چرمشیر ، پوریا عالمی ، سیامک گلشیری ، مهسا محبعلی، فاطمه معتمد آریا، هیات داوران بخش داستان (بر اساس حروف الفبا )؛ احمد پوری، لیلی گلستان و فریبا وفی و هیات داوران بخش فیلم کوتاه (بر اساس حروف الفبا )؛ کیومرث پوراحمد، کیانوش عیاری و هوشنگ گلمکانی بودند که مارا در این مهم یاری کردند که از تمامی آنها بسیار سپاسگزاریم.

وی درباره آمار شکرت‌کنندگان این دوره گفت: دوره سوم جایزه فرشته از دی ماه ۱۳۹۵ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ تعداد ۳۷۸ داستان کوتاه برای دبیرخانه جایزه فرشته ارسال شد که از این تعداد ۱۸۱ نفر مرد و ۱۹۷ نفر از آنها زن بودند.

دبیر این جایزه درباره بخش فیلم گفت: در بخش فیلم کوتاه‏‏, هیات داوران هیچ کدام از آثار رسیده به دبیرخانه ی جایزه فرشته را شایسته‌ی کسب جایزه ندانستند.

درادامه مراسم فیلم کوتاهی از دومین دوره جایزه فرشته پخش شد و پس از آن سیامک گلشیری، پوریا عالمی و محمد چرمشیر برای اهدای نفرات دهم تا چهارم بخش داستان به روی سن آمدند که اسامی برندگان بدین شرح است: (به ترتیب نفرات دهم تا چهارم) لیلی عرفانیان، حمید رضازاده، روشنک مرادی، ، سارا اژدر تاجدینی، آرش محمودی‌سرداری، معصومه ذکریای بین کلایه، میثم فرهمندیان.

بزرگداشت علیرضا رمضانی مدیر نشر مرکز

فروتن با ابراز خوشحالی از این که مدت هاست مراسم های بزرگداشت پیش از درگذشت اشخاص و چهره های ماندگار صورت می گیرد توضیح داد: جامعه ما در برابر کسانی که حقی دارند، مسئول و متعهد باید باشد تا افراد متوجه خودشان، جامعه و هنرمندان اطرافشان باشند. امروز قرار است از مردی بزرگ تقدیر کنیم.

ابراهیم حقیقی نخستین سخنران این بزرگداشت بود. وی گفت: از کودکی اهالی کتاب و کتابخانه‌ها برایم  مقدس بشمار می‌آمدند. در خانواده‌ای بزرگ شدم که اهل کتاب نبودند؛ پدرم عکاسخانه داشت و مادرم همیشه پول توجیبی‌ام را زیاد می کرد چون می‌دانست که کتاب می‌خرم، در این بین مدیر مدرسه‌ام مرا در جهت کتابخوانی حمایت می‌کرد. گاهی فکر می‌کردم اگر مال و منالی نداشتم که برای فرزندم باقی بگذرام اما دست‌کم کتابخانه‌ای دارم که برایش به یادگار بماند. علیرضا رمضانی سعادتی داشت که در خانواده‌ای اهل کتاب متولد شود. من به شخصه از سال ۷۶ با ایشان به عنوان طراح جلد همکاری‌ام را آغاز کردم؛ همکاری‌ای که خیلی زود تبدیل به دوستی شد. چند سال پیش قراردادهایی که بین من و ایشان نوشته شده بود را مرور می کردم؛ چیزی قریب به هزار نسخه بود. افتخار دوستی با او چنان برایم مغتنم بود و هست که احساس دلتنگی زیادی می‌کنم.

لیلی گلستان از داوران بخش داستان این مسابقه دیگر سخنرانی بود که برای تقدیر از مدیر نشر مرکز سخنانی بیان داشت. وی گفت:۴۷ سال است که مترجم هستم و در ۲۷ سالگی کتاب زندگی و دیگر هیچ را ترجمه کردم. در تمام مدت فعالیتم در این عرصه با ۵ ناشر بیشتر کار نکردم و بیشترین کتاب های من را نشر مرکز منتشر کرد. آقای رمضانی انسان محترمی است هم خودشان و هم سایر همکارانشان در این انتشارات. از خصوصیات بارز ایشان منضبط بودن و سختگیر بودنشان است. گاهی با خود فکر می کردم کمی انعطاف داشتن و کمتر سختگیر بودن بهتر است اما اواخر به این نتجیه رسیدم که در فضای کنونی این گونه چارچوب‌ها هر قدر که محکمتر باشند بهتر است، شاید خوب باشد من نیز از ایشان الگو بگیرم و سفت و محکم بایستم. مجموعه آثاری که در این نشر منتشر شده نشان می دهد که ۹۵ درصد آثار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و به شخصه افتخار دارم که ایشان ناشر آثار من هستند.

احمد مسجدجامعی سخنران بعدی این بزرگداشت بود، وی گفت: به راستی از برگزاری چنین مراسمی بسیار خوشحال هستم. یکی دیگر از ویژگی‎‌های مهم نشر مرکز این بود که  تبدیل به پاتوق نویسندگان و مترجمان شد و رفتار و شخصیت آقای رمضانی نیز به نوبه خود سبب احترام هرچه بیشتر به این حوزه شد. نمیدانم کتاب اولی ها در این‌جا چه جایگاهی دارند. زمانی که وزیر بودم فکر می کردم نسلی از جوانان که کار اولی هستند دسترسی به نشر ندارند و نگرانیم این بود که کارهایشان به جایی نرسد.

وی در ادامه گفت: کاری که دوستان در شهرکتاب انجام می‌دهند و انتظار میرود که شبکه شهرکتاب به صورت کلی پی گیرد؛ کمک هر چه بیشتر به عرضه کتاب های نویسندگان اول است و جا دارد که در همین جا از دست اندرکاران این اتفاق هنری و البته  داوران محترم این جایزه قدردانی کنم.

در پایان مراسم نیز لیلی گلستان، فریبا وفی و احمد پوری برای اهدای جوایز نفرات اول تا سوم سه بخش جایزه فرشته روی سن حضور یافتند. فریبا وفی نام مرضیه نجف پور را قرائت نمود که جایگاه سوم را به خود اختصاص داده بود، نفر دوم، مرتضی فرجی که احمد پوری نامش را خواند و در نهایت برنده این جایزه و نفر اول با قرائت لیلی گلستان پگاه ارشدی فر معرفی شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>