سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ خرداد ۱۳۹۶ در ۱۰:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب
به انگیزه همکاری حوزه هنری و جشنواره فیلم کودک و نوجوان در زمینه فیلمنامه‌های اقتباسی؛

سینما ابزاری مناسب برای پیوند قوی میان مخاطب و ادبیات

eghtebas-hozeh-ketab

جعفر حسنی معتقد است: در جامعه ما که متاسفانه آمار کتاب خوان‌های آن روز به روز کمتر می‌شود سینما هم می‌تواند یکی از ابزارهای مناسب برای پیوند قوی مخاطب و ادبیات باشد.

به گزارش سوره سینما، جعفر حسنی مدیر توسعه هنرهای تصویری استان‌های سازمان سینمایی حوزه هنری به تشریح اهمیت ارتباط بین سینما و ادبیات پرداخت و گفت: ادبیات داستانی و سینما دو قالب روایی متفاوتند. با این حال در کشورهایی که سینما و تلویزیون ساختاری حرفه‌ای دارد ادبیات داستانی دستمایه بسیاری از فیلم‌هاست. فیلمهایی که اغلب از ماندگارترین آثار نمایشی به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات داستانی می‌تواند از بسیاری جهات به کمک سینما بیاید توضیح داد: زمانی که فیلمنامه‌ها و قصه‌های سینمایی سطحی روایت می‌شوند و دوری از تحقیق و تحلیل؛ بیماری فراگیر آنان می شود، زمانی که به تکرار می‌رسند و کلیشه می‌شوند و زمانی که مخاطبِ جدی از آثار نمایشی دلزده و رویگردان می‌شود اقتباس ادبی می‌تواند شور و شوق و انگیزه‌ی دیگری در بین مخاطبین رسانه های نمایشی بر پا کند.

حسنی در ادامه افزود: سینما و ادبیات می‌توانند تکمیل کننده هم باشند. در جامعه ما که متاسفانه آمار کتاب خوان‌های آن روز به روز کمتر می‌شود سینما هم می‌تواند یکی از ابزارهای مناسب برای پیوند قوی مخاطب و ادبیات باشد؛ با این حال بدیهی است که این امر به سادگی رخ نمی‌دهد و اینگونه نیست که هرگاه خواستیم به اثر اقتباسی ارزشمندی برسیم. بلکه این امر برنامه‌ریزی می‌خواهد و تلاشی مستمر و پایدار. باید زمینه و شرایط مناسبی برای این امر فراهم شود و از روش های متنوعی برای این منظور بهره گرفت.

مدیر توسعه هنرهای تصویری استان‌های سازمان سینمایی حوزه هنری افزود: سازمان سینمایی حوزه‌ هنری برای جریان سازی امر اقتباس برنامه‌های مختلف و متنوعی را در نظر گرفته و از مدتها قبل اقتباس را در دستور کار خود قرار داده است که از این جمله می توان به اقتباس سینمایی از کتاب‌های: «دا»، «پایی که جا ماند!»، «آن بیست و سه نفر» و چندین اثر ارزشمند دیگر در زمینه دفاع مقدس نام برد که روی آنها کار شده و تلاش می‌شود شرایط تولید آنها فراهم گردد.

حسنی در بخش دیگری از صحبت خود گفت: بر اساس همین سیاست ما با جشنواره فیلم کودک به این تفاهم رسیدیم که امسال در این جشنواره به اقتباس توجه ویژه‌ای شود و مقرر شد در صورتی که فیلمنامه‌نویسانِ علاقمند به امر اقتباس از روی سه کتاب با محوریت کودک و نوجوان به نام‌های: «زمانی برای بزرگ شدن» نوشته آقای محسن مومنی، «قصه‌های سبلان» نوشته آقای محمدرضا بایرامی و «بچه‌های کارون» نوشته آقای احمد دهقان فیلمنامه‌هایی ارائه دهند که در جشنواره یکی از رتبه‌های اول تا سوم را کسب کند به نویسندگان این فیلمنامه‌ها جوایزی اهدا شود و ان شاالله با رعایت حقوق نویسندگان این کتاب‌ها شرایطی برای برگردان سینمایی این آثار فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: به این نکته هم باید اشاره کرد در شکل حرفه ای همواره یکی از انگیزه‌های روی‌آوری کمپانی‌های بزرگ فیلمسازی به استفاده از ادبیات داستانی و رقابت در خرید کپی‌رایتِ آن اثر مشاهده‌ میزان استقبالی است که مخاطب از آن متن مکتوب داشته است. این امر اطمینان خاطری به تهیه کننده و گروه تولید می‌دهد و میزان استقبال مخاطب را تا حد قابل اعتنایی تضمین می‌کند. میزان استقبال مخاطب از اغلب کتاب‌های منتشر شده حوزه هنری نشان داده که می توان نگاه متفاوت و ویژه ای به این آثار داشت و از این گنجینه ادبیاتی در رشته های مختلف نمایشی بهره برد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>